L’enfocament restauratiu en l’àmbit educatiu. Quan innovar l’escola és humanitzar-la
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Albertí i Cortés, Monica; and Pedrol Lliniròs, Montserrat. “L’enfocament restauratiu en l’àmbit educatiu. Quan innovar l’escola és humanitzar-la”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 67, pp. 46-70, doi:10.34810/EducacioSocialn67id328397.


Resum

L’objectiu de l’article és donar a conèixer l’enfocament restauratiu i posar de relleu com dóna resposta a les necessitats relacionals i de convivència de la comunitat escolar d’avui. Per això s’hi ofereix una concreció teòrica i pràctica, tant a nivell proactiu, per construir comunitat, com a nivell reactiu, per donar resposta a situacions de conflicte. S’identifiquen les necessitats pel que fa a la convivència i s’exposa com les aportacions de l’enfocament estan relacionades amb la superació del càstig per a la gestió del conflicte i la necessària alfabetització emocional i comunicacional que això comporta per a la gestió de les relacions, per tant, amb el salt de paradigma i la humanització. Finalment, definim breument les seves pràctiques i n’exposem exemples per a la seva implementació.

Paraules clau

  • conflicte
  • escola
  • enfocament restauratiu
  • innovació
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn67id328397
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Aertsen, I.; Mackay, R.; Pelikan, C.; Willemsens, J.; Wright, M.(2004). Rebuilding community connections – mediation and restorative jus-tice in Europe. Estrasburg: Consell d’Europa.

Albertí, M. (2016b). La justicia restaurativa y la superación del contínuum punitivo-permisivo en el ámbito escolar. En: M. Álvarez; R. Bisquerra. Ma-nual de Orientación y tutoría. Ediblox. Albertí, M. (2016a), Cap a una escola justa. La implementació de la jus-tícia restaurativa en l’àmbit escolar. Tesi doctoral. http://www.tdx.cat/han-dle/10803/362361

Albertí, M.; Boqué, M. C. (2015). Hacia una pedagogía restaurativa: superación del modelo punitivo en el ámbito escolar. Revista de Mediación8(1),36-49.

Alzate, R. (2010). Importancia de la educación en resolución de conflictos. Revista de Mediación. 3(6), 7-9.

Barnet London Borough. (2008). Restorative Approaches in Primary Schools. An Evaluation of the Project Coordinated by The Barnet Youth Offending Service. London: Barnet Bourough.

Blood, P.; Thorsbone, M. (2006). Overcoming resistance to Whole-School Uptake of Restorative Practices. The International Institure of Restorative Practices, The Next Step: Developing Restorative Communities, Part 2 Con-ference. Bethlehem, Pennsylvania, USA. 18-20 Octubre, 2006.

Boqué, M. C. (2003). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona: Gedisa.Braithwaite, J. (1989). Crime, shime and reintegration. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Braithwaite, J.; Ahmed, E.; Braithwaite, V. (2006). Shame, restorative justice and crime. En: F. T. Cullen; J. P. Wright; K. R. Belvins (eds.). Taking Stock. The Status of Criminological Theory. Advances in Criminological Theory, Volume 15 (pp. 397-417). New Brunswick: Transaction Publishers.

Buckley, S.; Maxwell, G. (2007). Respectful schools. Restorative Practices in Education. A Summary Report. Wellington: Office of Children’s Commissiones and the Institute od Policy Studies, School of Goverment, Victoria University.

Cameron, L.; Thorsbone, M. (2001). Restorative Justice and School Discipline: Mutually Exclusive. A H. B. Strang i J. Braithwaite (eds.), Restorative Justice and Civil Society (pp.180-194). UK: Cambridge Press.

Carrasco, S. (dir.); Villà, R.; Ponferrada, M.; Casañas, E. (2010). La mediació en l’àmbit escolar. En: P. Casanovas; J. Magre; M. E. Laurobra (dirs.), Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya (pp. 437-515). Barcelona:Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Christie, N. (1977). Conflicts as Property. British Journal of Criminology, (17), 1-15.

Cowie, H.; Jennifer, D. (2008). New Perspectives on bullying. Berkshire: Open University Press.

Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius.

Delors, J. et al.(1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Guardiola, M. J.; Albertí, M.; Casado, C.; Susanne, G.; Martins, S.(2011). És el conferencing una eina útil per als programes de mediació a l’àmbit penal del Departament de Justícia? Barcelona: Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Hopkins, B. (2004). Just Schools. A whole school approach to restorative justice. London: Jessica Kingsley Publishers.

Hopkins, B. (2009). Just Care. Restorative justice approaches to working with children in public care. London: Jessica Kingsley Publishers.

Hopkins, B. (2011). The Restorative Classroom. Using Restorative Appro-aches to Foster Effective Learning. London: Optimus Education.

