Resum
L’objectiu de l’article és donar a conèixer l’enfocament restauratiu i posar de relleu com dóna resposta a les necessitats relacionals i de convivència de la comunitat escolar d’avui. Per això s’hi ofereix una concreció teòrica i pràctica, tant a nivell proactiu, per construir comunitat, com a nivell reactiu, per donar resposta a situacions de conflicte. S’identifiquen les necessitats pel que fa a la convivència i s’exposa com les aportacions de l’enfocament estan relacionades amb la superació del càstig per a la gestió del conflicte i la necessària alfabetització emocional i comunicacional que això comporta per a la gestió de les relacions, per tant, amb el salt de paradigma i la humanització. Finalment, definim breument les seves pràctiques i n’exposem exemples per a la seva implementació.
Paraules clau
Referències
Aertsen, I.; Mackay, R.; Pelikan, C.; Willemsens, J.; Wright, M.(2004). Rebuilding community connections – mediation and restorative jus-tice in Europe. Estrasburg: Consell d’Europa.
Albertí, M. (2016b). La justicia restaurativa y la superación del contínuum punitivo-permisivo en el ámbito escolar. En: M. Álvarez; R. Bisquerra. Ma-nual de Orientación y tutoría. Ediblox. Albertí, M. (2016a), Cap a una escola justa. La implementació de la jus-tícia restaurativa en l’àmbit escolar. Tesi doctoral. http://www.tdx.cat/han-dle/10803/362361
Albertí, M.; Boqué, M. C. (2015). Hacia una pedagogía restaurativa: superación del modelo punitivo en el ámbito escolar. Revista de Mediación8(1),36-49.
Alzate, R. (2010). Importancia de la educación en resolución de conflictos. Revista de Mediación. 3(6), 7-9.
Barnet London Borough. (2008). Restorative Approaches in Primary Schools. An Evaluation of the Project Coordinated by The Barnet Youth Offending Service. London: Barnet Bourough.
Blood, P.; Thorsbone, M. (2006). Overcoming resistance to Whole-School Uptake of Restorative Practices. The International Institure of Restorative Practices, The Next Step: Developing Restorative Communities, Part 2 Con-ference. Bethlehem, Pennsylvania, USA. 18-20 Octubre, 2006.
Boqué, M. C. (2003). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona: Gedisa.Braithwaite, J. (1989). Crime, shime and reintegration. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Braithwaite, J.; Ahmed, E.; Braithwaite, V. (2006). Shame, restorative justice and crime. En: F. T. Cullen; J. P. Wright; K. R. Belvins (eds.). Taking Stock. The Status of Criminological Theory. Advances in Criminological Theory, Volume 15 (pp. 397-417). New Brunswick: Transaction Publishers.
Buckley, S.; Maxwell, G. (2007). Respectful schools. Restorative Practices in Education. A Summary Report. Wellington: Office of Children’s Commissiones and the Institute od Policy Studies, School of Goverment, Victoria University.
Cameron, L.; Thorsbone, M. (2001). Restorative Justice and School Discipline: Mutually Exclusive. A H. B. Strang i J. Braithwaite (eds.), Restorative Justice and Civil Society (pp.180-194). UK: Cambridge Press.
Carrasco, S. (dir.); Villà, R.; Ponferrada, M.; Casañas, E. (2010). La mediació en l’àmbit escolar. En: P. Casanovas; J. Magre; M. E. Laurobra (dirs.), Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya (pp. 437-515). Barcelona:Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.
Christie, N. (1977). Conflicts as Property. British Journal of Criminology, (17), 1-15.
Cowie, H.; Jennifer, D. (2008). New Perspectives on bullying. Berkshire: Open University Press.
Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius.
Delors, J. et al.(1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Guardiola, M. J.; Albertí, M.; Casado, C.; Susanne, G.; Martins, S.(2011). És el conferencing una eina útil per als programes de mediació a l’àmbit penal del Departament de Justícia? Barcelona: Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.
Hopkins, B. (2004). Just Schools. A whole school approach to restorative justice. London: Jessica Kingsley Publishers.
Hopkins, B. (2009). Just Care. Restorative justice approaches to working with children in public care. London: Jessica Kingsley Publishers.
Hopkins, B. (2011). The Restorative Classroom. Using Restorative Appro-aches to Foster Effective Learning. London: Optimus Education.
Kohn, A. (2006). Beyond Discipline. From Compliance to Community.Alexandria, Virginia, USA: ASCD Lambeth Restorative Justice conference pilot project in schools. Youth Justice Board.
