Experiència de gestió educativa escolar: Una acció dinàmica per a la transformació cultural
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Cecilia Alejandra Marambio Carrasco
Universidad Andrés Bello
El present estudi és una anàlisi reflexiva sobre la pràctica directiva de la investigadora en dos establiments escolars municipalitzats de la Regió Metropolitana de Santiago i la gestió duta a terme conjuntament amb un equip pedagògic. El disseny de l’estudi és autoetnogràfic, atès que s’hi utilitza el diari de treball del director per aplegar la informació de camp, a més de l’aplicació del test d’autodescobriment per identificar els valors amb els quals lidera el grup. L’estudi va aconseguir generar coneixement analític sobre les pràctiques del director escolar i el seu equip, tot examinant la relació dels valors culturals sustentats per aquests, i projectar el mapa de desenvolupament cultural de l’organització, amb la finalitat d’identificar necessitats i prioritats d’evolució a la institució. Es demostra que la cultura institucional pot avançar cap a processos de desenvolupament integral del sistema, la qual cosa dóna com a resultat un procés d’autoaprenentatge on es resolen conflictes de manera col·laborativa. La investigació va permetre aportar un model de transformació cultural afermat en un sistema de valors i codis propis de l’organització, sustentats en la teoria de la dinàmica espiral integral.
Paraules clau
gestió educacional, autogestió educativa, transformació cultural, dinàmica cultural
Article Details
Com citar
Marambio Carrasco, Cecilia Alejandra. “Experiència de gestió educativa escolar: Una acció dinàmica per a la transformació cultural”. Educar, vol.VOL 54, no. 1, pp. 205-26, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/331866.
Biografia de l'autor/a
Cecilia Alejandra Marambio Carrasco, Universidad Andrés Bello
Facultad de Educación.
Departamento de Investigación.