La informació que es presenta a continuació es correspon amb el flux de treball de publicació i els aspectes principals a tenir en compte per a les edicions especials de la revista.

Per obtenir informació sobre l’edició regular, consulta aquí.

 

BASES DE LA CONVOCATÒRIA  PER A EDICIONS ESPECIALS

 

Tema

Cada edició especial aborda un tema específic, escollit pels editors encarregats en col·laboració amb el consell editorial. Les edicions especials es publiquen cada dos anys, i la seva convocatòria s’anunciarà a la pàgina web de la revista, a la web i les xarxes socials d’Elisava i a les plataformes CfP.

 

Tipologies d’artícles

Temes de Disseny publica el següent tipus de contribucions:

(Les notes a peu de pàgina, les referències i la bibliografia no s’inclouen al recompte de paraules)

  • Articles originals que exposen una hipòtesi que es posa a prova amb una metodologia específica que es recolza amb resultats. Nombre de paraules: entre 3.000 i 5.000 paraules.
  • Els articles d’estat de la qüestió recopilen informació més recent (és a dir, mètodes, estudis de cas, exemples de productes) d’un tema específic. S’espera que aquests proporcionin més de 50 referències bibliogràfiques degudament analitzades per identificar futurs reptes. Al menys el 75% de la literatura ha d’haver-se publicat en els darrers 10 anys. Nombre de paraules: entre 4.000 i 10.000 paraules.
  • Els Estudis de casos tenen com a objectiu recopilar i descriure adequadament múltiples exemples d’experiències d’un tema específic. Aquests han de remarcar les fortaleses i debilitats dels exemples. Els estudis de cas han de classificar-se adequadament i les imatges de cada cas són obligatòries. Nombre de paraules: entre 3.000 i 5.000 paraules.
  • Les Càpsules il·lustrades presenten un projecte de disseny, un taller o un procés d’investigació amb un fort enfocament en imatges o il·lustracions. Cada imatge o conjunt d’imatges ha d’anar acompanyada de textos descriptius (aprox. 200 paraules cadascun) que les posi en context i descrigui el que estan mostrant (estètica, processos, materials, conceptes, resultats...). Les càpsules il·lustrades també han de proporcionar una introducció del projecte i les observacions finals del seu procés d’investigació. Nombre de paraules: al voltant de 2.000 paraules.
  • Les Provocacions són contribucions breus que inspiren el debat i la reflexió sobre el tema presentat. Han de posicionar el tema d’investigació en el context actual amb esperit crític i estar al dia de les tendències socials, culturals, econòmiques i/o acadèmiques. Nombre de paraules: al voltant de 2.000 paraules.

Idioma

Tots els textos han d’enviar-se en anglès.

L’edició es publicarà a text complet en anglès i català, i amb resums en anglès, català i castellà.

 

Ètica de la publicació

Les persones autores són responsables de presentar treballs totalment originals i han de citar adequadament el treball d’altres si s’utilitza. A més, els i les autores no poden enviar un article ja publicat o enviar un article que s’hagi enviat a una altra revista que encara estigui en procés de revisió.

S’anima a reconèixer els possibles conflictes d’interessos i/o fonts de finançament al formulari d’enviament.

Qualsevol conflicte possible s’abordarà específicament per l’equip de coordinació editorial –amb el suport de l’equip editorial convidat i l’equip editorial en cap– i es parlarà per correu electrònic amb totes les parts involucrades. Temes de Disseny seguirà les directrius de COPE en el tractament de conflictes o acusacions de mala conducta. Si la part afectada les troba sense resoldre per part de l’equip editorial, podrà dirigir-se a una instància superior mitjançant els canals generals de comunicació d’Elisava. Les al·legacions de mala conducta seran ateses per la junta editorial si és necessari i, si sorgeix alguna queixa en aquest procés, es serà tractada per instàncies superiors d’Elisava.

 

Costos

La publicació a Temes de Disseny és gratuïta. L’enviament i processament d’articles no té cap cost.

 

Concessió de drets

Les persones autores posseeixen els drets d’autoria del text i els seus drets de publicació, però han d’informar a Temes de Disseny abans d’utilitzar la totalitat o part d’un article per una altra publicació.

Els articles es publiquen i distribueixen sota els termes de la llicència Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0), a no ser que els autors sol·licitin una altra llicència de CC per la publicació de l’article.

La llicència CC BY-NC-ND permet compartir (copiar i redistribuir el material) en qualsevol mitjà o format sota els següents termes:

  • Atribució: hauràs de donar els crèdits adequats, proporcionar un enllaç a la llicència i indicar si s’han realitzat canvis. Pots fer-ho de qualsevol manera raonable, però de cap manera que suggereixi que el llicenciant et promociona a tu o al seu ús.
  • No comercial: no podràs utilitzar el material amb fins comercials.
  • Sense derivats: si barrejes, transformes o construeixes sobre el material, no podràs distribuir el material modificat.