Kohn, A. (2006). Beyond Discipline. From Compliance to Community.Alexandria, Virginia, USA: ASCD Lambeth Restorative Justice conference pilot project in schools. Youth Justice Board.

Kurki, L. (2003). Evaluating restorative justice practices. En: A. Von Hirsch; J. Roberts.; A. Bottoms; K. Roach; M. Schiff. (eds.). Restorative Justice and criminal justice: Competing or reconcilable paradigms? (pp. 293-314).Oxford: Hart Publishing.

Lederach. J. P. (1996). Mediación. Gernika, País Basc: Centro de Investigación por la Paz Gernika Gogoratuz.

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. DOGC, 5422. https://dibaaps.diba.cat/scripts/ftpisa.aspx?fnew%3fcido&dogc/2009/07/20090716/09190005.pdf

Llei Children, Young Persons and Their Families de 1989. http://www.legislation.govt.nz/act/public/1989/0024/latest/DLM147088.html

Lloyd, L.; Mulhern, E.; Gardner, A. (2008). An evaluation of the Restora-tive Practices Pilot Project in St. Columba’s High School 2006-2007. WestDurbantonshire: West Durbantonshire Council.

Masters, G. (2004). Foreword. En: B. Hopkins. Just Schools. A whole school approach to restorative justice (pp. 11-14). London: Jessica Kingsley Publishers.

McCold, P. (2006). The Recent History of Restorative Justice: mediation, circles and conferencing. En: D. Sullivan; L. Tifft (eds.), Handbook of Res-torative Justice. A Global Perspective (pp.23-41). London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group.

MEC. (2010). Estudio Estatal sobre la Convivencia Escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Observatorio Convivencia Escolar. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.

Morrison, B. (2005). Resorative Justice in Schools.: International Perspectives. Persistently Safe Schools: The National Conference of the Hammilton Fish Institute on School and Community Violence. Philadelphia, Pennsyl-vania, USA.

Ortega, R. (2000). Educar la convivencia para prevenir la violencia. Madrid: A. Machado.

Pranis, K. (2005). The Little Book of Circle Processes. A new/Old Approach to Peacemaking. Intercourse, PA, USA: Good Books.

Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins del marc del Projecte Educatiu de Centre. DOGC 7336. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7336/1599535.pdf

Resolució ENS/881/2017, de 10 d’abril, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying de prevenció, detecció i inter-venció enfront l’assetjament entre iguals i s’obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part. DOGC 7358. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7358/1606376.pdf

Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transfor-mando la educación. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.U.

Robinson, K. (2015a). Ross Hall Ashoka entrevista a Sir Ken Robinson [Programa].https://www.youtube.com/watch?v=QBc7fuAI0II&list=FL9u004x-_6EPqC-FKF-EFZQ

Rosenberg, M. B. (2003). Nonviolent communication: A Language of life. Changing Tools for Healthy Relationships. Encinitas, CA, USA: Paddle Dancer Press.

Rul·lan, V. (2011). Justicia y Prácticas Restaurativas. Los Círculos Restaurativos y su aplicación en diversos ámbitos. (Tesi de grau). Fundación Universitaria Iberoamericana, Palma de Mallorca, Espanya. http://hazitzen.comunicacionycreatividad.com/justicia_practicas_%20restaurativas.pdf

Sherman, L.; Strang, H. (2007). Restorative justice: the evidence.UK: The Smith Institute.

Síndic de Greuges (2006). Convivència i conflictes als centres educatius. Informe extraordinari. Barcelona: Tallers Gràfics Hostench S.A. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/2168/48_Bullying_cataladefinitiu.pdf

Stutzman, L.; Mullet, J. H. (2005). The little book of Restorative Discipline for Schools. Teaching responsability; creating caring climates. Intercourse,PA, USA: Good Books.

Tawil, S. (2015). Repensem l’educació en clau de bé comú mundial? Presentació del nou informe de la UNESCO. http://www.fbofill.cat/videos/repen-sem-leducacio-en-clau-de-be-comu-mundialunesco-rethinking-education-released-barcelona

Torrego, J. C. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Es-trategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.UNESCO (2015). Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial? Barcelona: UNESCO Catalunya i Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/RepensarEducacio_100715.pdf

Vaandering, D. (2013). Implementing restorative justice practice in schools: what pedagogy reveals. Journal of Peace Education, 1-16.

Vaandering, D. (2014). Relational Restorative Justice Pedagogy a Educator Professional Development. Curriculum Inquiry, 44 (4), 508-530.

Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y educación, 20, 249-259.

Wachtel, T. (2013). Defining Restorative. Bethelhem, PA, USA: IIRP Gra-duate School. Recuperat el 24 de setembre de 2015, http://www.iirp.edu/pdf/Defining-Restorative.pdf

Zehr, H. (1990). Changing lenses. Scottdale, PA: Herald Press