Anàlisi comparativa entre professors i estudiants davant l'ús de MOODLE a l’Educació Superior en temps de pandèmia

Main Article Content

Byron Hidalgo-Cajo
Iván Hidalgo-Cajo
Angel Mayacela-Alulema
Diego Hidalgo-Cajo
Luis Satán-Gunza

L’educació superior en temps de pandèmia de COVID 19 va provocar un canvi dràstic en el procés educatiu reemplaçant la modalitat presencial per un entorn totalment virtual (eLearning) amb sessions sincròniques i asincròniques on la telemàtica va donar lloc a un entorn de connexió virtual entre els actors educatius. Des d’aquesta perspectiva és important identificar l’acceptació i ús del LMS MOODLE en el procés d’ensenyament–aprenentatge contrastant les diferents hipòtesis plantejades en funció del model d’acceptació de tecnologies (TAM) en els docents i en els estudiants. La metodologia aplicada ha estat quantitativa amb un disseny d’investigació experimental de camp quasiexperimental descriptiu correlacional-causal, de recollida de dades transversal. L’anàlisi de dades es va realitzar per mitjà d’estadística descriptiva i inferencial. Els resultats tant en professors com en estudiants són significatius superant la mitjana en l’autoavaluació en funció a l’acceptació i ús de MOODLE en el procés d’ensenyament-aprenentatge mitjançant el TAM de manera unidimensional. En analitzar i contrastar les diferents hipòtesis plantejades es pot esmentar que els resultats són concloents en determinar que la variable externa competència tecnològica es correlaciona amb la utilitat, facilitat i el gaudi d’ús percebut per part del professorat les quals influeixen positiva i significativament en l’actitud i intenció d’ús de MOODLE. S’obtenen resultats similars en els estudiants amb la diferència que la variable competència tecnològica no es correlaciona amb la dimensió de gaudi percebut, que no influeix en l’actitud i intenció d’ús percebut de MOODLE. Per últim, en la variable gènere no existeixen diferències significatives en les dimensions utilitat, facilitat i el gaudi d’ús percebut la qual cosa no influeix en l’adopció i ús de la tecnologia ni en professors ni en estudiants.

Paraules clau
Moodle, TAM, Educació Superior

Article Details

Com citar
Hidalgo-Cajo, Byron et al. “Anàlisi comparativa entre professors i estudiants davant l’ús de MOODLE a l’Educació Superior en temps de pandèmia”. Revista d’Innovació Docent Universitària, no. 15, pp. 107-21, doi:10.1344/RIDU2023.15.9.