El disseny com a objecte polític: El reclamat posicionament del dissenyador com a agent de canvi.
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Davant del que podríem considerar un acte de connivència amb el model neoliberal imperant, d'oci i de producció, el dissenyador s'ha convertit en un subjecte apolític, ingenu i cec, bolcat en l'acció irreflexiva de la producció il·limitada. La humanitat ha d'alimentar 8000 milions de persones i alhora garantir la seva supervivència i la sostenibilitat del planeta. Per respondre a aquest repte, el disseny ha de ressuscitar el subjecte al centre del model, en tots els seus àmbits i les seves especialitats. Aquest reposicionament s'haurà de produir des d'una visió polititzada, ecocentrista i d'esquerres, per convertir-se en un motor de canvi social, clarament i obertament enfrontat al neoliberalisme extrem i la seva corba de creixement constant, un model que ha situat la humanitat en un procés d'autoextinció programat per culpa de la priorització dels guanys i els beneficis davant de la nostra pròpia existència.
Les properes generacions de professionals del disseny tindran un paper crucial en l'esdevenir del planeta. Se'ns presenta un repte de proporcions majúscules en què s'hauran de conjugar a l'uníson tots els actors de la societat i el mercat, i el disseny n'és un dels més rellevants. Des de l'interconnectat sistema internacional que representa l'acadèmica, es fa rellevant promoure i incentivar actituds noves que facilitin el reposicionament dels dissenyadors, allunyat però no aliè a les perverses complexitats del mercat neoliberal extrem. Per i per a això, volem enervar consciències i promoure la reflexió, per buscar la conseqüent revolta, que si és desatesa ens condemna al fracàs com a societat i espècie.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) 2024
Lluís Sallés Diego, Elisava Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)
Ex-gairebé tot. Doctor en Teoria de la Literatura i Literatura comparada, escriptor a mitja jornada, dissenyador i professor. Consultor en identitat, imatge i estratègia de marca. Actualment, imparteix classes a Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC), on, des del 2024, dirigeix el Màster Universitari en Estudis Interdisciplinaris en Disseny i Comunicació.
Arendt, Hannah. 2011. La condición humana. Barcelona: Paidós.
Camps, Victoria. 1999. Paradojas del individualismo. Barcelona: Crítica.
Capella, Juli. 2006. ‘Elogio selectivo de la innovación.’ El País, 28 de febrero, 2006. https://elpais.com/diario/2006/02/28/opinion/1141081204_850215.html?event_log=oklogin
Capella, Juli, and Quim Larrea. 1991. «La Carta del design di Monaco». Ardi 20: 80-81.
Fitoussi, Brigitte. 2003. Menphis. Madrid: H Kliczkowski.
Glaser, Milton. 2014. Diseñador Ciudadano. Cuatro lecciones breves (más o menos sobre diseño). Barcelona: Gustavo Gili.
Lajčák, Miroslav. 2017. ‘Logrando el acceso universal al agua y al saneamiento.’Ginebra: Naciones Unidas. https://www.un.org/es/chronicle/article/logrando-el-acceso-universal-al-agua-y-al-saneamiento
Marx, Karl. 2014 [1867]. El fetichismo de la mercancía (y su secreto). Logroño: Pepitas de Calabaza.
Mendini, Alessandro. 2004. Scritti. Milano: Skira.
Morin, Edgar. 2001. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Papanek, Victor. 1977. Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. Madrid: Hermann Blume.
Pino Estivil, Ester. 2023. Poètiques de l’aula. Friccions entre educació i teoria literària. Barcelona: Edicions del Periscopi.
Shiva, Vandana. 2017. ¿Quién alimenta realmente al mundo? El fracaso de la agricultura industrial y la promesa de la agroecología. Madrid: Capitán Swing.
Todorov, Tzvetan. 2011. El jardín imperfecto. Luces y sombras del pensamiento humanista. Madrid: Paidós.
Valencia, Sayak. 2010. Capitalismo gore. Santa Cruz de Tenerife: Melusina.
Verdú, Vicente. 2007. Yo y tú, objetos de lujo. El Personismo: la primera revolución cultural del siglo XXI. Barcelona: Random House Mondadori.