La LOMCE o la construcció d’un dret educatiu inexistent: el de triar el castellà com a llengua vehicular

Main Article Content

Joan Ridao Martín

La Llei orgànica de millora de la qualitat de l’educació (LOMCE) va introduir el dret dels representants legals dels menors a què els seus fills o pupils rebin ensenyament en castellà en aquelles comunitats autònomes (CCAA) amb més d’una llengua oficial, que ha estat desenvolupat reglamentàriament en el RD 591/2014. Ambdues normes formen part d’una estratègia de determinats sectors polítics per a construir aquest dret, després d’haver intentat infructuosament que la doctrina constitucional el reconegui. Amb tot, els canvis jurisprudencials que s'han dut a terme amb la STC 31/2010 han intensificat l’exigència d’un tracte de plena igualtat del castellà en relació amb la resta de llengües cooficials han generat noves interpretacions sobre la constitucionalitat dels règims lingüístics vigents en diversos àmbits, també l’educatiu. A l’espera del pronunciament del Tribunal Constitucional sobre la qüestió, determinats preceptes de la LOMCE i de les seves normes de desenvolupament constitueixen una fractura de l’ordre constitucional i estatutari vigent en matèries com el règim lingüístic i les competències educatives a Catalunya.

Paraules clau
Model de conjunció lingüística, drets lingüístics, deure de conèixer el català, llengua oficial.

Article Details

Com citar
Ridao Martín, Joan. “La LOMCE o la construcció d’un dret educatiu inexistent: el de triar el castellà com a llengua vehicular”. Revista de Llengua i Dret, no. 63, pp. 77-91, https://raco.cat/index.php/RLD/article/view/297172.

Articles més llegits del mateix autor/a