Aprofitar el conflicte: antagonisme i pràctiques de disseny espaciotemporals

Main Article Content

Roger Paez
Manuela Valtchanova

Aquest article explora les capacitats del disseny per qüestionar el context socioespacial amb l’objectiu de destacar el conflicte, el dissens i la disputa com a pràctiques creatives per impulsar la transformació urbana.


En l’hàbitat urbà actual, els espais i les accions no encaixen a la perfecció. La ciutat es caracteritza per una disjunció entre la fisicalitat del teixit urbà com a materialització d’ideologies i la relacionalitat de supremacies disputades i dinàmiques entròpiques que l’habiten. En conseqüència, les pràctiques transformadores contemporànies de creació de ciutats (city-making) s’ha de reinventar a través de la temporalitat i la impermanència, representant el desordre i adoptant la inestabilitat. En aquest sentit, l’antagonisme és un element clau que es pot utilitzar a les pràctiques de disseny crítiques destinades a promoure la diversitat urbana. En aquest article estudiem la manera en què la incorporació de l’antagonisme a les pràctiques de disseny pot desencadenar processos de reformulació urbana a l’hora de constituir espais liminars d’oportunitat en els quals la democratització emergeix com una pràctica espaciotemporal.  


Es presenten dos casos d’estudi relacionats, portats a terme l’any 2020 al barri del Raval de Barcelona (Cartografies subjectives: mirall de la diversitat i Infraestructures per a la interacció en l’espai), per explorar de quina manera el disseny pot donar suport a la dissidència i a la pluralitat, ja sigui a través de la identificació i la visualització o catalitzant-les com a pràctiques situades de ciutadania activa.


En tots dos casos d’estudi, el disseny fomenta la desjerarquització i la translinealitat a la ciutat, i reivindiquen el dret a l’acció directa en els espais urbans col·lectius. En aquest sentit, aquest article explora la manera en què el disseny contribueix a activar múltiples processos de ciutadania emancipada, aprofitant el conflicte i el dissens constructiu com a pràctiques espaciotemporals situades per promoure la diversitat. Com que faciliten la proliferació de nocions contrahegemòniques de cosmopolítica, territori, domesticitat i publicitat, les pràctiques de disseny que es revisen en aquest article operen entre política, espai i afecte per tal de promoure les relacions intersubjectives en els espais públics, utilitzant les dimensions material, temporal i afectiva del disseny per cocrear hàbitats urbans diversos i resilients.

Paraules clau
Disseny espaciotemporal, antagonisme, conflicte, dissens, espai públic, ciutadania activa, city-making, pluralitat

Article Details

Com citar
Paez, Roger; and Valtchanova, Manuela. “Aprofitar el conflicte: antagonisme i pràctiques de disseny espaciotemporals”. Temes de Disseny, vol.VOL 1, no. 37, pp. 182-13, doi:10.46467/TdD37.2021.182-213.
Biografies de l'autor/a

Roger Paez, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)

Roger Paez, arquitecte, màster en Disseny Arquitectònic Avançat i doctor en Arquitectura.

És doctor arquitecte, professor i investigador. Arquitecte per l’ETSAB, Barcelona (Excel·lent), màster en Disseny Arquitectònic Avançat, Columbia University, Nova York (GSAPP Honor Award for Excellence in Design), doctor arquitecte per la UPC, Barcelona (Excel·lent cum laude); doctor certificat (AQU 2020).

Té experiència professional en els estudis d’Alison+Peter Smithson i Enric Miralles. És fundador d’AiB (www.aib.cat), un estudi dedicat a la pràctica crítica d’arquitectura contemporània.

És professor de projectes arquitectònics a l’ETSALS (URL), director de MEATS a Elisava (UVic) (meats.elisava.net), i professor convidat en universitats internacionals com Columbia, Cornell, Harvard, IIT, Sci-ARC i USC als Estats Units i ETSAB, ETSAV, BAC, IaaC, UdP (Porto), ETSAM (Madrid), ENA (París), PJAIT (Varsòvia), UMA (Umeå) i ETH (Zuric) a Europa.

També és membre de la comissió editorial de Quaderns d’arquitectura i urbanisme, guardonada amb el Jeam Tschumi Prize 2005.

Ha estat nomenat cap d’investigació a Elisava Research, on desenvolupa projectes de recerca públics i privats. Publica regularment articles a revistes especialitzades i llibres, entre els quals destaquen Design Strategies for Temporary Intervention in Public Space (Elisava, 2013), Critical Prison Design (Actar, 2014) i Operative Mapping: Maps as Design Tools (Actar, 2019).

