L’aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Moltes pedagogies i pràctiques educatives recomanen l’ús de la cooperació entre alumnes. Aquest article teòric intenta diferenciar dues de les pràctiques més utilitzades de dues concepcions de la cooperació escolar: el treball en grup cooperatiu de l’aprenentatge cooperatiu (cooperative learning, provinent del món anglosaxó) i el treball en grup (travail en groupe) de les pedagogies cooperatives (pédagogies coopératives, provinents del món francòfon). Mentre que l’aprenentatge cooperatiu prioritza més aviat el desenvolupament de les habilitats cooperatives (aprendre a cooperar) per a després cooperar per aprendre, les pédagogies coopératives es presenten de diverses formes a través de dispositius que majoritàriament busquen que els estudiants aprenguin cooperant. L’article consisteix a introduir el travail en groupe de les pédagogies coopératives, i a eliminar els possibles malentesos en referència al treball en grups cooperatius de l’aprenentatge cooperatiu. No es tracta de pràctiques cooperatives que xoquen o competeixen, són més aviat lògiques amb tradicions diferents, proposades per contribuir a l’aprenentatge i que presenten formes de complementarietat.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Albert Irigoyen, Aprenent història amb treball cooperatiu. Estudi de cas a primer de batxillerat , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 32 (2019)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Antoni Gavaldà , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 33 (2020)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Luisa Girondo , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 32 (2019)
- Albert Irigoyen, Molt soroll i massa incerteses , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 33 (2020)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Sylvain Connac , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 34 (2021)
- Albert Irigoyen, La cooperación entre el alumnado , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 34 (2021)
- Albert Irigoyen, Una nova refundació de l'Escola Nova: Brussel·les 2022 , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 35 (2022)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Philippe Meirieu , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 35 (2022)