Sistema pedagògic i competències bàsiques
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Martí Teixidó i Planas
Desenvolupar un currículum escolar per competències és una orientació que s'impulsa dins la Unió Europea, a Espanya i a Catalunya per tal de resoldre la poca eficàcia de l'educació que s'ofereix amb caràcter general a tots els joves ciutadans fins als setze anys. Amb aquesta contribució es vol reforçar aquesta orientació emmarcant-la en les aportacions per adequar l'escola a la realitat social i fer una relectura actualitzada dels sistemes pedagògics iniciats durant el segle xx dins els corrents de l'Escola Activa o de la Progressive Education lamentablement ignorats. Els principis són clarament els mateixos, els procediments i l'organització s'han d'ajustar als alumnes actuals i als usos culturals i tecnològics de la societat actual. Sorprenentment la diversitat de formes d'activitat escolar, tan difícil al segle xx per l'alt nombre d'alumnes a les aules i la falta de mitjans, avui és ben possible gràcies a les tecnologies de la informació i comunicació i a l'abundor de publicacions i fonts d'informació disponibles. Cal abandonar definitivament l'aprenentatge uniforme per a tots els alumnes, revisar l'agrupació d'alumnes per edats i organitzar l'activitat amb canvi de matèria cada hora. Tot això s'ha de pensar amb visió de sistema, de sistema pedagògic per tal que totes les decisions tinguin una explicació coherent fonamentada en coneixement científic i no en modes o tendències.
Article Details
Com citar
Teixidó i Planas, Martí. “Sistema pedagògic i competències bàsiques”. Revista Catalana de Pedagogia, vol.VOL 7, pp. 213-48, https://raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/252229.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Martí Teixidó i Planas, C. Freinet, potser el millor pedagog del segle XX , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 2: (2003)
- Martí Teixidó i Planas, Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Edgar Morin (2016). Barcelona, Paidós. , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 11: 2017
- Martí Teixidó i Planas, Herminio Almendros : inspector d'ensenyament i pedagog renovador a Catalunya , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 5: (2006)
- Martí Teixidó i Planas, Pennac, Daniel. Chagrin d'École. París: Gallimard, 2007. [Mal d'Escola. Barcelona: Empúries, 2008] , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 7: (2009-2010)
- Martí Teixidó i Planas, El Diàleg entre el mestre o professor, l'alumne i la cultura , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 10: (2016)
- Martí Teixidó i Planas, L'Ensenyament de les llengües a Catalunya : cap a un model català romanístic amb anglès com a llengua franca , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 6: (2007-2008)
- Martí Teixidó i Planas, Neus Lorenzo, Josep Serentill, Marta Simón, Mireia Montané, Alain Blomart, Debat Pràctica, teoria i avaluació de la innovació , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 14: novembre 2018
- Martí Teixidó i Planas, Nota del president de la Societat Catalana de Pedagogia , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 8: (2011-2014)
- Martí Teixidó i Planas, Núria de José Gomar, Toni Hervás, Maria-José Masanet, Ramon Breu, Antoni Aguilar, Imma Balcells, Seminari Educació i mitjans de comunicació , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 14: novembre 2018
- Martí Teixidó i Planas, Pedagogia necessària a l'escola, a la família, a la societat , Revista Catalana de Pedagogia: Vol. 3: (2004)