Característiques dels ambients híbrids d'aprenentatge: estudi de cas d'un programa de postgrau de la Universitat dels Andes

Main Article Content

Luz Adriana Osorio Gómez

Els ambients híbrids d'aprenentatge combinen instrucció cara a cara amb instrucció assistida per les tecnologies d'informació i la comunicació. Darrere d'aquesta definició hi ha una intenció de combinar i aproximar dos models d'ensenyament-aprenentatge: el sistema tradicional d'aprenentatge cara a cara i el sistema e-learning, per a no renunciar a les possibilitats que ofereixen tots dos. L'objectiu d'aquest article és mostrar els principals resultats de l'estudi realitzat per a identificar els elements que caracteritzen els ambients híbrids d'aprenentatge i han de ser tinguts en compte en el seu disseny i desenvolupament. La recerca realitzada va consistir en un estudi de cas d'un programa de postgrau en modalitat híbrida ofert a la Universitat dels Andes, a Bogotà-Colòmbia. S'hi van analitzar els dissenys de les 10 assignatures del programa i les percepcions dels estudiants i professors al llarg de l'execució del programa, en el període 2006-2-2007-1. L'aproximació a aquest cas va permetre identificar una proposta d'ensenyament-aprenentatge molt ben valorada pels professors i estudiants que hi van participar. Els uns i els altres van considerar que es van aconseguir els objectius d'aprenentatge de les assignatures i del programa en general. Es van usar tècniques qualitatives (entrevistes, observacions de classe i d'aules virtuals) i quantitatives (enquestes) per a la recollida de la informació. L'anàlisi dels resultats va portar a identificar un grup de característiques del model híbrid ofert, les quals poden ajudar a comprendre de manera general els ambients híbrids d'aprenentatge.

Article Details

Com citar
Osorio Gómez, Luz Adriana. “Característiques dels ambients híbrids d’aprenentatge: estudi de cas d’un programa de postgrau de la Universitat dels Andes”. RUSC, Universities & Knowledge Society, vol.VOL 7, no. 1, https://raco.cat/index.php/RUSC/article/view/225683.