Resum
This article addresses a question of paramount importance to social action professionals: the difficulty of rigorously and effectively dealing with value conflicts in work teams. The author simply sets the scene and tries to put torward some load for thought, mainly the fruit of her experience, and also pinpoints the criteria to ethics and code to conduct that should guide any work team whose aim is to share the doubts and dilemmas of professional practice and analyse their task thoughifully. The idea is for the actual professionals, on the basis to these pointers and the bibliographic references provided, to go through their own leaning process.Referències
Aranguren, J.L.L d e ( 1997), Ética. Biblioteca Nueva. Madrid.
Bermejo, F. (coord.) (1996), Ética y Trabajo Social. Universidad Pontificia de Comillas, Madrid.
Burguet , M. (2000), El educador com o geastor de conflictos. Desclée de Brouwer, Madrid.
Cornelius, H., Shoshana , F. ( 1995), Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente. Gaia, Madrid.
Gilligan, C. (1985), La moral y la teoría. psicología del desarrollo femenino. F.C.E., México.
Goleman, D. ( 1997), La inteligencia emocional. Kairós. Barcelona.
Guisan, E. ( 1986). Razón y pasión en la ética. Los dilemas en la ética contemporánea. Anthropos, Barcelona, pp. 29-30. Deontologia i practica professional
López, M.L. ( 1992), "Concepto de Ética y su aplicación en el Trabajo Socia!". Jornadas de Trabajo Social, Hospital de S. Rafael. Madrid, junio.
Marina , J .A (2000), Crónicas de la Ultramodernidad. Anagrama. Barcelona.
Ortega y Gasset, J . ( 1973), Obras completas. Revista de Occidente, Madrid.
Richmond, M. ( 1984), Caso social individual. Humanitas, Buenos Aires.
Sánchez, A. ( 1999), Ética de la intervención social. Paidós, Barcelona.
Stake, R.E. ( 1998), Investigación con estudio de casos.
Morata, Madrid. Vilar, J . (2000), " Deontología y práctica profesional. Límites y posibilidades de los códigos deontológicos". Dins Ars Brevis. Anuari de la Cátedra Ramon Llull. Universitat Ramon Llull, Barcelona
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull