Citizen participation: a key aspect of citizenship education
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Flor Cabrera
Trinidad Donoso Vázquez
Pilar Folgueiras Bertomeu
Esther Luna
The aim of this paper is to present the main pedagogical bases of citizenship education. We take as a starting point the wide model of citizenship proposed by the Intercultural Education Research Group (GREDI). This model includes the feeling of belonging to a community, citizenship skills and active participation. On the basis of these elements, we put forward some educational proposals (programs of activities and the educational strategy of service learning). The paper ends with a reflection on education for equal citizenship in schools. The main focus of this education refers to the participation of women under equal conditions.
Keywords
educació per a la ciutadania, propostes educatives, ciutadania paritària, participació activa, aprenentatge-servei
Article Details
How to Cite
Cabrera, Flor et al. “Citizen participation: a key aspect of citizenship education”. Temps d’Educació, no. 40, pp. 97-116, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/248247.
Rights
Copyright
Temps d’Educació reserves the right to publish the article first, with the author being granted the corresponding copyright. In addition, all the contents published in Temps d’Educació are subject to the Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) licence.Most read articles by the same author(s)
- Pilar Folgueiras Bertomeu, Esther Luna, Study on the level of satisfaction of students participating in Servicelearning Projects (SL) , Temps d'Educació: 2011: Núm.: 41
- Trinidad Donoso Vázquez, Pilar Figuera, Carme Panchón Iglesias, L'acolliment familiar especialitzat: avaluació d'una experiència , Temps d'Educació: 1998: Núm.: 20
- Flor Cabrera, Jaume del Campo Sorribas, Risc i seguretat en el context educatiu: un debat necessari en el marc d'una educació orientada al desenvolupament de la ciutadania , Temps d'Educació: 2003: Núm.: 27
- Pilar Folgueiras Bertomeu, Ma. Paz Sandín Esteban, La introducció de la dimensió europea en el currículum de l'Educació Secundària Obligadtòria (ESO): una experiència d'avaluació participativa , Temps d'Educació: 2003: Núm.: 27
- Pilar Folgueiras Bertomeu, Designing a training program in order to promote active participation in , Temps d'Educació: 2009: Núm.: 36
- Trinidad Donoso Vázquez, María Asunción Aneas Álvarez, Multiculturalitat a l'empresa. Emergència de la formació intercultural , Temps d'Educació: 2003: Núm.: 27