Kurki, L. (2003). Evaluating restorative justice practices. En: A. Von Hirsch; J. Roberts.; A. Bottoms; K. Roach; M. Schiff. (eds.). Restorative Justice and criminal justice: Competing or reconcilable paradigms? (pp. 293-314).Oxford: Hart Publishing.
Lederach. J. P. (1996). Mediación. Gernika, País Basc: Centro de Investigación por la Paz Gernika Gogoratuz.
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. DOGC, 5422. https://dibaaps.diba.cat/scripts/ftpisa.aspx?fnew%3fcido&dogc/2009/07/20090716/09190005.pdf
Llei Children, Young Persons and Their Families de 1989. http://www.legislation.govt.nz/act/public/1989/0024/latest/DLM147088.html
Lloyd, L.; Mulhern, E.; Gardner, A. (2008). An evaluation of the Restora-tive Practices Pilot Project in St. Columba’s High School 2006-2007. WestDurbantonshire: West Durbantonshire Council.
Masters, G. (2004). Foreword. En: B. Hopkins. Just Schools. A whole school approach to restorative justice (pp. 11-14). London: Jessica Kingsley Publishers.
McCold, P. (2006). The Recent History of Restorative Justice: mediation, circles and conferencing. En: D. Sullivan; L. Tifft (eds.), Handbook of Res-torative Justice. A Global Perspective (pp.23-41). London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group.
MEC. (2010). Estudio Estatal sobre la Convivencia Escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Observatorio Convivencia Escolar. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.
Morrison, B. (2005). Resorative Justice in Schools.: International Perspectives. Persistently Safe Schools: The National Conference of the Hammilton Fish Institute on School and Community Violence. Philadelphia, Pennsyl-vania, USA.
Ortega, R. (2000). Educar la convivencia para prevenir la violencia. Madrid: A. Machado.
Pranis, K. (2005). The Little Book of Circle Processes. A new/Old Approach to Peacemaking. Intercourse, PA, USA: Good Books.
Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins del marc del Projecte Educatiu de Centre. DOGC 7336. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7336/1599535.pdf
Resolució ENS/881/2017, de 10 d’abril, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying de prevenció, detecció i inter-venció enfront l’assetjament entre iguals i s’obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part. DOGC 7358. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7358/1606376.pdf
Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transfor-mando la educación. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.U.
Robinson, K. (2015a). Ross Hall Ashoka entrevista a Sir Ken Robinson [Programa].https://www.youtube.com/watch?v=QBc7fuAI0II&list=FL9u004x-_6EPqC-FKF-EFZQ
Rosenberg, M. B. (2003). Nonviolent communication: A Language of life. Changing Tools for Healthy Relationships. Encinitas, CA, USA: Paddle Dancer Press.
Rul·lan, V. (2011). Justicia y Prácticas Restaurativas. Los Círculos Restaurativos y su aplicación en diversos ámbitos. (Tesi de grau). Fundación Universitaria Iberoamericana, Palma de Mallorca, Espanya. http://hazitzen.comunicacionycreatividad.com/justicia_practicas_%20restaurativas.pdf
Sherman, L.; Strang, H. (2007). Restorative justice: the evidence.UK: The Smith Institute.
Síndic de Greuges (2006). Convivència i conflictes als centres educatius. Informe extraordinari. Barcelona: Tallers Gràfics Hostench S.A. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/2168/48_Bullying_cataladefinitiu.pdf
Stutzman, L.; Mullet, J. H. (2005). The little book of Restorative Discipline for Schools. Teaching responsability; creating caring climates. Intercourse,PA, USA: Good Books.
Tawil, S. (2015). Repensem l’educació en clau de bé comú mundial? Presentació del nou informe de la UNESCO. http://www.fbofill.cat/videos/repen-sem-leducacio-en-clau-de-be-comu-mundialunesco-rethinking-education-released-barcelona
Torrego, J. C. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Es-trategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.UNESCO (2015). Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial? Barcelona: UNESCO Catalunya i Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/RepensarEducacio_100715.pdf
Vaandering, D. (2013). Implementing restorative justice practice in schools: what pedagogy reveals. Journal of Peace Education, 1-16.
Vaandering, D. (2014). Relational Restorative Justice Pedagogy a Educator Professional Development. Curriculum Inquiry, 44 (4), 508-530.
Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y educación, 20, 249-259.
Wachtel, T. (2013). Defining Restorative. Bethelhem, PA, USA: IIRP Gra-duate School. Recuperat el 24 de setembre de 2015, http://www.iirp.edu/pdf/Defining-Restorative.pdf
Zehr, H. (1990). Changing lenses. Scottdale, PA: Herald Press
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull