De l’antropocè a l’aerocè mitjançant el biocè: reflexions crítiques sobre el futur de la mobilitat aèria
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article presenta un estudi de cas que s’ha desenvolupat a la Rhode Island School of Design (RISD) per a Hyundai Motor Company (Hyundai) que se centra en el futur de la mobilitat aèria urbana (UAM, per les seves sigles en anglès). L’interès en el tema del transport aeri va sorgir a partir d’una col·laboració recent entre Hyundai i Uber, Inc. que tenia com a objectiu comercialitzar un servei de taxi volador elèctric el 2028 a la ciutat de San Francisco. Com a resposta a la necessitat creixent d’opcions sostenibles, aquest projecte de recerca analitza els riscos, les trajectòries alternatives i les implicacions socioeconòmiques i mediambientals que té el futur de la UAM. El treball es genera en la conjunció de l’antropocè, l’aerocè i el biocè, que, a més de representar tant el context conceptual com l’operatiu, serveixen d’inspiració per a un marc conceptual multicapa. L’antropocè, que caracteritza l’espècie humana, desemboca en pràctiques crítiques; l’aerocè, com a escenari futur, està ple d’especulacions; i el biocè, com a nou ordre mediambiental, promou un enfocament centrat en el posthumanisme.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Paolo Cardini, Rhode Island School of Design
Paolo Cardini actualment és professor titular del Departament de Disseny a la Rhode Island School of Design, del qual també havia estat director del programa de postgrau. Anteriorment, havia format part del programa de postgrau de Disseny Interdisciplinari a la Virginia Commonwealth University de Qatar. Va estudiar Disseny Industrial al Politecnico di Milano i a la Glasgow School of Art, i ha estat cap de departament dels cursos de llicenciatura i doctorat en Disseny Industrial a l’Istituto Europeo di Design de Torí. Les seves activitats comprenen des de la recerca científica fins a l’assessorament en disseny i projectes comercials; dissenya per a diverses empreses internacionals i participa en conferències i escoles de disseny a tot el món. També contribueix activament a aquest àmbit amb articles i publicacions. Els seus últims treballs se centren, principalment, en la relació entre mercat global, identitats locals i productes des del prisma del disseny especulatiu i discursiu.
Irina V. Wang
Irina V. Wang és una dissenyadora i escriptora dedicada al treball creatiu de conversió intersectorial, el treball estratègic de la transició de sistemes i el treball ètic de forjar aliances. Va créixer entre Taiwan i Florida i, després, es va traslladar al Regne Unit, on va estudiar a la University of the Arts London i va treballar com a dissenyadora gràfica a Pentagram. Combinant la seva passió per la tipografia, el llenguatge i la filosofia mediambiental, va començar a dissenyar, juntament amb lingüistes i comunitats natives, per revitalitzar llengües amenaçades. Conscient que la justícia lingüística, mediambiental i social és una de les principals qüestions derivades dels problemes sistèmics comuns, va estudiar un màster de Disseny Industrial a la Rhode Island School of Design per desenvolupar plantejaments transdisciplinaris per aconseguir un canvi urgent i ètic dels sistemes. Els seus últims projectes, situats a la intersecció entre risc existencial i injustícia estructural, han abastat des de la captura de diòxid de carboni equitatiu fins a la no proliferació nuclear, amb col·laboradors com les Nacions Unides. Actualment desenvolupa la seva tasca de recerca com a becària Fulbright a Finlàndia, i codissenya artefactes especulatius relacionats amb mesures de mitigació del canvi climàtic i les complexitats del govern àrtic amb pastors de rens sami.
Bardzell, Jeffrey, and Shaowen Bardzell. 2013. “What Is ‘Critical’ about Critical Design?” In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’13. https://doi.org/10.1145/2470654.2466451.
Bauranov, Aleksandar, and Jasenka Rakas. 2021. “Designing Airspace for Urban Air Mobility: A Review of Concepts and Approaches.” Progress in Aerospace Sciences 125 (August): 100726. https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2021.100726.
Bautista Angeli, J. R., A. Morales, T. LeFloc’h, A. Lakel, and Y. Andres. 2018. “Anaerobic Digestion and Integration at Urban Scale: Feedback and Comparative Case Study.” Energy, Sustainability and Society 8 (1). https://doi.org/10.1186/s13705-018-0170-3.
Bernhard, Pierre, Marc Deschamps, and Georges Zaccour. 2023. “Large Satellite Constellations and Space Debris: Exploratory Analysis of Strategic Management of the Space Commons.” European Journal of Operational Research 304 (3): 1140–57. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.04.030.
Berry, Wendell, and Jack Shoemaker. 2019. Essays 1969-1990. New York, N.Y.: The Library of America.
Chapman, Andrew, and Hidemichi Fujii. 2022. “The Potential Role of Flying Vehicles in Progressing the Energy Transition.” Energies 15 (19): 7406. https://doi.org/10.3390/en15197406.
Clarke, Rachel, Sara Heitlinger, Ann Light, Laura Forlano, Marcus Foth, and Carl DiSalvo. 2019. “More-Than-Human Participation.” Interactions 26 (3): 60–63. https://doi.org/10.1145/3319075.
