Les xarxes socials com a eines per a l'adquisició de competències a la universitat: els codis QR per mitjà de Facebook
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Sumits en un sistema acadèmic en què els plans d'estudi capaciten els estudiants en determinades competències per a desenvolupar una professió futura, les xarxes socials, com a entorns especialitzats fonamentalment en educació no formal, els preparen per a adquirir les emergents i innovadores competències que no es preveuen en el currículum. En aquest article s'exposen els resultats d'un projecte d'innovació finançat per l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Sevilla i la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials de la Universitat de Carabobo (Veneçuela), i també es dóna compte d'una experiència col·laborativa de bones pràctiques. S'ha treballat amb una mostra total de 175 estudiants, dels quals 55 pertanyen a la titulació d'Administració Comercial (Universitat de Carabobo, Veneçuela) i la resta, a la Facultat de Ciències de l'Educació (Universitat de Sevilla, Espanya). Entre les conclusions més significatives, s'afirma que la xarxa social Facebook, com a entorn d'aprenentatge per a conèixer i compartir els codis de resposta ràpida o codis QR, és una eina que els alumnes defineixen com a propera, fiable, fàcil de manejar i que té molts avantatges pel que fa a altres entorns, ja que es converteix en un espai on es coneixen persones de diferents llocs i que comparteixen experiències educatives comunes. A més, es posa l'accent en el fet que, utilitzant Facebook, es poden adquirir o desenvolupar competències instrumentals, interpersonals i sistèmiques.
Article Details
Pedro Román-Graván, Universitat de Sevilla
He holds a PhD in Educational Studies and is a lecturer in the Department of Teaching and Educational Organisation (Curriculum and Educational Organisation) in the Faculty of Education Sciences at the University of Seville (US), Spain, where he teaches Educational Technology and New Technologies Applied to Education in Educational Studies and Primary Education. He is a member of Grupo Comunicar (professional association of Andalusian journalists and teachers) and Grupo de Investigación Didáctica (GID) Teaching Research Group: Technology and Qualitative Analysis of the Teaching-Learning Process. He has taught various masters such as Training and Vocational Guidance for Employment (US) and New Technologies applied to Education (University Postgraduate Institute, University of Alicante, Autonomous University of Barcelona, University Carlos III of Madrid, Santillana Training). He has been a reviewer of several national and international journals such as Relatec (ISSN: 1695-288x), @tic. revista d’innovació educativa (ISSN: 1989-3477) and Hekademos (ISSN: 1989-3558), among others. He has written several articles on education, educational technology and new technologies, and has given numerous lectures and courses related to the application of new technologies in education. He has also supervised dissertations, research papers and final projects related to ICT. Currently, he is participating in competitive research projects funded by the Ministry of Education, Culture and Sports Red temática sobre Aprendizaje colaborativo en Entornos Virtuales (RACEV) reference EDU2010-09535-E, and Diseño, producción y evaluación en un entorno de aprendizaje 2.0, para la capacitación del profesorado universitario en la utilización educativa de las tecnologías de la información y comunicación (DIPRO 2.0) reference EDU2009-08893.
http://eduformacion.us.es/proman
Ángela Martín-Gutiérrez, Universitat de Sevilla
She holds a bachelor’s degree in Educational Studies and a master’s degree in Quality Management Assessment of Training Institutions, and is a lecturer in the Department of Teaching and Educational Organisation at the University of Seville (US), Spain, where she teaches on degrees in Educational Studies and Primary Education, both of which are offered by the Faculty of Education Sciences. She is currently carrying out her doctoral thesis on Contextualización de los Centros de Formación Profesional en su entorno: retos y oportunidades en la sociedad del conocimiento in the Department of Teaching and Educational Organisation, US. She is a member of the Grupo de Investigación Didáctica (GID) Teaching Research Group: Technology and Qualitative Analysis of the Teaching-Learning Process. She is also a member of the Evaluation Committee for the journal INNOVAR, in the Faculty of Economic Sciences at the National University of Colombia, Bogota. She has been the executive secretary of the journal Fuentes (Faculty of Education Sciences, US) and an external evaluator of communications in Secondary Education at the II Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (2013). She has also written articles on education and has taught workshops and courses related to the application of new technologies in education.