Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article planteja alguns dels problemes fonamentals que sustenten el debat i la investigació recents sobre les narratives transmèdia i/o el transmedia storytelling. Aquestes qüestions han estat plantejades, en tant que preguntes o reptes per a les disciplines implicades en aquest debat (estudis comparats de mitjans, narratologia transmèdia, game studies, estudis culturals i literatura comparada): des de les claus de la possible novetat del transmedia storytelling o de les narratives transmèdia, passant pel nou paper de les audiències, la pèrdua de pes del factor narratiu en favor de la construcció de mons (storyworlds) i personatges transmèdia; la influència dels videojocs, el dèficit d'atenció i comprensió al paper de les adaptacions en el TS; l'efecte «demediador» o de pèrdua d'especificitat mediàtica en la teoria del TS; la importància de la creació col·laborativa i el seu estímul per a nous projectes d'investigació (academicoempresarials) i de docència que responguin a aquestes noves dinàmiques industrials i hàbits socioculturals. Aquestes qüestions, entre d'altres, s'han articulat en entrevistes realitzades per Domingo Sánchez-Mesa a tres personalitats destacades de la investigació acadèmica i de la creació professional en l'àmbit dels nous mitjans: Espen Aarseth, Robert Pratten i Carlos A. Scolari. El diàleg creuat a tres bandes i connectat, al seu torn, amb altres textos d'aquest volum, ha generat un discurs polifònic que pretén ajustar-se a la radiografia crítica del propi objecte d'estudi.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Professor titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada Universitat de Granada
Catedràtic de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada de la Universitat de Granada (SP). Autor d'articles sobre cultures digitals i intermedialitat i editor de Literatura y Cibercultura (2004), és director del projecte de recerca Narrativas transmediales (Nar-Trans, MINECO 2014-2017) així com coordinador del màster en Nous Mitjans Interactius i Periodisme Multimèdia (UGR).
Espen Aarseth, Catedràtic Cap del Center for Computer Game Research ITU (Copenhaguen) Editor en cap de Game Studies
Professor associat i cap del Center for Computer Game Research de la ITU (Copenhaguen), a més d'editor en cap de Game Studies. Entre molts altres textos influents és autor de Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature (1997) i actualment dirigeix l'important projecte Making Sense of Games (Beca Avançada del Consell Europeu de Recerca, 2016-2020).
Robert Pratten, Creador, fundador i director general Transmedia Sotryteller Ltd
Creador, fundador i director general de Transmedia Storyteller (Londres, Regne Unit) el programari del qual, Conductrr, és el primer de la seva classe per a la creació i gestió de narratives interactives transmèdia. També és autor de Getting Started in Transmedia Storytelling. A Practical Guide for Beginners (2a. edició, 2015).
Carlos A. Scolari, Professor associat Departament de Comunicació Universitat Pompeu Fabra
Professor titular del departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). És autor, entre altres llibres, de Crossmedia Innovations (juntament amb I. Ibrus, 2012), Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan (2013), Transmedia Archaeology (juntament amb P. Bertetti i M. Freeman, 2014) i Ecología de los Medios (2015). És director de dos projectes de recerca: Transmedia Literacy (programa Horizonte 2020 de la UE – 2015/18) i Transalfabetismos (MINECO – 2015/17)
Articles més llegits del mateix autor/a
- Espen Aarseth, Investigació sobre jocs: aproximacions metodològiques a l'anàlisi de jocs , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
Articles similars
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Marie-Laure Ryan, Narratologia transmèdia i transmedia storytelling , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Nieves Rosendo, Narratives transmèdia centrades en els personatges. Sherlock Holmes al segle XXI , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Jordi Alberich Pascual, Francisco-Javier Gómez-Pérez, Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- José Manuel Corona-Rodríguez, Cultura de la participació cívica: mobilització transmèdia i hacktivisme en comunitats de pràctica (casos de fans i makers) , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Mauricio Vásquez Arias, Variantologia del transmèdia entre Espanya i Llatinoamèrica: espectacles públics i hibridació mediàtica als segles XVIII i XIX , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Editorial , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Antonio Castro Balbuena, Narrativitat i hipermedialitat en el videojoc de món obert. Una proposta d’anàlisi de l’espai (virtual) narratiu , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.