Entrevista a Philippe Meirieu
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Entrevista a Philippe Meirieu, investigador, polític francès i especialista en ciències de l’educació i pedagogia. Professor emèrit de Ciències de l’Educació a la Universitat Lumière-Lyon-II i doctor honoris causa per la Universitat Lliure de Brussel·les i la Universitat de Mont-real. Ha ensenyat en tots els nivells educatius, ha dirigit l’Institut National de Recherche Pédagogique i ha participat en nombroses reflexions i reformes del sistema educatiu francès.
En l’entrevista, Meirieu esclareix sobre l’aprenentatge en grup, assenyala que, si el docent demana a l’alumnat que faci una tasca grupal, s’estableixen rols entre pensadors, executants, inactius i molestadors. Afirma que la cooperació no esdevé de manera espontània en el grup i en distingeix set nivells de cooperació entre alumnes. Defineix pedagogia diferenciada i descriu la inclusió escolar real. Sobre el tractament de l’actualitat a l’aula, dilucida que l’escola ha de ser prepolítica i crítica, i que també s’ha de tractar la crisi ecològica i els ODS per desenvolupar nous ideals en els joves. Afirma que la tecnologia digital pot ser una eina meravellosa però també un verí. I diferencia el desig de saber i el desig d’aprendre, a la vegada que critica la normalització en l’aprenentatge i explica els beneficis de la normativitat.
Meirieu, autor de nombroses investigacions i llibres publicats en diversos idiomes sobre diferenciació pedagògica i filosofia de l’educació, en l’entrevista valora la directivitat i la no-directivitat en l’ensenyament-aprenentatge, i parla sobre l’Escola Nova, Vigotski, Piaget i Chomsky. Elogia Aronson i el Trencaclosques. I assenyala que el docent ha de tenir un projecte ètic i alhora dominar contingut i tècnica.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Albert Irigoyen, Aprenent història amb treball cooperatiu. Estudi de cas a primer de batxillerat , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 32 (2019)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Antoni Gavaldà , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 33 (2020)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Luisa Girondo , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 32 (2019)
- Albert Irigoyen, Molt soroll i massa incerteses , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 33 (2020)
- Albert Irigoyen, Entrevista a Sylvain Connac , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 34 (2021)
- Albert Irigoyen, La cooperación entre el alumnado , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 34 (2021)
- Albert Irigoyen, Una nova refundació de l'Escola Nova: Brussel·les 2022 , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 35 (2022)
- Albert Irigoyen, Sylvain Connac, L’aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu , Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya: Núm. 36 (2023)