Aprofitar el conflicte: antagonisme i pràctiques de disseny espaciotemporals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article explora les capacitats del disseny per qüestionar el context socioespacial amb l’objectiu de destacar el conflicte, el dissens i la disputa com a pràctiques creatives per impulsar la transformació urbana.
En l’hàbitat urbà actual, els espais i les accions no encaixen a la perfecció. La ciutat es caracteritza per una disjunció entre la fisicalitat del teixit urbà com a materialització d’ideologies i la relacionalitat de supremacies disputades i dinàmiques entròpiques que l’habiten. En conseqüència, les pràctiques transformadores contemporànies de creació de ciutats (city-making) s’ha de reinventar a través de la temporalitat i la impermanència, representant el desordre i adoptant la inestabilitat. En aquest sentit, l’antagonisme és un element clau que es pot utilitzar a les pràctiques de disseny crítiques destinades a promoure la diversitat urbana. En aquest article estudiem la manera en què la incorporació de l’antagonisme a les pràctiques de disseny pot desencadenar processos de reformulació urbana a l’hora de constituir espais liminars d’oportunitat en els quals la democratització emergeix com una pràctica espaciotemporal.
Es presenten dos casos d’estudi relacionats, portats a terme l’any 2020 al barri del Raval de Barcelona (Cartografies subjectives: mirall de la diversitat i Infraestructures per a la interacció en l’espai), per explorar de quina manera el disseny pot donar suport a la dissidència i a la pluralitat, ja sigui a través de la identificació i la visualització o catalitzant-les com a pràctiques situades de ciutadania activa.
En tots dos casos d’estudi, el disseny fomenta la desjerarquització i la translinealitat a la ciutat, i reivindiquen el dret a l’acció directa en els espais urbans col·lectius. En aquest sentit, aquest article explora la manera en què el disseny contribueix a activar múltiples processos de ciutadania emancipada, aprofitant el conflicte i el dissens constructiu com a pràctiques espaciotemporals situades per promoure la diversitat. Com que faciliten la proliferació de nocions contrahegemòniques de cosmopolítica, territori, domesticitat i publicitat, les pràctiques de disseny que es revisen en aquest article operen entre política, espai i afecte per tal de promoure les relacions intersubjectives en els espais públics, utilitzant les dimensions material, temporal i afectiva del disseny per cocrear hàbitats urbans diversos i resilients.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Autores, 2021
Roger Paez, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)
Roger Paez, arquitecte, màster en Disseny Arquitectònic Avançat i doctor en Arquitectura.
És doctor arquitecte, professor i investigador. Arquitecte per l’ETSAB, Barcelona (Excel·lent), màster en Disseny Arquitectònic Avançat, Columbia University, Nova York (GSAPP Honor Award for Excellence in Design), doctor arquitecte per la UPC, Barcelona (Excel·lent cum laude); doctor certificat (AQU 2020).
Té experiència professional en els estudis d’Alison+Peter Smithson i Enric Miralles. És fundador d’AiB (www.aib.cat), un estudi dedicat a la pràctica crítica d’arquitectura contemporània.
És professor de projectes arquitectònics a l’ETSALS (URL), director de MEATS a Elisava (UVic) (meats.elisava.net), i professor convidat en universitats internacionals com Columbia, Cornell, Harvard, IIT, Sci-ARC i USC als Estats Units i ETSAB, ETSAV, BAC, IaaC, UdP (Porto), ETSAM (Madrid), ENA (París), PJAIT (Varsòvia), UMA (Umeå) i ETH (Zuric) a Europa.
També és membre de la comissió editorial de Quaderns d’arquitectura i urbanisme, guardonada amb el Jeam Tschumi Prize 2005.
Ha estat nomenat cap d’investigació a Elisava Research, on desenvolupa projectes de recerca públics i privats. Publica regularment articles a revistes especialitzades i llibres, entre els quals destaquen Design Strategies for Temporary Intervention in Public Space (Elisava, 2013), Critical Prison Design (Actar, 2014) i Operative Mapping: Maps as Design Tools (Actar, 2019).
Treballa en la intersecció del disseny, l’arquitectura i la ciutat, i se centra en la temporalitat, l’experimentació i l’impacte social.
Manuela Valtchanova, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC)
És arquitecta (TUM, Munic/UACEG, Sofia, 2015), investigadora de doctorat a la Universitat de Barcelona (grup de recerca sobre art, globalització i estudis interculturals) i a Elisava Research (grup de recerca HIMTS) i professora auxiliar al Màster d’Arquitectura Efímera i Espais Temporals d’Elisava.
