Principios para una pedagogía de la memoria crítica

Main Article Content

Isabel Carrillo Flores

En països que han transitat cap a la democràcia, la memòria es projecta com a bé i valor d'una societat justa. L'estudi d'informes del relator especial de Nacions Unides sobre la promoció de la veritat, la justícia, la reparació i les garanties de no repetició, així ho revela. Les seves orientaci-ons, al costat d'altres aportacions sobre memòria, ofereixen criteris per a pensar de forma rela-cionada pedagogia, memòria i democràcia. El contingut de l'article s'estructura en tres apartats. En el primer, com a introducció se situa el debat sobre la memòria i les tensions que planteja. Es defensa la justa memòria, en contraposició a l'oblit, la negació o la distorsió històrica. En el segon, es reflexiona sobre el valor de la memòria com bé comú i dret humà vinculat a la veritat. En el tercer i últim, la memòria es projecta com a valor de la democràcia i es defineixen els principis per a una pedagogia de la memòria crítica atenta a les recomanacions sobre polítiques de memòria i als significats de la justícia transicional.

Paraules clau
Pedagogía, memoria, verdad, crítica, derechos humanos, justicia transicional, democracia

Article Details

Com citar
Carrillo Flores, Isabel. “Principios para una pedagogía de la memoria crítica”. Temps d’Educació, no. 62, pp. 123-39, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/403221.