L’entrevista diagnòstica mitjançant role-playing com a estratègia per a desenvolupar la comunicació oral
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Es presenta una experiència d’innovació educativa realitzada a les assignatures Diagnòstic i Avaluació de Necessitats Educatives Especials i Diagnòstic i Avaluació en Audició i Llenguatge, totes dues pertanyents a quart curs del Grau en Educació Primària de la Universitat de León. L’acció formativa descrita consisteix en el desenvolupament d’entrevistes com a estratègia per a millorar l’expressió oral, emprant processos de coavaluació i autoavaluació de l’aprenentatge. Per a la implementació de l’activitat s’ha seguit un procés de cinc fases: disseny de l’activitat i de l’instrument d’avaluació, execució de l’activitat, anàlisi dels resultats, avaluació de l’acció formativa i redefinició de l’activitat. Si bé en el present document es detallen les diferents fases, s’ha fet èmfasi en l’avaluació de l’activitat, les dades de la qual s’han recollit mitjançant la formulació de preguntes obertes a l’alumnat del curs 2021/2022. Per a l’anàlisi de les respostes es va emprar el programari MAXQDA 2022, comptabilitzant un total de 73 codificacions entorn d’aspectes com la utilitat i l’opinió sobre la tècnica del role-playing, la idoneïtat de la coavaluació, l’adequació de la rúbrica o la valoració global de l’activitat. Els resultats van mostrar que els estudiants valoren de manera positiva aquest tipus d’activitats, ja que els sobre una manera simulada a la realitat que es trobaran a les aules de qualsevol centre educatiu. Això no obstant, s’han tingut en compte les propostes de millora dels alumnes per fer ajustos, tant en el desenvolupament de l’activitat com en l’instrument per avaluar els aprenentatges. Es conclou que el role-playing mitjançant entrevistes és una tècnica idònia, no només per al desenvolupament de l’expressió oral, sinó també per a altres competències que com a mestres especialistes posaran en pràctica en el futur professional.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Diego González-Rodríguez, Héctor González-Mayorga, 2023
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista accepta les condicions següents:
- L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.
- Els textos es difondran amb la llicència de reconeixement 4.0 Espanya de Creative Commons, la qual permet compartir, distribuir, reproduir i la comunicació pública, sempre que se’n reconegui l’autoria i la revista.
Diego González-Rodríguez, Universidad de León
Doctor en Psicología Educativa y Ciencias de la Educación y Profesor Ayudante Doctor del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de León. Su investigación se centra en el abandono escolar temprano, el rendimiento académico durante la transición de la Educación Primaria a la Educación Secundaria Obligatoria y en las competencias del docente. Ha participado en varios congresos nacionales e internacionales y publicando artículos científicos vinculados a esta temática. Es miembro del grupo de investigación de Evaluación, Orientación y Políticas Educativas (EVORI) de la Universidad de León. Uno de los puntos fuertes del grupo EVORI se encuentra en sus líneas de investigación, al abarcar desde la Educación Infantil hasta la Educación Superior, lo que le ha permitido, como investigador, participar en diversos proyectos de ámbito nacional e internacional. Ha colaborado con la Agencia para la Calidad del Sistema Universitario de Castilla y León (ACSUCYL), en la evaluación de programas de grado, máster y doctorado.
Héctor González-Mayorga, Universidad de León
Doctor en Psicología Educativa y Ciencias de la Educación por la Universidad de León. Profesor asociado en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Universidad de León y funcionario de carrera del Cuerpo de Maestros en la especialidad de Educación Primaria. Sus líneas de investigación se centran en el impacto de las evaluaciones internacionales y en la formación inicial y permanente del profesorado.