Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’art fa temps que reivindica un futur més ple apel·lant a la emancipació individual, l’autonomia organitzativa o la “comunitat que ve”. Paral·lelament a això, emergeixen propostes que problematitzen alguns dels pressupòsits estratègics d’aquestes retòriques, atès que resulten indissociables d’una determinada lògica cultural afí al subjecte liberal. Les apologies a un cansament susceptible de desactivar la “violència neuronal” que desplega el capitalisme contemporani (Han); la potencialitat política de l’“extenuació” (Bifo); o la necessitat de “recuperar el son després del seu assalt” (Crary) serien coartades programàtiques que han fet seves nombroses pràctiques i discursos que especulen amb un futur que ja no s’haurà de pensar des de formes d’acció vinculades a la tradició insurreccional. De fet, no costaria gaire vincular aquestes especulacions a una llarga tradició filosòfica i estètica que va qüestionar una determinada vita activa com a pas previ per fundar un futur millor. L’article present pretén abordar les implicacions d’aquelles “línies de fuga” a partir de l’art i de la literatura, des dels seus vincles estrets amb una conjuntura ideològica i econòmica que d’una manera o altra sobredetermina la proliferació de futurs, que “després dels treballs durs”, només seran viables des de terapèutiques de la renúncia.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Rafael Pinilla, Universitat de Barcelona Universitat Oberta de Catalunya
Rafael Pinilla Sánchez has a PhD in History of Art and a Master's in Advanced Studies in History of Art from the University of Barcelona. His main research interests relate to contemporary art and its links with the transformations in the productive sphere and labour redeployment. He is an associate researcher of the Art, Globalization, Interculturality Research Group at the University of Barcelona; Technical and Planning Secretary of the Journal of Global Studies and Contemporary Art (REGAC); member of the Academic Council of the Autonomous University of Mexico City's Economy and Culture Forum; member of the Art Research Network of the Autonomous University of Querétaro; and member of the Academic Council and Editorial Team of the Autonomous University of Puebla's publishing house: Colección La Fuente/Publicaciones de Estética y Arte. He has published articles in journals, catalogues and online platforms, collaborated on exhibition projects (Museum of Art of the National University of Colombia, Bogotá; National Museum of Fine Arts, Santiago de Chile; Pavilion, Bucharest) and has held courses and workshops that address the relationships between contemporary art and labour redeployment.
Articles similars
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Abasts i condicions de factibilitat de la recerca artística , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Felicity Colman, Feminicitat digital: predicació i mesurament, informàtica i imatges , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Paul Rowlands Thomas, Estratègies transdisciplinàries per a les belles arts i la ciència , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- David García, Geert Lovink, Andreas Broeckmann, El GHI dels mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Matthew Fuller, Metodologies artístiques en l’ecologia dels mitjans , Artnodes: Núm. 9: (Desembre 2009). NODE 9. Complexitat (coord.: Pau Alsina, Josep Perelló)
- Gerfried Stocker, Evolució de la història de l'art electrònic en el context del centre Ars Electronica , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Raquel Herrera, Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Jose-Antonio Soriano-Colchero, L’anamorfosi en l’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Phaedra Shaunbaum, Tu ets qui controla: interfícies ubiqües i instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius. , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.