Perspectives del paper dels materials en l'ensenyament de disseny de producte sostenible

Main Article Content

Karen Marie Hasling

Aquest article analitza el paper actual i futur dels materials en el disseny sostenible, especialment en l'ensenyament de disseny. Coneixent els materials de manera polifacètica, des d'un punt de vista educatiu, el repte consisteix a garantir que els alumnes siguin capaços de moure's entre els materials en l'àmbit del disseny i que reflexionin sobre les potencialitats i les limitacions del procés. A més, s'ha observat que per als alumnes és excessiu aprofundir més en els materials d'un temari de disseny sostenible que és complex en si mateix. Així doncs, el treball detalla maneres d'entendre el paper dels materials en l'ensenyament de disseny sostenible com una manera de fer veure les posicions que poden ocupar com a futurs dissenyadors.


Basant-se en un estudi realitzat durant una classe de materials d'un curs d'enginyeria de disseny sostenible, es va analitzar la percepció que tenen els alumnes del paper dels materials en el disseny sostenible. Aquesta anàlisi es va fer utilitzant frases dels treballs finals dels estudiants que es van considerar assajos sobre el tema.


Les frases, agrupades en categories, il·lustraven la diversitat dels plantejaments dels alumnes. En l'ensenyament això subratlla la necessitat no només de tenir més obertura de mira en l'àmbit dels materials que s'utilitzen en el disseny sostenible, sinó també de potenciar l'alt nivell de participació i interdependència entre els diferents punts de vista.


Per estudiar-ho més a fons en un entorn educatiu i per facilitar l'ensenyament d'aquest tema es va introduir un espai que presentava dos marcs –un que té en compte les competències clau quan es treballa amb la sostenibilitat i un altre que analitza el nombre cada vegada més gran de plantejaments que inclouen el disseny per a la sostenibilitat– com a mitjà per descriure la complexitat de la qüestió.


Primer es va utilitzar l'espai per col·locar les categories dels plantejaments que els estudiants aplicaven en l'estudi empíric, i després es va ampliar per proposar quatre futurs papers dels materials: com a impactadors ambientals, com a agents que re-estableixen connexions, com a moderadors de la innovació social i com a mitjà per al disseny crític i especulatiu.

Paraules clau
materials del disseny, disseny sostenible, ensenyament de disseny, experiència de materials, materials sostenibles, creació de currículum

Article Details

Com citar
Hasling, Karen Marie. “Perspectives del paper dels materials en l’ensenyament de disseny de producte sostenible”. Temes de Disseny, no. 34, pp. 104-15, doi:10.46467/TdD34.2018.104-115.
Biografia de l'autor/a

Karen Marie Hasling, Design School Kolding

Professora adjunta de la Design School Kolding (Dinamarca). Centra la seva recerca i les seves classes en estudiar les maneres d'entendre i activar els materials en la formació de disseny de producte sostenible. Té estudis d'enginyeria tèxtil i d'enginyeria, i la seva tesi doctoral, Learning through Materials (2015), va descobrir i proposar una metodologia per ensenyar materials a la formació de disseny amb una especial atenció a la integració dels aspectes físics i socials dels materials.

El projecte que tot just ha acabat, Sustainable Design Cards (2017), ofereix una baralla de cartes de formació per treballar estratègicament amb disseny sostenible.

Referències

Ashby, M. F. 2013. Materials and the Environment: Eco-Informed Material Choice. Butterworth-Heinemann.

Ashby, M. F. 2015. Materials and Sustainable Development. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Ashby, M. F., and Kara Johnson. 2014. Materials and Design: The Art and Science of Material Selection in Product Design. 3rd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Ashby, M. F., Hugh Shercliff, and David Cebon. 2007. Materials: Engineering, Science, Processing and Design. Cambridge: Butterworth-Heinemann.

Bakker, C.A., M.C. den Hollander, E. van Hinte, and Yelle Zijlstra. 2014. Products That Last - Product Design for Circular Business Models. Delft: TU Delft.

Benyus, Janine. 2002. Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. New York: Harper Perennial.

Berg, Bruce, and Howard Lune. 2011. “An Introduction to Content Analysis.” In Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 338-370. Long Beach: Pearson.

Bhamra, Tracy, and Vicky Lofthouse. 2007. Design for Sustainability: A Practical Approach. Aldershot: Gower.

Bloom, Benjamin S., M. D. Engelhart, E. J. Furst, W. H. Hill, and David R. Krathwohl. 1956. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company.

Böhme, Gernot. 1993. “Atmosphere as the Fundamental Concept of a New Aesthetics.” Thesis Eleven 36: 113–26.

Brezet, H. 1997. “Dynamics of Ecodesign Practice.” January-June. UNEP Industry and Environment: 21-24.

Burns, Robert, and Richard Burns. 2008. “Cluster Analysis.” In Business Research Methods and Statistics Using SPSS, 552-567. London: SAGE Publications.

Callister, William D. 2006. Materials Science and Engineering. New York: Wiley.

Ceschin, Fabrizio, and Idil Gaziulusoy. 2016. “Evolution of Design for Sustainability: From Product Design to Design for System Innovations and Transitions.” Design Studies 47 (November): 118–63.

Drazin, Adam, and Susanne Küchler. 2015. The Social Life of Materials: Studies in Materials and Society. London: Bloomsbury.

Droste, Magdalena. 2015. Bauhaus. Köln: Taschen.

Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction and Social Dreaming. MIT Press.

Everitt, Brian S., Sabine Landau, Morven Leese, and Daniel Stahl. 2010. Cluster Analysis. 5th ed. New York: Wiley.

Fiedler, Jeanine, and Peter Feierabend. 1999. Bauhaus. Köln: Könemann.

Fletcher, Kate. 2008. Sustainable Fashion & Textiles - Design Journeys. London: Earthscan.

Folkmann, Mads Nygaard. 2010. “Evaluating Aesthetics in Design: A Phenomenological Approach.” Design Issues 26 (1): 40–53.

Fry, T. 2009. Design Futuring: Sustainability, Ethics and New Practice. Oxford: Berg.

Hasling, Karen Marie. 2015. “Learning through Materials - Developing Materials Teaching in Design Education.” PhD dissertation, Kolding, Denmark: Design School Kolding.

Hasling, Karen Marie, and Anne Louise Bang. 2016. “How Associative Material Characteristics Create Textile Reflection in Design Education.” Journal of Textile Design Research and Practice, 1–20.

Hekkert, Paul, and Helmut Leder. 2008. “Product Aesthetics.” In Product Experience, edited by Hendrik N. J. Schifferstein and Paul Hekkert, 259–85. Amsterdam: Elsevier.

Hekkert, Paul, and Hendrik N. J. Schifferstein. 2008. “Introducing Product Experience.” In Product Experience, edited by Hendrik N. J. Schifferstein and Paul Hekkert, 1–8. Amsterdam: Elsevier.

Hertwich, Edgar G. 2005. “Consumption and the Rebound Effect: An Industrial Ecology Perspectice.” Journal of Industral Ecology 9 (1-2): 85–98.

Heskett, John. 2001. “Past, Present, and Future in Design for Industry.” Design Issues 17 (1): 18–26.

Karana, Elvin. 2009. “Meanings of Materials.” PhD dissertation, Delft: Delft University of Technology.

Karana, Elvin, Bahar Barati, Valentina Rognoli, and Anouk Zeeuw van der Laan. 2015. “Material Driven Design (MDD): A Method to Design for Material Experiences.” International Journal of Design 9 (2): 35–54.

Karana, Elvin, Owain Pedgley, and Valentina Rognoli, eds. 2014. Materials Experience: Fundamentals of Materials and Design. 1st ed. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Keitsch, Martina. 2015. “Sustainable Design - Concepts, Methods and Practices.” In Routledge International Handbook of Sustainable Design, edited by Michael Redclift and Delyse Springett, 164–78. New York: Routledge.

Krathwohl, David R. 2002. “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview.” Theory into Practice 41 (4): 212–54.

Manzini, Ezio. 2015. Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Merleau-Ponty, Maurice. 2013. Phenomenology of Perception. New York: Routledge.

Mestre, Ana, and Tim Cooper. 2017. “Circular Product Design. A Multiple Loops Life Cycle Design Approach for the Circular Economy.” The Design Journal 20 (sup1): S1620–35.

Mulder, Karro, Didac Ferrer, and Harro Van Lente, eds. 2011. What Is Sustainable Technology? Perceptions, Paradoxes and Possibilities. Sheffield: Greenleaf.

Norman, Donald. 2004. Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. New York: Basic Books.

Pallasmaa, Juhani. 2012. The Eyes of the Skin. New York: Wiley.

Papanek, Victor. 1995. “The Power of Design.” In The Green Imperative. Ecology and Ethics in Design and Architecture, 7–16. London: Thames & Hudson.

Parry, Linda, and Gillian Moss. 1989. William Morris and The Arts and Crafts Movement: A Design Source Book. London: Studio Editions.

Pedgley, Owain, Valentina Rognoli, and Elvin Karana. 2015. “Materials Experience as a Foundation for Materials and Design Education.” International Journal of Technology and Design Education, 1–18.

Ræbild, Ulla, and Karen Marie Hasling. 2017. “Facilitating Sustainability in Design Education and Practice.” Project report, The Danish Foundation for Entrepreneurship. Kolding, Denmark: Design School Kolding.

Rognoli, Valentina, Massimo Bianchini, Stefano Maffei, and Elvin Karana. 2015. “DIY Materials.” Materials & Design 86 (December): 692–702.

Shove, Elizabeth, Mika Pantzar, and Matthew Watson. 2012. The Dynamics of Social Practice - Everyday Life and How It Changes. London: SAGE Publications.

Smith, Adrian. 2017. “Social Innovation, Democracy and Makerspaces.” ASWPS 2017-10, June. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2986245.

United Nations. 1987. “Our Common Future - Report of the World Commission on Environment and Development.” United Nations World Commission on Environment and Development.

UN Sustainable Development Goals. 2018. “Sustainable Development Goals”. Accessed February 2018. http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/.

Vannini, Phillip. 2009. Material Culture and Technology in Everyday Life - Ethnographic Approaches. New York: Peter Lang Publishing.

Vezzoli, Carlo, and Ezio Manzini. 2010. Design for Environmental Sustainability. London: Springer.

Wiek, Arnim, Lauren Withycombe, and Charles L. Redman. 2011. “Key Competencies in Sustainability: A Reference Framework for Academic Program Development.” Sustainability Science 6 (2): 203–18.

Woodward, Ian. 2007. Understanding Material Culture. London: SAGE Publications.