Ren (benevolència), pintura panoràmica i sensus communis: cosmomèdia i filosofia política a la fi del segle XIX a la Xina
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
A la fi del segle XIX existia una visió mundial de cosmomèdia a la Xina que integrava idees confucionistes i daoistes clàssiques amb mitjans occidentals com l’èter i la pintura panoràmica. El cosmomèdia és un tipus de pensament orgànic dels mèdia basat en sensus communis (sentit comú) entre les persones i la inducció entre el cel i la humanitat, generant així obligacions morals i convertint-se en la base de la filosofia política de Kang Youwei, Tan Sitong i altres intel·lectuals reformistes. Constitueix un tipus de poder medial per a unificar coses, persones i el món i dóna suport a la imaginació política d’una gran harmonia (Da tong). La pèrdua de distància provocada per la imatge virtual del mitjà similar al panorama o l’èter reflexa la creença tradicional del cor insuportable, confirma l’existència de sensus communis i, per tant, fa possible el món de la gran harmonia.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Hongfeng Tang, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Hongfeng Tang, Escola d’Arts, Universitat de Pequín
La Dra. Hongfeng Tang és investigadora i degana del Departament de Teoria Artística de la Facultat d’Art de la Universitat de Pequín. Anteriorment va ser professora adjunta a la Universitat Normal de Pequín i investigadora visitant al Harvard-Yenching Institute, Universitat de Harvard. El seu interès en la recerca se centra en la teoria de l’art, la teoria dels mitjans d’imatge i la cultura visual en la dinastia Qing tardana i la Xina republicana primerenca. És autora de Transparency: Visual Modernity in China (1872-1911) (2022). També és la curadora de l’exposició Photographic Moments: The Emergence of Photographic Visuality in China pel Museu d’Art Xie Zilong en 2022. El 2022, el Ministeri d’Educació de la República Popular de la Xina li va atorgar el “Youth Yangtze River Scholar”.
Referències
Anonymous. “Guan Zhangyuan Pufa zhengzhan tuji”. 觀張園普法爭戰圖記 (Record of Watching the Picture of Franco-Prussian War in Zhang Garden) Zilin Hubao 字林滬報 (Zilin Shanghai Daily). (1898, 8 February).
Crary, Jonathan. “Géricault, the Panorama, and Sites of Reality in the Early Nineteenth Century”. Grey Room, no. 9, (2002, Autumn): 5-25. DOI: https://doi.org/10.1162/152638102320989498
Gan, Chunsong. Baojiao liguo: Kang Youwei de xiandai fanglue 保教立國:康有為的現代方略 (Protecting Confucianism and Building the Country: Kang Youwei’s Modern Strategy). Beijing: SDX Joint Publishing Company, 2015.
Huhtamo, Erkki. Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. Cambridge: The MIT Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9228.001.0001
Hui,Yuk. Art and Cosmotechnics. Minneapolis & London: University of Minnesota Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctv1qgnq42
Kang, Youwei. Ta T’ung Shu – The One-world philosophy, Translated by Laurence Thompson. London: George Allen & Unwin Ltd, 1958.
Kang, Youwei. Zhongguo xiandai xueshu jingdian·Kang Youwei juan 中國現代學術經典·康有為卷 (Modern Chinese Academic Classics: Kang Youwei Volume), edited by Zhu Weizheng. Shijiazhuang: Hebei Education Publishing House, 1996.
Kang, Youwei. Mengzi Wei 孟子微 (Delicate Elabration on Mencius). Beijing: Zhonghua Book Company, 1987.
Kang, Youwei. Kang Youwei Quanji 康有為全集 (The Complete Works of Kang Youwei), vol. 8. Beijing: China Renmin University Press, 2007.
Mannoni, Laurent. The Great of Light and Shadow: Archaeology of the Cinema. Exeter: University of Exeter Press, 2000.
Mitchell, Robert. Plans and Views in Perspective, with Descriptions, of Buildings erected in England and Scotland. London: J. Taylor, 1801.
Tan, Sitong. Ren Xue 仁學 (Studies on Benevolence): Tan Sitong Collection. Shenyang: Liaoning People’s Publishing House, 1994.
Tan, Sitong. “Yitai shuo” 以太說 (On the Aether), in Tan Sitong quanji 譚嗣同全集 (The Complete Works of Tan Sitong). Beijing: Zhonghua Book Company, 1998.
Whittaker, E. T. A History of the Theories of Aether and Electricity. Dublin: Dublin University Press, 1910.
Xue, Fucheng. Chushi siguo riji出使四國日記 (The Diary of Visiting the Four Countries). Beijing: Social Science Literature Press, 2007.
Zeng. Yi. Gonghe yu junzhu: Kang Youwei wanqi zhengzhi sixiang yanjiu 共和與君主:康有為晚期政治思想研究 (Republic and Monarch: A study of Kang Youwei’s late political thought). Shanghai: Shanghai Renmin Press, 2010.
Zhang, Yongle. Wanguo jingzheng: Kang Youwei yu weiyena tixi de shuaibian 萬國競爭:康有為與維也納體系的衰變 (Competition among nations: Kang Youwei and the decay of the Vienna system). Beijng: Commercial Publishing House, 2017.
Zhu, Ye. “Kang Youweide shijue shuxie yu guankanzhidao.” 康有為的視覺書寫與觀看之道 (Kang Youwei’s Visual Writing and Way of Seeing) Wenyi yanjiu 文藝研究 (Literature and Art Studies), no. 4, (2023): 25.
Zielinski, Siegfried. Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Translated by Gloria Custance. Cambridge: MIT Press, 2006.
Articles similars
- Moisés Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol , Artnodes: No 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Pau Waelder, Ars Electronica: visions de futur , Artnodes: No 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: No 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Erkki Huhtamo, El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans? , Artnodes: No 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: No 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Alfonso Cuadrado Alvarado, Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs , Artnodes: No 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Erkki Huhtamo, Modernitat general: avions, skywriting i heterotopia en el cel , Artnodes: No 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Søren Bro Pold, Noves maneres d’amagar-se: cap al realisme de la metainterfície , Artnodes: No 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Miguel Ángel Roque, Explorant la intersecció de l’art, la tecnologia i les qüestions socials en l’obra de Paglen , Artnodes: No 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Griselda Vilar Sastre, Alejandro Barranquero, Pràctiques audiovisuals en el 15M: innovació tecnològica, documental i videoartivisme , Artnodes: No 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.