Quin aspecte té el color?

Main Article Content

Tessira Crawford

Aquest article fa algunes observacions sobre les limitacions que actualment presenta la pràctica del disseny en arquitectura per aconseguir un disseny inclusiu de l’espai i de l’arquitectura. Concretament, se centra en el que podria passar per alt en l’estudi de la percepció en l’arquitectura, entre observacions de la fenomenologia de les simplificacions dels arquitectes i eines que visualitzen els fenòmens. El treball analitza un estudi de cas en curs sobre Matt, un YouTuber amb retinitis pigmentosa, i el biaix potencial del procés de disseny arquitectònic actual. Reconèixer obertament aquest biaix començarà a limitar el seu potencial, i això ajudarà a considerar els altres com a únics –bo i estudiant inclusivament la percepció en l’arquitectura– i proposarà l’avaluació de teories, mètodes i eines en la fenomenologia arquitectònica –bo i verificant-ne contínuament la inclusivitat per eliminar nocions d’un ideal–.

Paraules clau
Fenomenologia, percepció, cos, inclusiu, atípic

Article Details

Com citar
Crawford, Tessira. “Quin aspecte té el color?”. Temes de Disseny, no. 38, pp. 46-63, doi:10.46467/TdD38.2022.46-63.
Biografia de l'autor/a

Tessira Crawford, Royal Danish Academy

Tessira Crawford, dissenyadora d’il·luminació i d’espais, explora nous mètodes i eines per tal que els dissenyadors dissenyin per a espais inclusius. El seu treball se centra en l’estudi de la percepció espacial de la llum i l’ombra per a la creació de simulacions que incloguin altres percepcions. Té un màster en Computació en Arquitectura de la Royal Danish Academy, un màster en Arquitectura de la University of California-Berkeley i un grau BDes en Arquitectura de la University of Florida. Ha participat en articles sobre il·luminació i representació de la Royal Danish Academy i la University of Florida, i en conferències sobre disseny digital i arquitectura de la IT University of Copenhaguen, la University of California-Berkeley i la University of Florida.

Referències

Blind to Billionaire. 2018. “About.” Accessed January 13, 2022. https://www.youtube.com/c/BlindtoBillionaire/about.

Blind to Billionaire. 2019a. “What Does Color Look Like for a Blind Person with Only Like Perception?” YouTube video, 23:41. February 14, 2019. https://www.youtube.com/watch?v=tmqY2hkUC_g

Blind to Billionaire. 2019b. “What Does it Mean to Have Light Perception Vision And What Does it Look Like?” YouTube video, 11:19. May 7, 2019. https://www.youtube.com/watch?v=hBp38rp080o

Boys, Jos. 2018. “Cripping Spaces? On Dis/abling Phenomenology: In Architecture.” LOG 42: 55-66. http://www.jstor.org/stable/44840728

Crawford, Tessira. 2021. “The Shadow Body.” MA diss, Royal Danish Academy.

Del Gaudio, Chiara, Samara Tanaka, and Douglas Pastori. 2021. “Between Dissent and Consensus, Resistance and Counter-Resistance: Design Practice as a Common Project-Process for Plural Possibilities of Being and Becoming.” Temes de Disseny 37: 156-181. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.157-181

Freniere, Edward R. and John Tourtellott. 1997. “A Brief History of Generalized Ray Tracing.” In Proceedings SPIE 3130: 170-178. https://doi.org/10.1117/12.284059

Fenton, Andrew and Tim Krahn. 2007. “Autism, Neurodiversity and Equality Beyond the ‘Normal’.” Journal of Ethics in Mental Health 2(2): 1-6.

Gilmore, Sarah et al. 2019. “Writing differently.” Management Learning 50(1): 3-10. https://doi.org/10.1177/1350507618811027

Gropius, Walter. 1937. “Architecture at Harvard University.” The Architectural Record, May 1937: 8-11.

Haraway, Donna. 1988. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.” Feminist Studies 14(3): 575-599.

Henriksen, Line et al. 2021. ”Writing bodies and bodies of text: Thinking vulnerability through monsters.” Gender, Work & Organization 29(2): 561-574. https://doi.org/10.1111/gwao.12782

Le Corbusier. 1931. Towards a New Architecture. New York: Dover Publications.

Norwood, Bryan E. 2018. “Disorienting Phenomenology.” LOG 42: 11-22. https://www.jstor.org/stable/i40204963

Pullen, Alison. 2017. “Writing as labiaplasty.” Organization 25(1): 123-130. https://doi.org/10.1177/1350508417735537

Purves, Dale, R. Beau Lotto, and Surajit Nundy. 2002. “Why We See What We Do.” American Scientist 90: 236-243.

Purves, Dale, Yaniv Morgenstern, and William T. Wojtach. 2015. “Perception and Reality: Why a Wholly Empirical Paradigm is Needed to Understand Vision.” Frontiers in Systems Neuroscience 9(156): 1-10. https://doi.org/10.3389/fnsys.2015.00156

Purves, Dale, Morgenstern, Yaniv Morgenstern, and William T. 2015. “Will understanding vision require a wholly empirical paradigm?” Frontiers in Psychology 6(1072): 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01072

Raahauge, Kirsten Marie. 2016. “Ghosts, Troubles, Difficulties, and Challenges: Narratives about Unexplainable Phenomena in Contemporary Denmark.” Folklore 65: 89-111. https://doi.org/10.7592/FEJF2016.65.raahauge

Roberts, Bryony. 2020. “Expanding Modes of Practice.” LOG 48: 9-14.

Titchkosky, Tanya. 2011. The Question of Access: Disability, Space, Meaning. Toronto: University of Toronto Press.

Yang, Zhiyong and Dale Purves. 2003. “A statistical explanation of visual space.” Nature Neuroscience 6(6): 632-640. https://doi.org/10.1038/nn1059