Oci a la presó.
pdf
pdf (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Barba Núñez, María et al. “Oci a la presó.: Estudi de cas d’una experiència de participació projectiva”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 79, pp. 77-99, doi:10.34810/EducacioSocialn79id386386.


Resum

L’article analitza una experiència de pedagogia de l’oci, en què es va formar un grup de presos per a constituir-se com a grup motor de l’activitat sociocultural del Centre Penitenciari de Monterroso. Es busca extreure les claus metodològiques que permeten implementar en el context presó la pedagogia del projecte, la més exigent en termes educatius dins de les ja referencials pedagogies de l’oci definides per Trilla (1999), tenint en compte factors moduladors de la participació (Novella i Trilla, 2014). Se sustenta en la metodologia qualitativa d’estudi de cas, i centra la seva atenció en un curs de dinamitzadors de lleure desenvolupat amb nou interns. Es prenen com a fonts d’informació el diari de camp, el qüestionari d’avaluació final, els registres de l’avaluació participativa i una entrevista a l’educadora social que va desenvolupar el curs. Els resultats ratifiquen la importància de partir de la consciència grupal sobre les vivències de l’oci a la presó; prestar molta atenció al grup i a potenciar les relacions socials; garantir la capacitat d’incidència de la població reclusa, situada habitualment en el rol d’usuària; i fomentar competències relacionals en un espai marcat per la subcultura carcerària.

Paraules clau

  • Educació per a l’oci
  • temps lliure
  • presó
  • educació social
  • participació
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn79id386386
pdf
pdf (Castellano)

Referències

Alguacil, J., Camacho, J. i Hernández, A. (2014). La vulnerabilidad urbana en España. Identificación y evolución de los barrios vulnerables. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 27, 73-94. https://doi.org/10.5944/empiria.27.2014.10863

Añaños, F. i Yagüe, C. (2013). Educación social en prisiones. Planteamientos iniciales y políticas encaminadas hacia la reinserción desde la perspectiva de género. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 7-12. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.01

Barba, M., Morán, M. C. i Cruz, L. (2017). Animación Sociocultural en prisión. Experiencia en el Centro Penitenciario de Monterroso. Editorial Popular.

Barbosa, J., Barbosa, J. i Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 27(61), 83–105. https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72555-3

Burgos, L., García, A. i Tomás, C. (2007). El blog desde la prisión: un instrumento de inclusión social. Biblioteca de prisiones. Educación y Biblioteca, 158, 102-109.

Caballo, B. (2009). Os desafíos socioprofesionais do traballo en ocio e tempo libre. Dins: Otelo, C. (Ed.). La pedagogía del ocio: nuevos desafíos (p. 26-31). Editorial AXAC.

Cabrera, P. J. (2003). Cárcel y Exclusión. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 35, 83-120.

Crespo, F. i Bolaños, M. (2009). Código del preso: acerca de los efectos de la subcultura del prisionero. Revista de las disciplinas del Control Social, 37(2), 53-72.

Cuenca, M. (2014). Aproximación al ocio valioso. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, 1(1), 21-41.

Cuenca, M. i Carreño, J. M. (2016). Ocio y jóvenes. Lúdica pedagógica, 1(23), 5-6.

https://doaj.org/article/2af2d6d75a5f4e7b8c3c1866763a6daf

Del Pozo, F. J. i Añaños, F. (2013). La Educación Social Penitenciaria: ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos? Revista Complutense de Educación, 24(1), 47-68. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41191

Del Pozo, J. J. (2013). Las políticas públicas para las prisiones: una aproximación a la acción social desde el modelo socioeducativo. Revista de Humanidades, 20, 63-82. https://doi.org/10.5944/rdh.20.2013.12901

De Valenzuela, A., Gradaílle, R. i Caride J. (2018). Las prácticas de ocio y su educación en los procesos de inclusión social: un estudio comparado con jóvenes (ex)tutelados en Cataluña, Galicia y Madrid. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 31, 33-47. https://doi.org/10.7179/psri_2018.31.03

Echeverri, J. A. (2010). La prisionalización, sus efectos psicológicos y su evaluación. Revista Pensando Psicología, 6(11), 157-166. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/375

Fernández, J. (2018). Educación y mediación artística en prisiones. Trabajando por la permanencia de un taller en la cárcel de Navalcarnero. Revista de Educación Social, 27, 311-331. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/mediprisi_res_27.pdf

García, F., Melendro, M. i Blaya, C. (2018). Preferencias, renuncias y oportunidades en la práctica del ocio de los jóvenes vulnerables. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 31, 21-32. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.02

Hart, R. (1992). De la participación simbólica a la participación auténtica. UNICEF

Llena, A. i Parcerisa, A. (2008). La acción socioeducativa en medio abierto. Graó.

