Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de Relacions de Successos
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En aquest article es planteja el problema de l’obsolescència de les aplicacions d’humanitats digitals a partir de l’experiència de la base de dades CBDRS (Catàleg i Biblioteca Digital de Relacions de Successos) i es presenten les diferents estratègies que implica l’adopció de fluxos de treball per a adaptar-se a les noves tecnologies i mantenir, conservar i ampliar o millorar les dades i els objectes digitals. La rapidesa de l’avanç i el desenvolupament tecnològic, i els canvis en els paradigmes o les metodologies inherents comporten la necessitat de tornar a dissenyar les aplicacions perquè funcionin correctament i puguem fer ús de la informació que ens brinden. En el grup SIELAE es va crear l’any 1994 una base de dades relacional per a emmagatzemar informació bibliogràfica sobre relacions de successos amb tecnologies que llavors eren capdavanteres però que avui resulten antiquades (tot i que el programari s’ha anat actualitzant i que s’han fet ja diversos ajustos); alhora, els progressos en el coneixement del camp de recerca, impulsats pel treball amb la base de dades, han donat lloc a alguns canvis en el model de dades i a la necessitat de gestionar un volum d’informació que no s’havia previst. Totes aquestes raons (els avanços tecnològics, les modificacions en el model de dades o el volum ingent d’informació) justifiquen que, dues dècades després, ens plantegéssim la necessitat de donar suport a una reenginyeria de la base de dades CBDRS, ja que l’aplicació presentava problemes de rendiment (el temps d’espera després d’una cerca és elevat) i, a més, l’usuari vol ara més usabilitat i més prestacions en els catàlegs digitals.
En aquest treball presentem els avanços en la reenginyeria de la base de dades CBDRS, que es construeix com proveïdor de dades del protocol OAI-PMH, en el format Dublin Core, i així poder-se integrar en metacercadors que implantin aquest protocol, com ARACNE, Xarxa d’Humanitats Digitals i Lletres Hispàniques, que, a més, és agregador d’altres recol·lectors com Hispana (portal d’accés al patrimoni digital i agregador nacional) i Europeana (portal d’accés al patrimoni digital europeu). Les actualitzacions i modificacions a les quals es va sotmetre la base de dades CBDRS l’han fet molt més potent, capaç d’emmagatzemar una gran quantitat d’informació i de retornar-la a l’usuari segons múltiples criteris de cerca en un temps d’espera mínim; a més, permet exportar els resultats de cerques a altres formats i enviar-los automàticament. Una de les grans novetats de CBDRS és que es completa amb un sistema GIS, que permet visualitzar la informació resultat de les consultes en mapes. Finalment, és una aplicació multidispositiu, amb una interfície capaç d’adaptar-se automàticament a diferents aparells (telèfons mòbils, tauletes, ordinadors…), i garantir així l’accessibilitat total del contingut.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Nieves Pena Sueiro, Universidade da Coruña
Doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de la Corunya i llicenciada en Filologia Hispànica i en Filologia Galaicoportuguesa per la Universitat de Santiago. Actualment, és professora titular de Literatura Espanyola adscrita al Departament de Lletres d’aquesta Universitat. Ha dedicat la seva trajectòria investigadora a la literatura i cultura espanyoles dels segles xvi-xvii, i s’ha centrat en les línies de recerca del projecte «Biblioteca Digital Siglo de Oro», equip en què va formar part des del començament, el 1993, i que ara dirigeix: relacions de successos, literatura emblemàtica i biblioteques del Segle d’Or. És membre de la SIELAE, de la Sociedad Internacional de Relaciones de Sucesos, on va exercir el càrrec de vocal i tresorera de la Junta Directiva, i actualment ocupa la vicepresidència, de la Sociedad Española de Emblemática, de la Society for Emblem Studies, de la Sociedad Internacional de Humanidades Digitales Hispánicas, de la Asociación Española de Bibliografía i d’altres societats científiques.
El seu currículum complet es pot trobar a: http://pdi.udc.es/es/file/pdi/7z79e
Ángeles Saavedra Places, Universidade da Coruña
Doctora i llicenciada en Informàtica per la Universitat de la Corunya (UDC), actualment és professora titular del Departament de Computació d’aquesta Universitat. La seva recerca principal s’ha centrat des del principi en les humanitats digitals, primer en biblioteques digitals, i posteriorment en indexació i estructures de dades compactes, sistemes d’informació geogràfica i sistemes d’informació en web. Combina la seva activitat de recerca amb el treball de desenvolupament innovador, tant en projectes de recerca com en el marc de contractes d’R+D+i, on aplica directament els resultats de la seva investigació o analitza i dissenya sistemes d’informació complexos. En el treball de transferència, cal destacar la constitució, juntament amb altres vuit professors i professores del seu grup de recerca, de l’empresa Enxenio SL l’any 2003, , que actualment continua la seva trajectòria com a empresa associada de la UDC. El seu currículum complet es pot trobar a: http://lbd.udc.es/showresearcherinformation.do?id=5
Articles més llegits del mateix autor/a
- Sagrario López Poza, Ángeles Saavedra Places, Symbola: divises històriques (emblemàtica personal) a l’Europa medieval i moderna. Disseny i implantació de la base de dades i la interfície de consulta , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
Articles similars
- Patricia Ferreira-Lopes, La transformació del procés d'investigació en Història de l'Arquitectura amb l'ús de les tecnologies digitals , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ana Rodríguez Granell, Editorial , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Martijn Stevens, Conformar-se amb el no-res: la materialització del que és digital , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Ada Xiaoyu Hao, Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Daniel Barba Rodríguez, La digitalització de l’espai escenogràfic en la Fura dels Baus. Del carrer a l’espectacle digital , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Derek Curry, Jennifer Gradecki, Epic Sock Puppet Theater: tàctiques artístiques per mitigar la desinformació en línia , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Ruth West, Andres Burbano, IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- María José Gutiérrez, La recerca de dades del passat a través de la cartografia artística per revisar l’espai urbà , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.