Òpera i violència virtual en els mons ludoficcionals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article es planteja investigar les relacions entre el gènere operístic i la violència virtual dins de l’espai videolúdic i el seu paper actiu com a element incorporat a les mecàniques del joc. A través de diversos casos d’estudi de videojocs publicats entre el 1998 i el 2017, en els quals l’òpera té un paper destacat –Parasite Eve (Squaresoft 1998), No one lives forever (Monolith Productions 2000), Assassin’s Creed III (Ubisoft 2012) i NieR: Automata (Platinum Games 2017)–, s’analitzen les tècniques emprades per introduir referències operístiques, com ara l’espectacularització del cos i la veu femenina i la inserció d’escenes del repertori operístic amb una trama de caràcter violent. Així mateix, s’estudia la manera en què aquestes tècniques s’integren en la retòrica procedimental del joc gràcies a la interacció amb les regles que regeixen els mons
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Juan Pablo Fernández-Cortés, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Juan Pablo Fernández-Cortés, Facultat de Filosofia i Lletres, Universitat Autònoma de Madrid
Investigador i professor en el Departament de Música de la Universitat Autònoma de Madrid, on imparteix, entre altres, diverses assignatures relacionades amb el patrimoni musical digital i les noves cultures audiovisuals. Doctor en Història i Ciències de la Música (UGR), màster en Mètodes i Tècniques Avançades en Recerca Històrica, Artística i Geogràfica (UNED) i llicenciat en Història de l’Art (UAM). Durant un llarg període va compatibilitzar l’activitat acadèmica i investigadora amb treballs d’assessor i productor musical per a destacades empreses i institucions nacionals i internacionals del sector audiovisual. Va ser president i membre de la Junta Directiva de la Societat Espanyola de Musicologia. Des del 2013 dedica bona part de les seves recerques al desenvolupament i promoció de la ludomusicologia, una subdisciplina centrada en l’estudi acadèmic de la música dels videojocs. Ha estat investigador postdoctoral i professor a la Universitat Carlos III de Madrid i, entre el 2013 i el 2019, va ser professor de Fonaments de Música i Disseny de So a U-tad: Centre Universitari de Tecnologia i Art Digital (Universitat Camilo José Cela), on va implantar i desenvolupar un programa d’ensenyaments especialitzats per a la música de videojocs i l’animació digital.
Bareither, Christoph. Playful Virtual Violence: An Ethnography of Emotional Practices in Video Games. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108873079
Beauvoir, Simone. Le Deuxième Sexe. Paris: Gallimard, 1949.
Bogost, Ian. Persuasive Games. The Expressive Power of Videogames. Cambridge: MIT Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5334.001.0001
Bozal, Valeriano. Imágenes de la violencia en el arte contemporáneo. Boadilla del Monte (Madrid): Antonio Machado Libros, 2005.
Klevjer, Rune. What is the Avatar? Fiction and Embodiment in Avatar-Based Singleplayer Computer Games. Bielefeld: Transcript Verlag, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/9783839445792
Mäyrä, Frans. An Introduction to Game Studies: Games in Culture. Londres: SAGE, 2008. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446214572
Planells de la Maza, Antonio J. Videojuegos y mundos de ficción. De Super Mario a Portal. Madrid: Cátedra, 2013.
Sheehan, Paul. Modernism, Narrative and Humanism. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Shimomura, Yōko. 1998. Parasite Eve Original Soundtrack. Digicube SSCX 10020, 1998, compact disc.
Smart, Mary Ann. «The Silencing of Lucia». Cambridge Opera Journal, vol. 4, no. 2 (1992): 119-141. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954586700003694
Summers, Tim. «Opera Scenes in Video Games: Hitmen, Divas and Wagner’s Werewolves». Cambridge Opera Journal, vol. 29, no. 3 (2016): 253-286. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954586718000046
Vilar, Gerard. «La estetización violenta de la imagen del arte contemporáneo». En: Ana García Varas (ed.). Filosofía e(n) imágenes Interpretaciones desde el arte y el pensamiento contemporáneo, (2012): 7-22. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Articles similars
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mauricio Vásquez Arias, Variantologia del transmèdia entre Espanya i Llatinoamèrica: espectacles públics i hibridació mediàtica als segles XVIII i XIX , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jesús Fernando Monreal, Arconts digitals i artistes recol·lectors. Poètiques d’arxiu a l’entorn de les humanitats digitals , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell, Editorial , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Predrag K. Nikolić, Giacomo Bertin, AI.R Taletorium: 1001 Cyber Nights escrites per intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell, Art Matters: reconfigurant les relacions entre l'art i la seva materialitat , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Aramis López Juan, El Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid. Creativitat i tecnologia en la universitat espanyola dels anys 60 , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- José Ramón Alcalá Mellado, Vicente Jarque Soriano, Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.