Les històries contrafactuals i alternatives com a pràctiques de disseny
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La versió del disseny que es va formar i es va perfeccionar durant el segle xx va ser essencial a l’hora de crear el món modern (global i de l’hemisferi nord). Si bé el potencial que té el disseny per contribuir a la creació de mons és clar, els seus mètodes, mètriques i propòsits han conduït a un món que mostra cada vegada amb més claredat com n’està, de trencat, i com n’és, de fràgil i poc sostenible. Dit d’una altra manera, el disseny actual és còmplice de la fallida del món, i aquest article descriu un enfocament de recerca de disseny basat en la pràctica per crear altres mons. Amb els enfocaments literaris de les històries contrafactuals i alternatives i de la ficció imaginativa com a base, vol facilitar el desenvolupament de nous enfocaments de disseny basats en ideologies, motivacions i mètodes alternatius.
L’enfocament contrafactual ens permet imaginar altres maneres d’existir, en aquest cas, aplicant sistemes de valors diferents, un enfocament no additiu sobre la tecnologia i sense les constriccions que imposa la història. Aquest enfocament es pot resumir en els passos següents:
- Definir el tema i mapar-ne els sistemes relacionats.
- Crear una línia temporal contrafactual basada en un resultat diferent d’un o més dels esdeveniments de la línia temporal real.
- Dissenyar en aquesta nova línia temporal: productes hipotètics, campanyes publicitàries, imatges, textos… En resum, fer proves del nou sistema de valors en acció.
L’ús més vital d’històries contrafactuals en el disseny és permetre que sorgeixin veus diferents, veus que les narratives dominants, hegemòniques o “estàndard” van silenciar. Tal com demostrem en aquest article, amb exemples de projectes d’alumnes anteriors i actuals, les històries alternatives poden obrir camins valuosos cap al futur i fer lloc perquè pugui florir un imaginari nou i extens.
Article Details
James Auger, École normale supérieure Paris-Saclay (ENS)
James Auger és el director del Departament de Disseny a l’École normale supérieure Paris-Saclay (ENS) i codirigeix el Centre de Recherche en Design, un laboratori que gestionen l’ENS i l’ENSCI Les Ateliers. La seva recerca del disseny, basada en la pràctica, estudia les conseqüències socials, culturals i personals de la tecnologia i dels productes resultat del desenvolupament i l’aplicació del disseny. Paral·lelament a la seva tasca acadèmica, Auger és soci de l’estudi de disseny especulatiu Auger-Loizeau, fundat l’any 2000. Els projectes de l’Auger-Loizeau s’han publicat i exposat a tot el món, en llocs com el MoMA de Nova York, el 21-21 de Tòquio, el Science Museum de Londres, el National Museum of China de Pequín i l’Ars Electronica de Linz. Les seves obres formen part de la col·lecció permanent del MoMA. Auger és coautor de Crap Futures, un blog en què escriu, juntament amb Julian Hanna, sobre temes relacionats amb el disseny, el futur, la innovació, la política i la tecnologia.
Julian Hanna, Department of Culture Studies, Tilburg University
Julian Hanna és professor adjunt d’Estudis Culturals a la Tilburg University dels Països Baixos. La seva recerca se centra en les interseccions clau entre la cultura, la política i la tecnologia. És coautor d’un blog sobre disseny crític i futurs anomenat Crap Futures, juntament amb James Auger, amb qui també va fundar el grup Reconstrained Design. El 2017-18, els van guardonar amb el CCCB Cultural Innovation International Prize (amb Laura Watts) per un projecte d’energia especulativa anomenat The Newton Machine. És cofundador del Words in Freedom Project, que va crear un joc de cartes per a activistes anomenat MANIFESTO!, i fa poc també va formar part del projecte d’Erasmus+ SpeculativeEdu. Ha escrit molts articles sobre avantguardes modernes i contemporànies i s’ha centrat en moviments i manifestos. El seu darrer llibre és The Manifesto Handbook: 95 Theses on an Incendiary Form (Zero Books, 2020). Actualment treballa en un projecte sobre processos i futurs artístics de la intel·ligència artificial i escriu un llibre sobre illes per a la sèrie Object Lessons de Bloomsbury.
