Alfabetisme total. El gran repte de la comprensió lectora i visual / Alphabétisme total. Le grand défi de la compréhension lectrice et visuelle.

Main Article Content

Mireia Giralt
Jordi Díaz-Gibson

La lectura és un acte cultural i social especialment rellevant, en tant que ens permet entendre el món que ens envolta. En plena societat de la informació i la comunicació, la lectura esdevé un acte complex atesa la gran quantitat de dades que diàriament rebem i manegem, com per l’augment i diversitat de codis de comunicació. El present article planteja la hipòtesi que el desenvolupament de la comprensió visual en edats primerenques afavoreix una millora en la comprensió lectora. Inicialment duem a terme una revisió de la literatura per després contrastar els resultats amb entrevistes a experts. Els resultats obtinguts mostren com el desenvolupament de la comprensió visual implica la millora de la comprensió lectora, permetent als infants l’adquisició d’eines i recursos, així com d’una capacitat crítica determinant per enfrontar-se al món actual.

______________________________________________________________________

La lecture est un acte culturel et social tout spécialement important, dans la mesure où elle nous permet de comprendre le monde qui nous entoure. En pleine société de l’information et de la communication, la lecture devient un acte complexe compte tenu de la grande quantité de données que nous recevons et que nous gérons, quotidiennement, ainsi que de l’augmentation et de la diversité des codes de communication. Le présent article pose l’hypothèse selon laquelle le développement de la compréhension visuelle en bas âge favorise une amélioration de la compréhension lectrice. Au début, nous menons à terme une révision de la littérature pour contraster ensuite les résultats avec des entrevues d’experts. Les résultats obtenus montrent comment le développement de la compréhension visuelle implique l’amélioration de la compréhension lectrice, permet aux jeunes enfants l’acquisition d’outils et de ressources, ainsi que d’une capacité critique déterminante pour s’affronter au monde actuel.

Paraules clau
Comprensió lectora, comprensió visual, critical literacy, estratègies de lectura i visuals, alfabetisme / Compréhension lectrice, compréhension visuelle, stratégies de lecture et de visualisation, alphabétisme

Article Details

Com citar
Giralt, Mireia; and Díaz-Gibson, Jordi. “Alfabetisme total. El gran repte de la comprensió lectora i visual / Alphabétisme total. Le grand défi de la compréhension lectrice et visuelle”. Temps d’Educació, no. 49, pp. 199-21, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/303559.

Articles més llegits del mateix autor/a