Elaboració i ocupació de materials didàctics per a millorar l'ensenyament pràctic en l'assignatura de Fisiologia Humana en el grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport. Avaluació de resultats
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La necessitat d'anar cap a una metodologia que potenciï l'aprenentatge autònom i el desenvolupament de les competències en l'alumne s'ha convertit aquests últims anys en un element clau en l'ensenyament universitari. Aquesta constant ha impulsat l'auge de noves estratègies metodològiques que s'han vist dinamitzades per l'ús de les noves tecnologies. En el progrés d'aquestes metodologies, l'elaboració de materials didàctics que afavoreixin aquests objectius ha estat i continua essent una peça important de treball entre els docents universitaris. En aquesta línia, un grup de professors del Departament de Fisiologia de la Universitat hem elaborat una sèrie de materials didàctics emprant eines visuals i virtuals, per a l'ensenyament pràctic de l'assignatura Fisiologia Humana. Aquests materials es van utilitzar per primera vegada durant el curs 2011-2012 en l'assignatura Fisiologia Humana de primer curs del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport (CCAFyDE). En aquest treball presentem els materials elaborats i la metodologia feta servir. També avaluem el resultat obtingut després d'haver-los utilitzat pel que fa a la satisfacció de l'alumne i a la contribució que aquests materials i aquesta metodologia han tingut en l'aprenentatge dels estudiants. Per a això es va fer una enquesta entre els alumnes i una anàlisi comparativa de les qualificacions obtingudes en la part pràctica de l'assignatura i del seu impacte en el conjunt de la nota total d'aquesta mateixa assignatura, respecte a les notes obtingudes pels estudiants del curs anterior, en què no es van fer servir aquests materials. Els resultats indiquen una acceptació satisfactòria per part dels alumnes tant dels materials didàctics com de la metodologia emprada, a més d'una millora significativa en les qualificacions respecte al curs anterior.
Article Details
Gemma Olmos, Professora ajudant, doctora. Departament de Fisiologia, Bioquímica i Biologia Molecular. Universitat d'Alcalá.
She holds a doctorate in Chemistry and received a special award for her bachelor’s degree (UniversityofAlcalá, UAH,Spain). Her professional activities mainly involve teaching practical classes in Biochemistry and Molecular Biology, and practical and theoretical classes in Physiology. She is the coordinator of a teaching innovation group that focuses on innovation in methodology and resources for Human Physiology teaching, and has participated in various teaching innovation projects on subject virtualisation and on creating resources for Human Physiology teaching. She also has broad experience in the field of scientific research.
M. Piedad Ruiz-Torres, Professora titular. Departament de Biologia de Sistemes. Universitat d'Alcalá.
She holds a doctorate in Biology (UniversityofAlcalá, UAH,Spain). She teaches Human Physiology. She holds a master’s degree in Teaching. She belongs to a teaching innovation group and has participated in various teaching innovation projects and courses on improving Human Physiology teaching. She has broad experience in the field of scientific research, with numerous articles published in renowned international journals.
Laura Calleros, Assistant Doctor Lecturer, Department of Systems Biology, University of Alcalá, Spain
Professora ajudant, doctora. Departament de Biologia de Sistemes. Universitat d'Alcalá.
María Alicia Cortés, Investigadora. Departament de Biologia de Sistemes. Universitat d'Alcalá.
She holds a doctorate in Biology (UniversityofAlcalá, UAH,Spain). She teaches Physiology and participates in various teaching innovation projects. She has research experience and coordinates the technical management of the renal samples biobank at the UAH.
Sergio de Frutos, Investigador. Departament de Biologia de Sistemes. Universitat d'Alcalá.
He holds a doctorate in Pharmacy (UniversityofAlcalá, UAH,Spain). He teaches Human Physiology. He belongs to a teaching innovation group and participates in various projects on the creation of resources for and the improvement of Human Physiology teaching. He has broad research experience on an international scale.
Rafael Ospina, Director científic Menntun
He is a qualified surgeon (El Bosque University, Colombia). He specialises in university teaching and is an expert in e-learning. He is a coordinator of continuing medical education programmes in e-learning mode. He is a guest lecturer at theUniversityofAlcalá, UAH,Spain.
Manuel Rodríguez-Puyol, Catedràtic emèrit de Fisiologia. Departament de Biologia de Sistemes. Universitat d'Alcalá.
He holds a doctorate in Biology (UniversityofAlcalá, UAH,Spain) and a bachelor’s degree in Pharmacy (Complutense University of Madrid, UCM,Spain). He has taught in the field of Physiology as well as on numerous doctoral and master’s degree programmes in the fields of Physiology and Biomedicine. He belongs to a teaching innovation group and participates in various projects on the creation of resources for and the improvement of Human Physiology teaching. He has broad research experience, with numerous projects and scientific articles published in renowned international journals. He manages the renal samples biobank at the UAH.