Fantasmàtica i mèdiums en el taller dels Rodríguez. Aproximacions a la pervivència de gestos tècnics en dispositius culturals de l’artesanat colombià

Main Article Content

Mauricio Vásquez Arias

El present estudi investiga, des d’una perspectiva estètica i d’arqueologia dels mitjans, la configuració i transmissió cultural de diversos gestos tècnics, durant la transició del segle XIX al XX, en el taller de la família Rodríguez, un lloc emblemàtic en la configuració del panorama cultural de Medellín, Antioquia, Colòmbia. A més, analitza les variacions de les quals van ser capaces els seus executors i com el taller d’artesans es va convertir en un dispositiu per a l’agenciament d’una mena d’esfera pública estètica influent que va impulsar el trànsit cap a la modernitat, en el context de la cultura antioquena, i el seu lloc en la construcció de formes específiques d’identitat nacional. Per a aquest propòsit s’empraran dues categories: en primer lloc, el concepte de mèdium, que facilitarà l’exploració de les connexions amb diferents materialitats orientades a formes, traces i petjades mnèsiques amb contextos d’inscripció variats, associats als diversos tipus de memòries que es van operar en les pràctiques dels Rodríguez; en segon lloc, s’utilitzarà el concepte de fantasmática, per a designar la diversitat de formes de fer visible l’invisible que es van observar en les configuracions estètic-artístiques que van tenir lloc en el taller.

Paraules clau:

artesanat, fantàsmica, intermedialitat, Melitón i Horacio Rodríguez, pràctiques esteticoartístiques, arqueologia dels mitjans, esfera pública

Article Details

Com citar
Vásquez Arias, Mauricio. “Fantasmàtica i mèdiums en el taller dels Rodríguez. Aproximacions a la pervivència de gestos tècnics en dispositius culturals de l’artesanat colombià”. Artnodes, no. 34, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424539.
Biografia de l'autor/a

Mauricio Vásquez Arias, Universitat Eafit

Llicenciat en Filosofia i Lletres per la Universitat de Caldas. Especialista en Estètica de la Universitat Nacional seu Medellín. Magíster en Educació de la Universitat de Manizales-CINDE. Doctor en Disseny i Creació de la Universitat de Caldas. Les àrees d’interès de Mauricio Vásquez es concentren en els estudis  intermedials, la transmedialitat i l’arqueologia dels mitjans. El seu treball professional s’ha desenvolupat en els àmbits de les arts, la comunicació i el disseny.

Referències

Álvarez Olivares, Juliana. “La Escuela de Artes y Oficios de Medellín y la profesionalización de los artesanos”. 1869-1901. Historia y sociedad, n.º 26, (2014): 99-119. DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n26.44392

Arango Jaramillo, Mario. Masonería y Partido Liberal: Otra cara en la historia de Colombia. Corselva Editorial, 2006.

Bal, Mieke. Conceptos viajeros en las humanidades: Una guía de viaje. CENDEAC, 2009.

Bolter, Jay David y Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. Massachusetts: The MIT Press, 2000.

Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual: Itinerario de un concepto. Editorial Montressor, 1983.

Cano, Ana María. “Masonería”. En: H. Rincón, A. M. Cano, P. Nieto, P. N. Valencia & J. Mejía. Medellín secreto: Cinco reportajes sobre sexo, locura, suicidio, masonería y castidad. (Ediciones La Hoja, 2000), 71-97.

Debray, Régis. Transmitir. Manantial, 1997.

Elleström, Lars. “The modalities of media: A model for understanding intermedial relations”. Media Borders, Multimodality and Intermediality, (2010): 11-48. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230275201_2

Escobar, Felipe. “Prólogo”. Melitón Rodríguez, Fotografías. (El Áncora Editores, 1985), 9-54.

Escobar-Villegas, Juan Camilo. (Comp.) Piedra, papel y tijera. Horacio Marino Rodríguez Márquez (1866-1931). Universidad EAFIT, 2018.

Fraser, Nancy. “Repensando la esfera pública: una contribución a la crítica de la democracia actualmente existente”. Ecuador Debate, n.º 46, (1999): 139-174. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5760/1/RFLACSO-ED46-08-Fraser.pdf

Habermas, Jürgen. Historia y crítica de la opinión pública. Gustavo Gili, 1981.

Leroi-Gourhan, Aandré. El gesto y la palabra. Universidad Central de Venezuela, 1971.

Londoño, Santiago. Testigo ocular. La fotografía en Antioquia 1848-1950. Universidad de Antioquia, 2009.

Londoño, Santiago. “El saber de la fotografía en Antioquia”. Boletín Cultural y Bibliográfico del Banco de la República, vol. 51, n.º 92, (2017): 238-239. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/7964

Mangieri, Rocco. “Ectoplasmas, médiums y trance: para una semiótica de la magia”. Opción, vol. 30, n.º 74, (2014):90-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5140371

Márquez-Zerpa, Moraima. Fantasma y fantasmática en la novela epistolar. CEP-FHE, Universidad Central de Venezuela, 2007.

Mejía Arango, Juan Luís. “Prólogo: La fotografía Rodríguez de Medellín”. En: H. M. Rodríguez & M. Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. (Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011): 7-12.

Mejía Arango, Juan Luís. “El taller de los Rodríguez”. En: J. L. Mejía et al. Catálogo de Exposición. (Suramericana, 1992), 1-12.

Negt, Oskar y Alexander Kluge. Public sphere and experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Trad. Peter Labanyi, Jamie Owen Daniel y Assenka Olsiloff. University of Minnesota Press, 1993[1972].

Robledo, Beatriz Helena. María Cano: la Virgen Roja. Debate, 2017.

Rodríguez, Beatriz Helena. El libro del constructor. Fondo Editorial ITM, 2012.

Rodríguez, Horacio M. y Melitón Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011.

Tabares, Maribel. Melitón Rodríguez en blanco y negro. [Tesis de grado, Universidad de Antioquia, 2011]. https://docplayer.es/9541961-Meliton-rodriguez-en-blanco-y-negro.html

Vernant, Jean-Pierre. Entre mito y política. Fondo de Cultura Económica, 2002.

Zea Uribe, Luis. Mirando al misterio: contribución al estudio de los fenómenos medianímicos y sus proyecciones sobre el problema moral y religioso. Asociación Médico Espírita de Colombia, 2014 [1923].

Zielinski, Siegfried. Arqueología de los medios: Hacia el tiempo profundo de la visión y la audición técnica. Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Arte, 2011.

Articles similars

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.