Marcuello CH. i García, J. (2011). Cárcel como espacio de de-socialización ciudadana ¿fracaso del sistema penitenciario español? Portularia: Revista de Trabajo Social, 11(1): 49-60. https://doi.org/10.5218/PRTS.2011.0005

Martín, N., Martínez, N., Martos, D. i Usabiaga, O. (2019). Entrando y Saliendo: Una Historia de Droga y Deporte Con Mujeres Presas. Ágora Para La Educación Física y El Deporte, 21, 148–69. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2019.148-169

Matthews, R. (2003). Pagando tiempo. Una introducción a la sociología del encarcelamiento. Edicions Bellaterra.

Morata, T. i Garrido, J. (2012). El ocio terapéutico y educativo en los centros penitenciarios: Aprendizaje y Servicio en el Centre Penitenciari de Lledoners. Educación social. Revista de Intervención Socioeducativa, 50, 128-131. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/download/255380/369119

Morata, T. (2014). Pedagogía social comunitaria: un modelo de intervención socioeducativa integral. Educació social. Revista d' intervenció socioeducativa, 57, 13-32. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/278526

Morata, T., Palasí, E., Marzo, M., Pulido, M. Á. (2019). Estándares de calidad de cohesión social en los territorios en el marco de las organizaciones de ocio educativo y acción sociocultural. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 43-63. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/download/361302/456341/

Novella, A. i Trilla, J. (2014). La participación infantil. Dins: Novella et al. Participación infantil y construcción de la ciudadanía (p.13-28). Graó.

Ortega, P. (2007). Educación y conflicto. Dins: J. M. Touriñán (Ed.). Educación en valores, interculturalismo y convivencia pacífica, (p. 105-120). Servizo de Publicacións e Intercambio Científico/ICE USC.

Rodríguez, A. López, F. i González, A. (2018). El ocio de los jóvenes vulnerables: importancia, satisfacción y autogestión. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 31, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.07

Roberts, K. (2012). The leisure of young people in contemporary society. Arbor. Ciencia. Pensamiento y cultura, 188(754), 327-337. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2006

Rodríguez, J., Larrauri, E. i Güerri C. (2018). Percepción de la calidad de vida en prisión. La importancia de una buena organización y un trato digno. Revista Internacional de Sociología, 76(2), e098. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.2.16.159

Rodríguez, A. López, F. i González, A. (2018). El ocio de los jóvenes vulnerables: importancia, satisfacción y autogestión. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 31, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.07

Segovia, J. (2001). Encerramiento penitenciario, consecuencias y alternativas. En los ciudadanos drogodependientes en prisión. Aunando esfuerzos, 67, 5-3.

Segovia, J. L. (2006). Políticas e intervención en la realidad penitenciaria. En Fernando Vidal (Ed.). La exclusión social y el Estado de Bienestar en España. V Informe FUHEM de Políticas Sociales (p. 599-614). Icaria.

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.

Temes, R. R. (2014). Valoración de la vulnerabilidad integral en las áreas residenciales de Madrid. EURE, 40(119), 119-149. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612014000100006.

Tinsley, H. (2004). Los beneficios del ocio. Boletín ADOZ. Revista de Estudios de Ocio, (28), 55-58.

Trilla, J. (1999). Tres pedagogías del ocio y una más. Educació Social. Revista de intervención socioeducativa, 11, 54-71. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/144275

Valderrama, P. (2010). Cárcel: poder, conflicto y ciudadanía. La micropolítica de la función reeducadora [Tesis doctoral. Universidad de Málaga]. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/4620

Valderrama. P. (2013). La micropolítica de la función reeducadora en prisión. Revista de Educación, 360, 69-90. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-360-221

Victorio, S. (2002). Educación Física y Servicios Penitenciarios: Críticas Epistémicas a Propuestas Vigentes de Intervención. Educación Física y Ciencia, 6, 78–86. https://doaj.org/article/1942ca0315b84964a91a2e1fb060a01b

WLRA (1993). International Charter for Leisure Education. http://www.asociacionotium.org/wp-content/uploads/2017/01/carta-de-la-educacion-del-ocio.pdf