La formació en competències a la universitat mitjançant projectes de treball i eines 2.0. Anàlisi d’una experiència

Main Article Content

Rosa García-Ruiz
Natalia González Fernández
Paloma Contreras Pulido

En aquest treball es presenta una proposta d’innovació docent en el context universitari, en la qual s’ha optat per la combinació de diferents metodologies actives amb el suport de les TIC per a desenvolupar un projecte de treball. La peculiaritat de l’experiència és el disseny d’un context d’aprenentatge blended e-learning, amb un enfocament constructivista de l’aprenentatge, en el qual tres grups d’estudiants diferents participen en un mateix projecte, amb un paper actiu i amb un aprenentatge que es veu afavorit per l’ús de Google +, Google Docs, Twitter i un blog. Per a presentar l’experiència, es mostra el disseny i desenvolupament del projecte, i els resultats, a partir de l’opinió dels estudiants, com a protagonistes del seu propi aprenentatge. Els resultats ens permeten saber la valoració que fan els alumnes de l’adquisició de competències en aquesta experiència i en altres de prèvies, a més d’identificar les competències adquirides en relació amb les diferents propostes metodològiques aplicades. De les conclusions de l’experiència destaquem que el treball per projectes aporta beneficis múltiples pel fet de millorar la participació activa dels estudiants, la motivació i implicació que tenen, el desenvolupament de competències i l’aprenentatge significatiu. És destacable l’alta valoració que rep la tutoria entre iguals com a modalitat de treball per a potenciar el desenvolupament de competències i com els estudiants perceben que la participació en aquest projecte ha permès treballar o adquirir les competències plantejades d’una manera més eficaç que en altres experiències formatives que han viscut en la seva trajectòria universitària.

Paraules clau
competències, projectes de treball, metodologies actives, eines 2.0

Article Details

Com citar
García-Ruiz, Rosa et al. “La formació en competències a la universitat mitjançant projectes de treball i eines 2.0. Anàlisi d’una experiència”. RUSC, Universities & Knowledge Society, vol.VOL 11, no. 1, pp. 61-75, doi:10.7238/rusc.v11i1.1713.
Biografies de l'autor/a

Rosa García-Ruiz, Professora de Didàctica i Organització Escolar

She is a contracted doctor lecturer at the University of Cantabria (UC), Spain. She holds a doctorate in Education Sciences (National University of Distance Education, UNED, Spain), a bachelor’s degree in Psychopedagogy (University of Salamanca, USAL, Spain) and teacher training diploma (UC).

She has had numerous articles on university teaching published in renowned journals, such as Comunicar, Educación XXI, Revista Iberoamericana de Educación o Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. She has given lectures at several Peruvian universities and at Utah Valley University on university teaching in the European Higher Education Area, and has also taken part in numerous international conferences.

Her lines of research focus mainly on improved continuing education, particularly for teaching staff, and on media competency. Regarding the latter, she is currently taking part in a competitive research project involving nine other Spanish universities.

Natalia González Fernández, Professora de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació

She is a contracted doctor lecturer in the Faculty of Education at the University of Cantabria (UC), Spain. Her main lines of research are formative self-assessment in the context of higher education, reflective-active teaching methodologies (portfolios, cooperative learning, problem-based learning) and practicum in higher education. She is an expert in the assessment of educational programmes and the design of assessment tools and instruments for education.

Paloma Contreras Pulido, Doctoranda en Educomunicació

She is a grant-holder on the Research Staff Training Programme of the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (Science and Innovation). She holds a master’s degree in Audiovisual Education, a bachelor’s degree in Journalism (University of Seville, Spain) and a diploma in Social Education (University of Huelva, Spain). She is currently writing her doctoral thesis on media literacy in contexts of social exclusion. Her lines of research focus mainly on Communication Education in formal, informal and non-formal education.

She is a member of the respective research teams working on: the R&D project “La competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital. Diagnóstico de necesidades en tres ámbitos sociales” (Audiovisual communication competency in a digital environment. Diagnosis of needs in three social contexts); the project “e-investigación de la comunicación en Iberoamérica” (e-Research on communication in Ibero-America); and the excellence project “Alfamed: la competencia audiovisual de la ciudadanía andaluza. Estrategias de alfabetización mediática en la sociedad del ocio digital” (Alfamed: audiovisual competency of Andalusian citizens. Media literacy strategies in the digital leisure society).