Treballa en la intersecció del disseny, l’arquitectura i la ciutat, i se centra en la temporalitat, l’experimentació i l’impacte social.

Manuela Valtchanova, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)

És arquitecta (TUM, Munic/UACEG, Sofia, 2015), investigadora de doctorat a la Universitat de Barcelona (grup de recerca sobre art, globalització i estudis interculturals) i a Elisava Research (grup de recerca HIMTS) i professora auxiliar al Màster d’Arquitectura Efímera i Espais Temporals d’Elisava.

Durant la seva carrera professional, des de 2012 ha col·laborat en diferents oficines d’arquitectura i actualment forma part de l’equip de l’estudi de Barcelona Queralt Suau, que realitza projectes que exploren els formats d’arquitectura heterogènia, el quals van des d’espais de representació expositius fins a les intervencions en l’espai públic. 

Des de l’abril de 2018 forma part de l’equip d’Elisava Research, on actualment desenvolupa projectes que aborden l’arquitectura efímera, el mapatge operatiu i la cohesió social. També ha participat com a professora assistent i tutora en diversos formats acadèmics, treballant en estratègies de disseny relacionades amb l’urbanisme transformador, espais temporals i intervencions en l’espai públic. La seva recerca de doctorat explora la idea d’arquitectura de l’acció o les pràctiques socioespacials d’intersubjectivitat, singularització i noves temporalitats en els espais viscuts de la ciutat contemporània.

