Investigació-acció participativa. El disseny d’un diagnòstic participatiu

Main Article Content

Pilar Folgueiras Bertomeu
Marta Sabariego Puig
Aquest article se centra en el disseny d’un diagnòstic participatiu dins d’una investigació-acció participativa (IAP). En la primera part es presenten els aspectes teòrics d’aquest enfocament d’investigació orientat al canvi i a la transformació social, i se’n destaquen les característiques bàsiques, els elements clau, el valor de l’equip motor i les fases estructurals per portar a terme una IAP. A la segona, i a tall d’exemple, s’exposa el disseny d’un diagnòstic participatiu en tres instituts d’educació secundària de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per contextualitzar el territori i identificar les vies i el grau de participació dels joves. Els aspectes teòrics presentats a la primera part, juntament amb l’exemple pràctic del disseny del diagnòstic participatiu a la segona, ens permeten reflexionar sobre la integració dels tres elements definitoris d’aquesta metodologia: la investigació, l’acció i la participació. Aquest enfocament implica un replantejament epistemològic i metodològic basat en una anàlisi crítica amb la participació activa de la comunitat per estimular la pràctica transformadora i el canvi social.
Paraules clau
Investigació-acció, Joves, Participació, Educació secundària, Diagnòstic

Article Details

Com citar
Folgueiras Bertomeu, Pilar; and Sabariego Puig, Marta. “Investigació-acció participativa. El disseny d’un diagnòstic participatiu”. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, vol.VOL 11, no. 1, pp. 16-25, https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/330811.