Auger, James. 2012. Why Robot? Speculative design, the domestication of technology and the considered future. PhD thesis, Royal College of Art.
Auger, James. 2013. “Speculative Design: Crafting the Speculation.” Digital Creativity 24(1): 11-35. https://doi.org/10.1080/14626268.2013.767276
Auger, James, Julian Hanna, and Enrique Encinas. 2017. “Reconstrained Design: Confronting Oblique Design Constraints.” NORDES (Nordic Design Research): Design and Power 7.
Auger-Loizeau. 2003. Iso-phone. https://auger-loizeau.com/isophone.html
Barad, Karen. 2010. “Quantum Entanglements and Hauntological Relations of Inheritance: Dis/continuities, SpaceTime Enfoldings, and Justice-to-Come.” Derrida Today 3(2): 240-268. https://doi.org/10.3366/drt.2010.0206
BBC World Service. 2022. “Pick of the World: Which Part of History Would You Change?”, December 3, 2022. https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3ct41xr
Bernstein, Richard B, ed. 2000. Virtual History: Alternatives and Counterfactuals, reviewed by R. B. Bernstein H-Law, H-Net Reviews. http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=3721
Bradbury, Ray. 2005. A Sound of Thunder and Other Stories. New York: William Morrow.
Chandler, Arthur. 2014. “Fanfare for the New Empire: The French Universal Exposition of 1855.” World's Fair 6 (2), 1986, expanded and revised version 2014. http://www.arthurchandler.com/paris-1855-exposition
Cokeliss, Harley, director. 1971. Crash!. BBC.
Curry, Arwen, director. 2018. Worlds of Ursula K. Le Guin. https://worldsofukl.com
Debatty, Régine. 2014. “A New Scottish Enlightenment.” We Make Money Not Art, July 7, 2014. https://we-make-money-not-art.com/a_new_scottish_enlightenment/
Deluermoz, Quentin and Pierre Singaravélou. 2021. A Past of Possibilities: A History of What Could Have Been. New Haven: Yale University Press.
Doctorow, E. L. 1985. World’s Fair, New York: Random House.
Dunne, Anthony and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. Cambridge, MA: MIT Press.
Fisher, Mark. 2009. Capitalist Realism: Is There No Alternative? Winchester: Zero Books.
Geertz, Clifford. 1989. Works and Lives: The Anthropologist as Author. Stanford, CA: Stanford University Press.
Heskett, John. 2017. A John Heskett Reader: Design, History, Economics. London: Bloomsbury.
Jameson, Fredric. 1982. “Progress versus Utopia; Or, Can We Imagine the Future?” Science Fiction Studies, Utopia and Anti-Utopia 9(2): 147-158.
Mantel, Hilary. 2017. “The Reith Lectures: Part One: The Day is for the Living.” June 13, 2017. https://medium.com/@bbcradiofour/hilary-mantel-bbc-reith-lectures-2017-aeff8935ab33
Mazur, Paul. 1928. American Prosperity: Its Causes and Consequences. New York: Viking.
New European Bauhaus. 2020. “About initiative.” https://new-european-bauhaus.europa.eu/about/about-initiative_en
Oshinsky, Sara J. 2006. “Design Reform.” In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: Metropolitan Museum of Art. http://www.metmuseum.org/toah/hd/dsrf/hd_dsrf.htm
Oulasvirta, Antti, and Kasper Hornbaek. 2022. “Counterfactual Thinking: What Theories Do In Design.” International Journal of Human-Computer Interaction 38(1): 78-92. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1925436
Rams, Dieter. 1976. “Ten Principles for Good Design.” Vitsoe. https://www.vitsoe.com/eu/about/good-design/
Sloan, Alfred P. 1990. My Years with General Motors. New York: Currency Doubleday.
Targowski, Andrew. 2004. “A Grand Model of Civilization.” Comparative Civilizations Review 51(51): Article 7. https://scholarsarchive.byu.edu/ccr/vol51/iss51/7
Triumph of the Nerds. 1996. “The Television Program Transcripts: Part III.” PBS. https://www.pbs.org/nerds/part3.html
Winner, Langdon. 1986. The Whale and the Reactor. Chicago: University of Chicago Press.