Conway, Nick. 2016. “The Disappearance of San Francisco’s Middle-Class Neighborhoods, 1990-2010.” November 13, 2016. https://nickconwayblog.wordpress.com/2016/11/13/the-disappearance-of-san-franciscos-middle-class-neighborhoods-1990-2010/.
Cooley, Mike. 1989. “Human-Centred Systems.” In Designing Human-centred Technology, edited by H. Rosenbrock, 133-143. The Springer Series on Artificial Intelligence and Society. London: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-1717-9_10.
Cruz, Marcos, and Brenda Parker. 2022. “From Anthropocene to Biocene.” In Working at the Intersection, edited by Harriet Harriss, and Naomi House, 52-61. London: RIBA Publishing. https://doi.org/10.4324/9781003285410-6.
De la Bellacasa, Maria Puig. 2017. Matters of Care: Speculative Ethics in More than Human Worlds. Minneapolis: University of Minnesota Press. http://www.jstor.org/stable/10.5749/j.ctt1mmfspt.
DiSalvo, Carl. 2012. Adversarial Design. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/8732.001.0001.
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2001. Design Noir: The Secret Life of Electronic Objects. Basel: Birkhäuser.
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design Fiction and Social Dreaming. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Godhe, Michael, and Luke Goode. 2018. “Critical Future Studies - a Thematic Introduction.” Culture Unbound: Journal of Current Cultural Research 10 (2): 151–62. https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.2018102151.
Jin, Hyunjoo, and Joyce Lee. 2020. “Uber Partners with Hyundai on Electric Air Taxi,” January 6, 2020, sec. Aerospace and Defense. https://www.reuters.com/article/us-uber-hyundai-motor-idUSKBN1Z528A.
LaFrance, Adrienne. 2014. “How Jetpacks and Flying Cars Turned into Cliches about the Future.” The Atlantic. June 6, 2014. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/06/how-jetpacks-and-flying-cars-turned-into-cliches-about-the-future/372373/.
Latour, Bruno. 1993. We Have Never Been Modern. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lewis, Simon L., and Mark A. Maslin. 2015. “Defining the Anthropocene.” Nature 519 (7542): 171–80.
Lindley, Joseph, and David Philip Green. 2021. “The Ultimate Measure of Success for Speculative Design Is to Disappear Completely.” Interaction Design and Architecture(S), no. 51 (December): 32–51. https://doi.org/10.55612/s-5002-051-002.
Malpass, Matt. 2017. Critical Design in Context. London: Bloomsbury Publishing.
Marx, Paris, and Kevin Manaugh. 2021. “Flying Cars and Boring Companies: Interrogating the Feasibility of the Transport Futures of Tech Executives.” Futures 136 (December). https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102880.
Nogueira, André, Weslynne Ashton, Carlos Teixeira, Elizabeth Lyon, and Jonathan Pereira. 2020. “Infrastructuring the Circular Economy.” Energies 13 (7): 1805. https://doi.org/10.3390/en13071805.
Norman, Donald. 2023. Design for a Better World: Meaningful, Sustainable, Humanity-Centered. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Painter, Marcus. 2018. “Unlevelling the Playing Field: The Investment Value and Capital Market Consequences of Alternative Data.” SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3222741.
Rittel, Horst W. J., and Melvin M. Webber. 1973. “Dilemmas in a General Theory of Planning.” Policy Sciences 4 (2): 155–69. https://doi.org/10.1007/bf01405730.
Saraceno, Tomás. 2020. “Meditative mo(ve)ments for atmospheric re-attunement.” In AEROCENE, Movements for the Air, edited by Alice Lamperti et al. Berlin: Aerocene Foundation.
Shim, David. 2014. “Remote Sensing Place: Satellite Images as Visual Spatial Imaginaries.” Geoforum 51 (January): 152–60. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2013.11.002.
Snyder, Timothy. 2019. The Road to Unfreedom. New York: Penguin Random House.
Stephens, Jennie C. 2019. “Energy Democracy: Redistributing Power to the People through Renewable Transformation.” Environment: Science and Policy for Sustainable Development 61 (2): 4–13. https://doi.org/10.1080/00139157.2019.1564212.
Thackara, John. 2006. In the Bubble: Designing in a Complex World. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Tharp, Bruce M, and Stephanie Tharp. 2018. Discursive Design: Critical Speculative and Alternative Things. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Uber. 2019. “Urban Air Mobility - Closer than You Think | Uber Elevate | Uber”. YouTube video, accessed January 10, 2023. https://www.youtube.com/watch?v=oUvVInbbVLk.
U.S. Energy Information Administration. 2020. “What Is U.S. Electricity Generation by Energy Source?” Eia.gov. U.S. Energy Information Administration. February 27, 2020. https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=427&t=3.
Walker, Stuart. 2023. “Design Is … Lost.” The Design Journal 26 (1): 4-6. https://doi.org/10.1080/14606925.2022.2154962.
Zimmerman, Robert. 2017. “Capitalism in Space: Private Enterprise and Competition Reshape the Global Aerospace Launch Industry.” Washington, DC: Center for a New American Security. https://www.jstor.org/stable/resrep06111.