Aprenent història amb treball cooperatiu. Estudi de cas a primer de batxillerat

Main Article Content

Albert Irigoyen

L’actual sistema educatiu manté metodologies d’ensenyament-aprenentatge que perpetuen l’excés de classes expositives i de l’aprenentatge memorístic. Per les característiques que la societat actual presenta, aquests sistemes no motiven l’alumnat perquè el seu aprenentatge i rendiment a l’aula siguin tan profitosos com es desitja. A través de la incorporació de metodologies com el treball cooperatiu, es pot aconseguir que aquest aprenentatge de continguts i valors millori l’eficàcia.


La investigació es basa en l’observació que he fet de 6 sessions, el disseny d’una seqüència didàctica cooperativa —sobre el tema La Descolonització. La fi dels imperis colonials— i l’aplicació d’aquesta en 8 sessions en una aula de 26 alumnes de 1r de batxillerat d’un centre concertat de Reus. La proposta s’estructura entorn de la tècnica del trencaclosques amb la introducció dels valors cooperatius com a eix vertebrador. Els instruments de recerca han demostrat la potència d’aquesta metodologia i han constatat l’interès, la participació activa i l’aprenentatge significatiu de les competències i continguts d’Història durant tot el procés en què s’ha desenvolupat la seqüència didàctica. Els resultats d’aquesta breu experiència permeten intuir que una major presència del treball cooperatiu a l’aula facilitaria l’aprenentatge significatiu de competències, continguts i valors treballats.

Paraules clau
Aprenentatge cooperatiu, Didàctica de les Ciències Socials, Història, batxillerat, valors cooperatius

Article Details

Com citar
Irigoyen, Albert. “Aprenent història amb treball cooperatiu. Estudi de cas a primer de batxillerat”. Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya, no. 32, pp. 39-57, https://raco.cat/index.php/comeduc/article/view/381529.