Auger, James. 2012. Why Robot? Speculative design, the domestication of technology and the considered future. PhD thesis, Royal College of Art.
Auger, James. 2013. “Speculative Design: Crafting the Speculation.” Digital Creativity 24(1): 11-35. https://doi.org/10.1080/14626268.2013.767276
Auger, James, Julian Hanna, and Enrique Encinas. 2017. “Reconstrained Design: Confronting Oblique Design Constraints.” NORDES (Nordic Design Research): Design and Power 7.
Auger-Loizeau. 2003. Iso-phone. https://auger-loizeau.com/isophone.html
Barad, Karen. 2010. “Quantum Entanglements and Hauntological Relations of Inheritance: Dis/continuities, SpaceTime Enfoldings, and Justice-to-Come.” Derrida Today 3(2): 240-268. https://doi.org/10.3366/drt.2010.0206
BBC World Service. 2022. “Pick of the World: Which Part of History Would You Change?”, December 3, 2022. https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3ct41xr
Bernstein, Richard B, ed. 2000. Virtual History: Alternatives and Counterfactuals, reviewed by R. B. Bernstein H-Law, H-Net Reviews. http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=3721
Bradbury, Ray. 2005. A Sound of Thunder and Other Stories. New York: William Morrow.
Chandler, Arthur. 2014. “Fanfare for the New Empire: The French Universal Exposition of 1855.” World's Fair 6 (2), 1986, expanded and revised version 2014. http://www.arthurchandler.com/paris-1855-exposition
Cokeliss, Harley, director. 1971. Crash!. BBC.
Curry, Arwen, director. 2018. Worlds of Ursula K. Le Guin. https://worldsofukl.com
Debatty, Régine. 2014. “A New Scottish Enlightenment.” We Make Money Not Art, July 7, 2014. https://we-make-money-not-art.com/a_new_scottish_enlightenment/
Deluermoz, Quentin and Pierre Singaravélou. 2021. A Past of Possibilities: A History of What Could Have Been. New Haven: Yale University Press.
Doctorow, E. L. 1985. World’s Fair, New York: Random House.
Dunne, Anthony and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. Cambridge, MA: MIT Press.
Fisher, Mark. 2009. Capitalist Realism: Is There No Alternative? Winchester: Zero Books.
Geertz, Clifford. 1989. Works and Lives: The Anthropologist as Author. Stanford, CA: Stanford University Press.
Heskett, John. 2017. A John Heskett Reader: Design, History, Economics. London: Bloomsbury.
Jameson, Fredric. 1982. “Progress versus Utopia; Or, Can We Imagine the Future?” Science Fiction Studies, Utopia and Anti-Utopia 9(2): 147-158.
Mantel, Hilary. 2017. “The Reith Lectures: Part One: The Day is for the Living.” June 13, 2017. https://medium.com/@bbcradiofour/hilary-mantel-bbc-reith-lectures-2017-aeff8935ab33
Mazur, Paul. 1928. American Prosperity: Its Causes and Consequences. New York: Viking.
New European Bauhaus. 2020. “About initiative.” https://new-european-bauhaus.europa.eu/about/about-initiative_en
Oshinsky, Sara J. 2006. “Design Reform.” In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: Metropolitan Museum of Art. http://www.metmuseum.org/toah/hd/dsrf/hd_dsrf.htm
Oulasvirta, Antti, and Kasper Hornbaek. 2022. “Counterfactual Thinking: What Theories Do In Design.” International Journal of Human-Computer Interaction 38(1): 78-92. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1925436
Rams, Dieter. 1976. “Ten Principles for Good Design.” Vitsoe. https://www.vitsoe.com/eu/about/good-design/
Sloan, Alfred P. 1990. My Years with General Motors. New York: Currency Doubleday.
Targowski, Andrew. 2004. “A Grand Model of Civilization.” Comparative Civilizations Review 51(51): Article 7. https://scholarsarchive.byu.edu/ccr/vol51/iss51/7
Triumph of the Nerds. 1996. “The Television Program Transcripts: Part III.” PBS. https://www.pbs.org/nerds/part3.html
Winner, Langdon. 1986. The Whale and the Reactor. Chicago: University of Chicago Press.