Per obtenir més informació sobre aquestes llicències, visita aquest enllaç.

 

ENVIAMENT DE MANUSCRITS

Qui desitgi publicar en una edició especial de Temes de Disseny haurà de presentar un manuscrit d’un article complet relacionat amb la convocatòria anunciada.

La presentació d’un manuscrit implica que es tracti d’un treball inèdit (total o parcial) i que no estigui sota consideració activa en altres llocs.

S’han de presentar dues versions del manuscrit:

  1. Una versió amb totes les seccions, capçaleres i informació rellevant, en Word.
  2. Una versió de l’anterior sense informació d’autoria o afiliació, adequada per a la revisió cega per parells. Això implica la substitució de qualsevol nom propi per “Persones autores” dins el text, i ometre els treballs de les persones autores en el llistat de referències. Els autors també han d’eliminar totes les metadades d’informació personal de les propietats de l’arxiu abans d’enviar-lo.

S’ha d’utilitzar la plantilla, que inclou els estils de text i les seccions per garantir que tota la informació de l’article es proporcioni en el format requerit. Es fomenta l’ús d’estils d’escriptura inclusius amb perspectiva de gènere: si us plau, evita el masculí genèric per defecte; es recomana l’ús de pronoms neutres i substantius col·lectius. Les referències bibliogràfiques han de seguir l’estil autor-data de Chicago.

Descarrega aquí la plantilla d’enviament (utilitza aquesta altra plantilla per a Càpsules il·lustrades)

Es sol·licita a l’autor o autora remitent que proporcioni informació sobre totes les persones que han col·laborat en l’article. Si us plau, emplena tots els camps (amb declaracions biogràfiques de no més de 200 paraules).

Es demana la següent informació addicional en un document subsidiari:

  • Una declaració sobre el titular dels drets del material gràfic inclòs al manuscrit. Temes de Disseny només publicarà material gràfic que sigui original, que la seva llicència permeti la seva publicació, que les persones autores donin permís per escrit del titular dels drets per ser publicat a la revista (i adjunti l’arxiu corresponent a l’enviament), o que s’inclogui al manuscrit juntament amb el seu anàlisi, comentari o judici crític. En qualsevols cas, les figures s’hauran de descriure al seu peu de foto, esmentant el títol i l’autoria del contingut de la figura, així com l’autoria de les imatges si es coneixen.
  • Una declaració de conflicte d’interessos i finançament. S’ha d’informar de qualsevol conflicte d’interessos potencial o real.
  • Una proposta de 3-4 revisors/es potencials per al manuscrit.

Descarrega aquí el document d’Informació Addicional.

 

SELECCIÓ DE PROPOSTES

L’equip editorial convidat i l’equip editorial en cap revisen totes les propostes, i s'encarreguen de la selecció dels manuscrits que presenten els temes més adequats a l'abast i al discurs de cada número.

L’equip editorial seleccionarà les propostes únicament en funció de:

  • Articles originals, estudis de cas i estat de la qüestió: 1) Adequació a l’àmbit de la revista i de la convocatòria del número especial, 2) Contribució al camp d’investigació, 3) Referències actualitzades, 4) Novetat de la proposta i 5) Qualitat del text.
  • Càpsules il·lustrades: 1) Adequació a l’edició especial i a la investigació a través del disseny; 2) Proporciona una contribució rellevant al camp de la investigació; 3) Proposa imatges atractives que transmeten coneixement; 4) Novetat de la proposta; 5) Qualitat del text.
  • Provocacions: 1) Adequació a l’edició especial; 2) Inspira debat i reflexió sobre el tema presentat; 3) Posiciona el tema d’investigació al context actual amb esperit crític i està al dia amb les tendències socials, culturals, econòmiques i/o acadèmiques; 4) Qualitat del text.

Es comprometen a un procés de selecció que no està esbiaixat amb interessos personals, i seleccionen les propostes sense discriminar a cap autor per la seva raça, gènere, orientació sexual, religió, ètnia o nacionalitat.

 

PROCÉS DE REVISIÓ

Cada article seleccionat s’envia a dos persones expertes (doctorades), escollides per l’equip editorial d’acord amb el tema de l’article, per a una revisió per parells doble cec, on tant les persones revisores com les autores es mantenen en l’anonimat.

L’equip editorial és responsable de trobar revisors/es la línia d’investigació dels/les quals sigui propera a la presentada a l’article i, per tant, estiguin qualificats/des per entregar una apreciació crítica i experta del treball presentat. Els i les  revisores que rebin el manuscrit han de tractar-lo amb confidencialitat i proporcionar una revisió crítica, honesta, constructiva, sense prejudicis i justificada. Si no es poden comprometre amb aquests requisits, hauran de negar-se a revisar el treball.