Referències
Arfara, Katia, Aneta Mancewicz and Ralf Remshardt, eds. 2018. Intermedial Performance and Politics in the Public Sphere. London: Palgrave Macmillan.
Arlandis, Alberto Atlés. 2018. “Delaying the Image: Toward an Aesthetics of Encounter.” In After Effects Vol2. Theories and Methodologies in Architectural Research, edited by Helène Frichot and Gunnar Sandin, 273–287. Barcelona: Actar.
Bergson, Henri. 1911. Creative Evolution. Translated by Arthur Mitchell, Ph.D. New York: Henry Holt and Company. https://brocku.ca/MeadProject/Bergson/Bergson_1911a/Bergson_1911_toc.html
Bishop, Claire. 2012. “Participation and Spectacle: Where Are We Now?” In Living as Form. Socially Engaged Art from 1991-2011, 34–45. New York: Creative Time Books.
Brusadin, Bani and Jorge L. Marzo. 2017. “Diseño y Posverdad: Prácticas Creativas Difusas, Invención Artística e Imaginario Tecnológico en Plena Crisis del Contrato de Veridicción.” Inmaterial: Diseño, Arte y Ciudad 2(4): 5-23. https://doi.org/https://doi.org/10.46516/inmaterial.v2.35
Careri, Francesco. 2002. Walkscapes: Walking as an Aesthetic Practice. Barcelona: Gustavo Gili.
Certeau, Michel de. 1984. The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.
Cuppen, Eefje. 2012. "Diversity and constructive conflict in stakeholder dialogue: considerations for design and methods." Policy Sci 45:23-46. https://doi.org/10.1007/s11077-011-9141-7
Delgado, Manuel. 2016. “Espacios Otros.” In Hacia La Ciudad de Umbrales, 9-14. Madrid: Akal.
Dodd, Melanie, ed. 2020. Spatial Practices. Modes of Action and Engagement with the City. New York: Routledge.
Dominguez, Virginia. 1987. “Of Other Peoples: Beyond the ‘Salvage’ Paradigm.” In Discussions in Contemporary Culture: Number One, edited by Hal Foster, 131-137. Seattle: Bay Press.
Elvira, Juan and Roger Paez. 2019. “Design Through Play: The Archispiel Experience”. In VII Workshop on Educational Innovation in Architecture (JIDA’19), edited by Daniel Garcia Escudero and Berta Bardí Milà, 386-40. Barcelona: UPC IDP; GILDA.
Foucault, Michel. 1997. The Politics of Truth. Edited by Sylvère Lotringer and Lysa Hochroth. New York: Semiotext(e) Foreign Agents.
Haraway, Donna. 1991. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist- Feminism in the Late Twentieth Century”. In Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, 149–181. London: Free Association Book.
Holston, James. 2008. Insurgent Citizenship: Disjunction of Democracy and Modernity in Brazil. Princeton: Princeton University Press.
Hunter, Victoria. 2019. "Vernacular mapping: Site dance and embodied urban cartographies." Choreographic Practices 10 (1): 127-144. https://doi.org/10.1386/chor.10.1.127_1
Jaque, Andrés. 2020. Superpowers of Scale. New York: Columbia Books on Architecture and the City.
Jehn, Karen A. 1997. "Affective and cognitive conflict in work groups: Increasing performance through valuebased intragroup conflict." In Using conflict in organizations, edited by Carsten K.W. De Dreu and Evert Van de Vliert, 87-100. London: Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781446217016.n7
Jethani, Suneel. 2011. "New Media Maps as ‘Contact Zones’: Subjective Cartography and the Latent Aesthetics of the City-Text." M/C Journal 14 (5). https://doi.org/10.5204/mcj.421
Kn60Lab. n.d. "La vida a Kn60Lab". Accessed January 19, 2021. https://kn60lab.wordpress.com/
Karami, Sepideh. 2018. “Critical Inhabitation: Interruption and Performative Criticality.” In After Effects Vol2. Theories and Methodologies in Architectural Research, 300–311. Barcelona: Actar.
Kester, Grant. 2012. "Conversation Pieces: The Role of Dialogue in Socially-Engaged Art". In Theory in Contemporary Art Since 1985, 2nd edition, edited by Zoya Kucor and Simon Leung. 153-165. London: Blackwell.
Lippard, Lucy R. 1997. The Lure of the Local: Senses of Place in a Multicentered Society. New York: The New Press.
Loftus, Alex. 2009. “Intervening in the Environment of the Everyday.” Geoforum 40 (3): 326–34. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2008.04.005
Manzini, Ezio. 2019. Politics of the Everyday. London: Bloomsbury.
Mouffe, Chantal. 2005. “Which Public Space for Critical Artistic Practices?”. In Cork Caucus: on art, possibility & democracy. Frankfurt am Main: Revolver, 2006.
Mouffe, Chantal. 2013. Agonistics: Thinking the World Politically. London: Verso.
Müller-Merbach, Heiner. 2004. "Creative conflict." Knowledge Management Research & Practice 2:129–130. https://doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500029
Paez, Roger. 2019. Operative Mapping: Maps as Design Tools. New York, Barcelona: Actar.
Paez, Roger. Forthcoming. “Design as Playground: Exploring Design Through Game-based Formats”. Space and Culture (SAC), Special issue: Cities as Playgrounds/Playgrounds as Cities: Rethinking Urban Play, Civic Engagement and Socio‐Spatiality.
Parry, Benjamin. 2014. “Cultural Hijack : Critical Perspectives on Urban Art Intervention.” PhD diss., University of the West of Scotland.
Peran, Martí, and Andrea Aguado. 2009. After Architecture: Typologies of the Afterwards. Barcelona: Actar; Arts Santa Mònica.
Perejaume, and Carles Guerra. 1999. Deixar de fer una exposició. Barcelona: MACBA; Actar.
Rancière, Jacques. 2010. Dissensus. On Politics And Aesthetics. London: Bloomsbury Academic.
Rodó de Zárate, Maria. 2017. “Who else are they? Conceptualizing intersectionality for childhood and youth research”. Children's Geographies15(1): 23-35. https://doi.org/10.1080/14733285.2016.1256678
Sinclair, Iain. 2017. The Last London: True Fictions from an Unreal City. London: OneWorld.
Stavrides, Stavros. 2016a. Hacia La Ciudad de Umbrales. Madrid: Akal.
Stavrides, Stavros. 2016b. “Practices of Defacement: Thresholds to Rediscovered Commons.” In Common Space. The City as Commons. London: Zed Books.
Swyngedouw, Erik. 2015. “The Political Art of Urban Insurgency.” In Interrupting the City. Artistic Constitutions of the Public Space, 161-175. Amsterdam: Valiz.
Thompson, Nato. 2012. “Living as Form.” In Living as Form. Socially Engaged Art from 1991-2011, edited by Nato Thompson, 16-33. New York: Creative Time Books.
Valtchanova, Manuela, and Roger Paez. 2019. “The City of the Other. Aesthetics of the Accident and Architecture of Action.” In ON ARCHITECTURE- Challenges in Architecture, Urban Design and Art. Belgrade: Strand Sustainable Urban Society Association.
Vilar, Gerard. 2017. Precariedad, Estética y Política. Almería: Círculo Rojo.
Žižek, Slavoj. 1989. The Sublime Object of Ideology. New York: Verso.