Durant la seva carrera professional, des de 2012 ha col·laborat en diferents oficines d’arquitectura i actualment forma part de l’equip de l’estudi de Barcelona Queralt Suau, que realitza projectes que exploren els formats d’arquitectura heterogènia, el quals van des d’espais de representació expositius fins a les intervencions en l’espai públic.
Des de l’abril de 2018 forma part de l’equip d’Elisava Research, on actualment desenvolupa projectes que aborden l’arquitectura efímera, el mapatge operatiu i la cohesió social. També ha participat com a professora assistent i tutora en diversos formats acadèmics, treballant en estratègies de disseny relacionades amb l’urbanisme transformador, espais temporals i intervencions en l’espai públic. La seva recerca de doctorat explora la idea d’arquitectura de l’acció o les pràctiques socioespacials d’intersubjectivitat, singularització i noves temporalitats en els espais viscuts de la ciutat contemporània.
Arlandis, Alberto Atlés. 2018. “Delaying the Image: Toward an Aesthetics of Encounter.” In After Effects Vol2. Theories and Methodologies in Architectural Research, edited by Helène Frichot and Gunnar Sandin, 273–287. Barcelona: Actar.
Bergson, Henri. 1911. Creative Evolution. Translated by Arthur Mitchell, Ph.D. New York: Henry Holt and Company. https://brocku.ca/MeadProject/Bergson/Bergson_1911a/Bergson_1911_toc.html
Bishop, Claire. 2012. “Participation and Spectacle: Where Are We Now?” In Living as Form. Socially Engaged Art from 1991-2011, 34–45. New York: Creative Time Books.
Brusadin, Bani and Jorge L. Marzo. 2017. “Diseño y Posverdad: Prácticas Creativas Difusas, Invención Artística e Imaginario Tecnológico en Plena Crisis del Contrato de Veridicción.” Inmaterial: Diseño, Arte y Ciudad 2(4): 5-23. https://doi.org/https://doi.org/10.46516/inmaterial.v2.35
Careri, Francesco. 2002. Walkscapes: Walking as an Aesthetic Practice. Barcelona: Gustavo Gili.
Certeau, Michel de. 1984. The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.
Cuppen, Eefje. 2012. "Diversity and constructive conflict in stakeholder dialogue: considerations for design and methods." Policy Sci 45:23-46. https://doi.org/10.1007/s11077-011-9141-7
Delgado, Manuel. 2016. “Espacios Otros.” In Hacia La Ciudad de Umbrales, 9-14. Madrid: Akal.
Dodd, Melanie, ed. 2020. Spatial Practices. Modes of Action and Engagement with the City. New York: Routledge.
Dominguez, Virginia. 1987. “Of Other Peoples: Beyond the ‘Salvage’ Paradigm.” In Discussions in Contemporary Culture: Number One, edited by Hal Foster, 131-137. Seattle: Bay Press.
Elvira, Juan and Roger Paez. 2019. “Design Through Play: The Archispiel Experience”. In VII Workshop on Educational Innovation in Architecture (JIDA’19), edited by Daniel Garcia Escudero and Berta Bardí Milà, 386-40. Barcelona: UPC IDP; GILDA.
Foucault, Michel. 1997. The Politics of Truth. Edited by Sylvère Lotringer and Lysa Hochroth. New York: Semiotext(e) Foreign Agents.
Haraway, Donna. 1991. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist- Feminism in the Late Twentieth Century”. In Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, 149–181. London: Free Association Book.
Holston, James. 2008. Insurgent Citizenship: Disjunction of Democracy and Modernity in Brazil. Princeton: Princeton University Press.
Hunter, Victoria. 2019. "Vernacular mapping: Site dance and embodied urban cartographies." Choreographic Practices 10 (1): 127-144. https://doi.org/10.1386/chor.10.1.127_1
Jaque, Andrés. 2020. Superpowers of Scale. New York: Columbia Books on Architecture and the City.
