Cooperació per a l’enfortiment: coneixement compartit en la cerca de la millora de l’ensenyament
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Es presenta l’avaluació del projecte de cooperació institucional «Universitat i societat del coneixement. Enfortiment institucional en àrees dedicades a l’ensenyament universitari amb noves tecnologies» (FEUNT), finançat per l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID) i desenvolupat entre la Universitat de Santiago de Compostel·la (Espanya) i la Universitat Nacional de Córdoba (Argentina). El projecte, de quatre anys de durada, ha tingut per objectiu principal la inclusió de tecnologies en la institució posant l’accent en la millora de l’ensenyament i en les seves condicions institucionals. Amb una combinació d’estratègies top-down, bottom-up i middle-out (Cummings et al., 2005), el projecte ha articulat cinc programes (recerca, formació del professorat, millora tecnològica, producció de materials per a la docència i difusió i coneixement obert) que van interrelacionar la formació del professorat amb la recerca en el camp de la tecnologia educativa i la inversió tecnològica. Tenint en compte les necessitats, es va invertir en tecnologies centrals i perifèriques (Salmon, 2005) que van permetre el desenvolupament de les activitats i se’n van proposar d’altres que van mostrar l’horitzó de noves possibilitats. El treball elaborat va aspirar a mobilitzar la cultura institucional amb l’objectiu de generar canvis en les pràctiques d’ensenyament (Hargreaves, 2003). La formació de professors s’ha desenvolupat amb tallers que han tingut com a focus la producció de materials per a l’ensenyament com un artefacte que va possibilitar al professorat participant la reflexió sobre la presa de decisions a l’hora d’encarar els processos d’ensenyament intervinguts amb tecnologia (Cochran-Smith i Lytle, 2001). Els resultats de l’avaluació mostren l’èxit d’una proposta basada en l’enfortiment d’un grup de treball (Àrea de Tecnologia Educativa) que dóna suport al professorat. També mostra alguns punts febles, sobretot pel que fa a la sostenibilitat del projecte.
Article Details
Adriana Gewerc Barujel, Professora titular de Tecnologia Educativa del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Santiago de Compostel•la
Doctora en Ciències de l’Educació. Integrant del grup de recerca Stellae de la Universitat de Santiago de Compostel·la. La seva línia de recerca es centra en la tecnologia educativa, i en els últims anys ha coordinat i participat en projectes de recerca R+D+I sobre la dimensió institucional i curricular de la integració de les TIC en els centres educatius. Coordinadora de la Xarxa Unisic (Universitat per a la societat del coneixement), participa en altres xarxes nacionals i internacionals com Network 16 de l’EERA (European Educational Research Association), REUNI+D i e-Portfolios, coordinada per la UOC.
Almudena Alonso Ferreiro, Becària del Programa de Formació de Professorat Universitari (Ordre EDU/3445/2011, de 30 de novembre) del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Santiago de Compostel•la
Mestra llicenciada en Psicopedagogia. Màster en Processos de formació. Investigadora en formació i perfeccionament del grup de recerca Stellae. Realitza una tesi doctoral en el Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Santiago de Compostel·la, el títol de la qual és «Procesos de desarrollo curricular y competencia digital. Estudio de caso en dos CEIP de Galicia», emmarcada dins del Programa de Formació de Professorat Universitari (Ordre EDU/3445/2011, de 30 de novembre). Participa en xarxes nacionals i internacionals com REUNI+D i Unisic.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Adriana Gewerc Barujel, Lourdes Montero Mesa, Eulogio Pernas Morado, Almudena Alonso Ferreiro, Competència digital i plans d'estudis universitaris. A la recerca de la baula perduda , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2011: Vol. 8, Núm.: 2