M’estimaria més no dissenyar-ho

Main Article Content

Ramon Faura Coll

A diferència d’una poesia o una cançó, un objecte (dissenyat i produït) i un espai (dissenyat i construït) estan travessats per les relacions de poder que els han fet possibles. Més enllà de la voluntat d’alguns dels agents que hi participen, els dissenys són portadors dels valors que sustenten, justifiquen i prolonguen aquestes relacions de poder que els han fet possibles. Per això, cada cop més, i molt especialment amb les noves tecnologies digitals, els dissenyadors no només es preocupen de respondre formalment, sinó també de controlar i incidir en aquells trams del procés productiu en què les implicacions socials, laborals i ecològiques determinen, molt més que la forma en si, el valor ètic i polític del disseny. Entre tots els aspectes polítics implicats en qualsevol procés de disseny, n’hi ha un que té una importància especial: la conservació del mitjà. Davant d’un escenari de crisi mediambiental radicalment urgent sorgeix una pregunta: i si el que realment hem de dissenyar és la manera de no dissenyar? Deixar de produir. En tenim exemples. Al cap i a la fi, qualsevol producte, per poca petjada ecològica que deixi, sempre serà contaminant si el seu sentit és superflu i innecessari. Altres cultures i temps, com ara la japonesa d’abans dels anys seixanta del segle xx, ens mostren que alguns productes que pensem que són essencials, de fet són contingents, podrien no existir. Un exemple són les cadires. 

Paraules clau
Ecologia, capitalisme, cadires, no-acció, no projectar, instrucció, cos, disciplina

Article Details

Com citar
Faura Coll, Ramon. “M’estimaria més no dissenyar-ho”. Temes de Disseny, no. 39, pp. 40-51, doi:10.46467/TdD39.2023.40-51.
Biografia de l'autor/a

Ramon Faura Coll, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)

Ramon Faura Coll és músic i doctor en Arquitectura. Coordina l’àrea de Socials a l’Escola Elisava, on imparteix assignatures vinculades al disseny, l’arquitectura, la teoria de la tecnologia i projectes. Ha fet classes a l’ETSAB, l’ETSAR i la Di Tella de Buenos Aires. Entre el 2003 i el 2006 va ser redactor en cap de Quaderns d’arquitectura i urbanisme. Ha comissariat exposicions com ara “Arquitectures sense lloc” (2009) al centre Arts Santa Mònica (Barcelona) o al FadFest del 2018 dedicat al turisme. L’any 2019 va estrenar el documental L’estat turístic a la Filmoteca de Catalunya. Ha impartit conferències a la New York University, a la KTH d’Estocolm, a l’Escola de Paisatgisme de Dresde i a l’ETSAM. Ha publicat articles a diferents mitjans; capítols per a llibres col·lectius com ara Enric Miralles 1972-2000 (2011) o Cultura en tensió (2016), i tres monografies: Louis XIV in Royal Costume: The Decapitation of the mystical body (2010), La Máquina Versalles (2014) i Desplaçament i ruïna (2015). En el món musical ha publicat vuit àlbums amb diferents formacions (Yak 42, Macho, Le Petit Ramon i Azucarillo Kings). Ha actuat amb Mick Taylor, The Sonics, Jon Spencer Blues Explosion i Sleaford Mods, entre altres.  

Referències

Galbraith, John Kenneth. 1958. The Affluent Society. Boston: Houghton Mifflin ed.

Gossot, Anne. 2007. “Des Chaises por tous? Production de masse et design mobilier”. En La société japonaise devant la montée du populaire: Culture populaire et contrôle social dans les années 1930, dirigido por Claude Hamon y Jean-Jacques Tschudin. Paris: Éditions Philippe Picquier.

Melville, Herman, Giorgio Agamben, Gilles Deleuze, and José Luis Pardo. 2000. Preferiría no hacerlo. Bartleby, el escribiente de Herman Melville, seguido de tres ensayos sobre Bartlelby de Gilles Deleuze, Giorgio Agamben y José Luís Pardo. Valencia: Editorial Pre-Textos.

Pampliega, Antonio y Anas, Victor. Coltán, la maldición del Congo. El independiente, abril de 2018. Consultado el 19 de enero de 2023.

Pascal, Blaise. 1670. Pensées de M. Pascal sur la religion et sur quelques autres sujets qui ont esté trouvées après sa mort parmi ses papiers. Paris: Guillaume Desprez.

Taittinger, Thierry (dir). 2007. Le Nouveau Réalisme. Hors-sèrie Beaux Arts magazine. TTM Éditions: Paris, mars 2007.