Jehn, Karen A. 1997. "Affective and cognitive conflict in work groups: Increasing performance through valuebased intragroup conflict." In Using conflict in organizations, edited by Carsten K.W. De Dreu and Evert Van de Vliert, 87-100. London: Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781446217016.n7
Jethani, Suneel. 2011. "New Media Maps as ‘Contact Zones’: Subjective Cartography and the Latent Aesthetics of the City-Text." M/C Journal 14 (5). https://doi.org/10.5204/mcj.421
Kn60Lab. n.d. "La vida a Kn60Lab". Accessed January 19, 2021. https://kn60lab.wordpress.com/
Karami, Sepideh. 2018. “Critical Inhabitation: Interruption and Performative Criticality.” In After Effects Vol2. Theories and Methodologies in Architectural Research, 300–311. Barcelona: Actar.
Kester, Grant. 2012. "Conversation Pieces: The Role of Dialogue in Socially-Engaged Art". In Theory in Contemporary Art Since 1985, 2nd edition, edited by Zoya Kucor and Simon Leung. 153-165. London: Blackwell.
Lippard, Lucy R. 1997. The Lure of the Local: Senses of Place in a Multicentered Society. New York: The New Press.
Loftus, Alex. 2009. “Intervening in the Environment of the Everyday.” Geoforum 40 (3): 326–34. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2008.04.005
Manzini, Ezio. 2019. Politics of the Everyday. London: Bloomsbury.
Mouffe, Chantal. 2005. “Which Public Space for Critical Artistic Practices?”. In Cork Caucus: on art, possibility & democracy. Frankfurt am Main: Revolver, 2006.
Mouffe, Chantal. 2013. Agonistics: Thinking the World Politically. London: Verso.
Müller-Merbach, Heiner. 2004. "Creative conflict." Knowledge Management Research & Practice 2:129–130. https://doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500029
Paez, Roger. 2019. Operative Mapping: Maps as Design Tools. New York, Barcelona: Actar.
Paez, Roger. Forthcoming. “Design as Playground: Exploring Design Through Game-based Formats”. Space and Culture (SAC), Special issue: Cities as Playgrounds/Playgrounds as Cities: Rethinking Urban Play, Civic Engagement and Socio‐Spatiality.
Parry, Benjamin. 2014. “Cultural Hijack : Critical Perspectives on Urban Art Intervention.” PhD diss., University of the West of Scotland.
Peran, Martí, and Andrea Aguado. 2009. After Architecture: Typologies of the Afterwards. Barcelona: Actar; Arts Santa Mònica.
Perejaume, and Carles Guerra. 1999. Deixar de fer una exposició. Barcelona: MACBA; Actar.
Rancière, Jacques. 2010. Dissensus. On Politics And Aesthetics. London: Bloomsbury Academic.
Rodó de Zárate, Maria. 2017. “Who else are they? Conceptualizing intersectionality for childhood and youth research”. Children's Geographies15(1): 23-35. https://doi.org/10.1080/14733285.2016.1256678
Sinclair, Iain. 2017. The Last London: True Fictions from an Unreal City. London: OneWorld.
Stavrides, Stavros. 2016a. Hacia La Ciudad de Umbrales. Madrid: Akal.
Stavrides, Stavros. 2016b. “Practices of Defacement: Thresholds to Rediscovered Commons.” In Common Space. The City as Commons. London: Zed Books.
Swyngedouw, Erik. 2015. “The Political Art of Urban Insurgency.” In Interrupting the City. Artistic Constitutions of the Public Space, 161-175. Amsterdam: Valiz.
Thompson, Nato. 2012. “Living as Form.” In Living as Form. Socially Engaged Art from 1991-2011, edited by Nato Thompson, 16-33. New York: Creative Time Books.
Valtchanova, Manuela, and Roger Paez. 2019. “The City of the Other. Aesthetics of the Accident and Architecture of Action.” In ON ARCHITECTURE- Challenges in Architecture, Urban Design and Art. Belgrade: Strand Sustainable Urban Society Association.
Vilar, Gerard. 2017. Precariedad, Estética y Política. Almería: Círculo Rojo.
Žižek, Slavoj. 1989. The Sublime Object of Ideology. New York: Verso.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Roger Paez, Manuela Valtchanova, Cossos afectius: pràctiques íntimes de disseny per reinventar la vida quotidiana , Temes de Disseny: Núm. 38 (2022): El Disseny i la Cura: del Benestar Personal al Planetari
- Roger Paez, Mariana Amatullo, Hàbitats Emergents: el Disseny com a Agent de Creació de Mons , Temes de Disseny: Núm. 39 (2023): Hàbitats Emergents: El Disseny com a Agent per Crear Mons