La tradición filosófica y pedagógica neoidealista: de Gentile a Cavallera

Main Article Content

Francesc Morató

Especialista en filosofia italiana i deixeble d’Emmanuelle Severino, l’autor dona una extensa notícia sobre el Congrés Gentile oggi, celebrat a Roma el 23 d’octubre de 2017 i les actes del qual es van publicar l’any 2019. D’aquesta manera es dibuixa l’estela que ha deixat en el pensament actual la filosofia neoidealista de Giovani Gentile (1875-1944) que va identificar la pedagogia amb la filosofia. Per això, fixa l’atenció en les contribucions dels seguidors de la filosofia de Gentile, especialment Rodolfo Sideri i Hervé A. Cavallera. En una primera part, es desenvolupa una especulació filosòfica sobre la filosofia de Gentile, promotor de la reforma educativa (1923) i de l’Enciclopèdia italiana, en diàleg amb diferents pensadors i especialistes, mentre que en la segona part es refereix a la pedagogia i la pràctica formativa des d’una perspectiva neoidealista (Cavallera), amb referències a l’actual situació educativa. Finalment, l’autor ens ofereix en un apèndix una selecció de textos pedagògics de diferents autors (Gentile, Castoriadis, Gobetti) per il·lustrar l’itinerari traçat per la filosofia de l’educació en els darrers decennis.

Paraules clau
Filosofía de la educación, pensamiento pedagógico, Historia de la pedagogía, neoidealismo, Giovanni Gentile, Hervé A. Cavallera

Article Details

Com citar
Morató, Francesc. “La tradición filosófica y pedagógica neoidealista: de Gentile a Cavallera”. Temps d’Educació, no. 62, pp. 243-74, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/403228.