Es sol·licita a les persones revisores que completin l’avaluació a través d’un formulari a la plataforma en línia de la revista, justificant cada resposta per facilitar la comprensió dels temes per tractar. Les preguntes que aborden tenen a veure amb els següents aspectes: determinar si el manuscrit està proporcionant una contribució original i significativa al camp i l’abast de la revista i al número especial; si l’objectiu de l’estudi, la metodologia utilitzada, els resultats i les referències són rellevants i de qualitat; els aspectes més forts i dèbils del manuscrit, i l’adequació de la seva estructura i llegibilitat; la qualitat de l’escriptura. Els i les revisores també tenen la tasca de suggerir si l’article ha de ser rebutjat, o acceptat tal i com està o amb revisions majors o menors.

L’article s’analitza amb un software de detecció de plagi. Si els resultats de l’informe mostren que l’article té més del 20% del text ja publicat, l’equip editorial pot rebutjar l’article o sol·licitar canvis importants abans de continuar amb el procés.

L’equip editorial verifica que l’enviament compleixi amb els requeriments mencionats anteriorment, i prenen en consideració els comentaris de les revisions per decidir sobre l’acceptabilitat de la proposta a publicar. Si l’equip editorial té dubtes sobre la decisió, pot sol·licitar una tercera revisió o buscar assessorament expert del comitè editorial o companys/es amb expertesa en el tema de l’article. El resultat de la decisió pot ser: 1) Acceptar-lo tal com està, 2) Acceptar-lo amb canvis menors, 3) Acceptar-lo amb canvis majors o 4) Rebutjar-lo.

Les persones autores reben la decisió juntament amb els informes dels revisors, i se’ls demana que apliquin els canvis en un termini de 3 a 5 setmanes, depenent dels canvis suggerits. Després d’enviar la versió final, l’equip editorial verifica que s’hagin aplicat tots els canvis sol·licitats per decidir sobre la publicació de l’article.

En aquesta etapa, se sol·licita als autors que proporcionin una carpeta amb imatges d’alta qualitat i arxius vectorials o editables per a cadascuna de les figures.

  • En arxius separats, anomenats amb el nombre de figura (per exemple jpg ; Fig02.tiff ; Fig03.ai ; etc.). Per a les figures que tenen més d’una imatge, s’ha de proporcionar un arxiu separat per a cadascuna (Fig01-1.jpg, etc.).
  • Els arxius editables vectorials (per exemple, svg; illustrator) són molt recomanables per a les figures.
  • Els arxius editables TIFF o PSD són molt recomanables per a les imatges (també es poden fer servir arxius JPG i PNG). En qualsevol cas, les imatges han de tenir com a mínim 300ppp i una mida aproximada d’A4.
  • Les taules s’han de proporcionar en arxius d’Excel.

Si l’article es rebutja, no es pot tornar a enviar per a la seva inclusió a la mateixa edició especial per tal de complir el cronograma previst. Els articles que no estiguin seleccionats per a l’edició especial es poden transferir al flux de treball de l’edició estàndard, si l’equip editorial així ho considera.

 

EDICIÓ FINAL

Temes de Disseny publica els textos complets de les edicions especials en anglès i català, i amb resums en anglès, català i castellà. Un cop rebuda la versió final de l’article, cada article s’envia a una empresa de serveis lingüístics per a una revisió ortogràfica i gramatical, i per realitzar les traduccions necessàries. A més, l’equip tècnic de la biblioteca d’Elisava porta a terme una revisió de l’estil i la coherència de les referències. Las persones autores rebran una versió del manuscrit amb tots els canvis visibles, per a la seva acceptació.

L’editor gràfic introdueix tot el contingut de la maquetació, incloent-hi les metadades rellevants –com el DOI– proporcionats per l’equip editorial. Es fa un gran esforç en el disseny gràfic per donar a la investigació científica un aspecte atractiu. L’equip editorial revisa la versió final de l’edició abans d’enviar-la a la impremta i publicar la versió digital. Quan es comparteixin les dades rellevants per a la seva reproductibilitat, s’allotjarà al sistema web de la revista i es proporcionarà un enllaç a l’article.

 

TEMPS DE PUBLICACIÓ I DIFUSIÓ

Les edicions especials es publiquen cada dos anys. La duració prevista del procés editorial descrit és d’aproximadament un any després d’anunciar la convocatòria. L’edició especial completa està disponible gratuïtament en línia sense embargament, i les persones autores i revisores reben còpies impreses gratuïtes.

Un cop finalitzada la seva publicació, es fa una presentació oficial de cada edició especial a Elisava.