L'evolució de l'accés obert a la recerca i a les dades a l'ensenyament superior a Austràlia

Main Article Content

Vicki Picasso
Liam Prior Phelan

L'accés obert (AO) en el sector de l'ensenyament superior a Austràlia ha experimentat una evolució ràpida. Aquest article revisa els avenços en dues àrees relacionades: l'AO a les publicacions de recerca científica, i a les dades obertes. D'una banda, l'AO pot esdevenir un suport als recursos educatius oberts (REO) en la mesura que proporciona accés a la recerca per a l'aprenentatge i l'ensenyament. D'altra banda, un ampli ventall d'actors (que inclou universitats, els seus principals òrgans, organismes públics de finançament de la recerca i altres organitzacions i xarxes que es concentren explícitament en l'AO) es mostren cada vegada més actius en aquests àmbits de diferents maneres. L'AO convida a canviar l'statu quo en tot el sector de l'ensenyament superior, i l'impuls i el dinamisme actuals en aquesta àrea suggereixen que es continuaran produint canvis ràpids i rellevants en el context de l'AO en un futur previsible. Aquest article identifica i analitza també les pràctiques generals, les polítiques i els canvis culturals i les infraestructures derivats de l'evolució de l'AO en l'ensenyament superior a Austràlia, i acaba plantejant diverses qüestions clau relatives al futur de les pràctiques i polítiques en matèria de dades obertes i de recerca d'AO a Austràlia en un marc de creixent interès per l'AO a escala internacional.

Paraules clau
accés obert, AO, dades obertes, publicació d'accés obert, repositoris, tesi

Article Details

Com citar
Picasso, Vicki; and Phelan, Liam Prior. “L’evolució de l’accés obert a la recerca i a les dades a l’ensenyament superior a Austràlia”. RUSC, Universities & Knowledge Society, vol.VOL 11, no. 3, pp. 122-33, doi:10.7238/rusc.v11i3.2076.
Biografies de l'autor/a

Vicki Picasso, Universitat de Newcastle

Vicki is a senior librarian for Research Support and Discovery Services in the University Library at the University of Newcastle (UoN), Australia, and is the manager of UoN’s NOVA Open Access repository. She worked collaboratively in the development of ReDBox, which has been implemented by a number of Australian universities to assist with the management and discovery of research data. Vicki is the recipient of three UoN Vice Chancellor awards and a 2009 Carrick Institute for Learning and Teaching in Higher Education Citation for Outstanding Contributions to Student Learning.

Liam Prior Phelan, Universitat de Newcastle

Liam is an Online Teaching and Learning coordinator and senior lecturer in the GradSchool, and a conjoint senior lecturer in the School of Environmental and Life Sciences at the University of Newcastle (UoN), Australia. Liam is also an Adjunct Professor with the Krieger School of Arts and Sciences at Johns Hopkins University in the United States. He researches and publishes in two fields – higher education and environmental studies – and also serves in editorial roles for journals in both areas. In 2012, Liam was awarded an Office for Learning and Teaching National Citation for Outstanding Contributions to Student Learning.