Model de democratització dels continguts albergats en els MOOC

Main Article Content

Javiera Atenas

Els cursos online massius i oberts (MOOC per Massive Online OpenCourses ) són la materialització d’un nou escenari formatiu en l’educació superior fonamentat en la gratuïtat, la massivitat i la ubiqüitat. En la seva essència suposen una evolució del moviment d’aprenentatge obert (Open Learning Movement), els principis del qual són la reutilització, revisió, remescla i redistribució dels recursos educatius oberts (REA). Però, a diferència d’aquests, en els MOOC els continguts estan tancats i protegits per copyright, per la qual cosa els seus materials no poden ser reutilitzats. Criticats des de diferents punts de vista, des de la perspectiva de la filosofia REA el principal problema que presenten és que els seus recursos no siguin accessibles, modificables i traduïbles, la qual cosa impedeix la democratització i l’accés lliure del coneixement. Per això, diferents autors i instàncies consideren necessària l’obertura dels continguts dels MOOC, i en aquest article es proposen tres estratègies per a obrir aquests continguts: dipositar els materials en repositoris de REA, arxivar-los com a objectes individuals en repositoris de REA com a paquets de dades i la seva conversió a OpenCourseWare, com a cursos d’autoaprenentatge.

Paraules clau
MOOC, REA, democratització del coneixement

Article Details

Com citar
Atenas, Javiera. “Model de democratització dels continguts albergats en els MOOC”. RUSC, Universities & Knowledge Society, vol.VOL 12, no. 1, pp. 3-14, doi:10.7238/rusc.v12i1.2031.
Biografia de l'autor/a

Javiera Atenas, University College London (UCL)

Doctoranda en Educació per la Universitat de Barcelona i tecnòloga educativa i investigadora a l’University College London (UCL).

Llicenciada en Gestió de la Informació i treballa al Departament de Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Polítiques Públiques (STEaPP) de l’University College London. La seva recerca es relaciona amb l’obertura de la informació i les dades entorn de polítiques d’accés democràtic al coneixement i en programes de formació docent en pràctiques educatives obertes en l’educació superior. 

Department of Science, Technology, Engineering and PublicPolicy (UCL STEaPP)
36-38 FitzroySquare (2nd Floor)
London 
W1T 6EY