Els Canvis sociolingüístics en el pas de primària a secundària: el projecte RESOL a la ciutat de Mataró
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Vanessa Bretxa i Riera
F. Xavier Vila i Moreno
Aquest treball presenta part dels principals resultats del projecte RESOL, el qual pretén analitzar els canvis que experimenta la població preadolescent en les seves pràctiques lingüístiques i culturals durant el pas de l'educació primària a la secundària, a la ciutat de Mataró. El projecte està concebut de manera longitudinal, amb dues etapes de recollida de dades: una primera etapa, en què s'analitza el comportament dels informants en el seu últim any d'ensenyament primari (6è grau), i una segona etapa, un any més tard, amb l'anàlisi dels informants a la fi
de 1r de l'educació secundària obligatòria. La base de l'anàlisi és la comparació diacrònica dels indicadors d'usos lingüístics interpersonals (llengua familiar i usos en les xarxes socials), de tries lingüístiques en el consum mediàtic (elecció de llengua en el consum cultural, mediàtic i d'oci) i de les competències declarades en català i castellà. Els resultats mostren que, malgrat considerar que tenen una alta competència en totes dues llengües, les pautes de tria lingüística dels informants estan clarament correlacionades amb la seva llengua inicial. En termes generals, la transició entre aquests dos cursos es veu acompanyada per un retrocés moderat de l'ús del català com a llengua vehicular educativa, un retrocés significatiu del català com a llengua de consum cultural i un retrocés moderat de l'ús del català en comunicacions interpersonals, aquest darrer liderat pels al·loglots.
de 1r de l'educació secundària obligatòria. La base de l'anàlisi és la comparació diacrònica dels indicadors d'usos lingüístics interpersonals (llengua familiar i usos en les xarxes socials), de tries lingüístiques en el consum mediàtic (elecció de llengua en el consum cultural, mediàtic i d'oci) i de les competències declarades en català i castellà. Els resultats mostren que, malgrat considerar que tenen una alta competència en totes dues llengües, les pautes de tria lingüística dels informants estan clarament correlacionades amb la seva llengua inicial. En termes generals, la transició entre aquests dos cursos es veu acompanyada per un retrocés moderat de l'ús del català com a llengua vehicular educativa, un retrocés significatiu del català com a llengua de consum cultural i un retrocés moderat de l'ús del català en comunicacions interpersonals, aquest darrer liderat pels al·loglots.
Article Details
Com citar
Bretxa i Riera, Vanessa; and Vila i Moreno, F. Xavier. “Els Canvis sociolingüístics en el pas de primària a secundària: el projecte RESOL a la ciutat de Mataró”. Treballs de sociolingüística catalana, vol.VOL 22, pp. 93-118, https://raco.cat/index.php/TSC/article/view/265397.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Avel·lí Flors Mas, F. Xavier Vila i Moreno, Justificant les preferències. Com argumenten les opcions lingüístiques els adolescents catalans , Treballs de sociolingüística catalana: 2014: 24 : Les ideologies lingüístiques
- F. Xavier Vila i Moreno, Sobre la vigència de la sociolingüística del conflicte i la noció de normalitat lingüística , Treballs de sociolingüística catalana: 2016: 26 : Les llengües en les tecnologies de la informació i la comunicació
- Joaquim Torres i Pla, F. Xavier Vila i Moreno, Resum de les intervencions orals a les ponències , Treballs de sociolingüística catalana: 2003: 17 : L'Ús oral del català. Dades, reflexions i propostes
- F. Xavier Vila i Moreno, La recerca sociolingüística educativa escolar als països de llengua catalana: elements per a un balanç , Treballs de sociolingüística catalana: 2011: 21 : La sociolingüística catalana. Balanç i reptes de futur
- F. Xavier Vila i Moreno, Mireia Galindo Solé, El Sistema de conjunció en català en l'educació primària a Catalunya: impacte sobre els usos , Treballs de sociolingüística catalana: 2010: 20 : Llengua i ensenyament
- F. Xavier Vila i Moreno, Gentil Puig i Moreno, Sobre la immersió lingüística escolar : sessió a càrrec de Joaquim Arenas, Joaquim Arnau, Josep M. Artigal, Teresa Serra i Maria Soliva (21 de gener de 1994) , Treballs de sociolingüística catalana: 1997: 13
- F. Xavier Vila i Moreno, Natxo Sorolla Vidal, Els Usos lingüístics interpersonals no familiars a Catalunya. Estat de la qüestió a començament del segle XXI , Treballs de sociolingüística catalana: 2003: 17 : L'Ús oral del català. Dades, reflexions i propostes
- F. Xavier Vila i Moreno, Sobre sociolingüística i ensenyament de llengües estrangeres : sessió a càrrec de Luci Nussbaum (25 de febrer de 1994) , Treballs de sociolingüística catalana: 1997: 13
- F. Xavier Vila i Moreno, L'Avaluació de la implantació de la normativa: la perspectiva sociolingüística i glotopolítica , Treballs de sociolingüística catalana: 2015: 25 : Implantació de la normativa lingüística
- Emili Boix Fuster, Vanessa Bretxa i Riera, Carles de Rosselló i Peralta, Tres invitacions a la sociolingüística , Treballs de sociolingüística catalana: 2015: 25 : Implantació de la normativa lingüística