Investigació-acció participativa. El disseny d’un diagnòstic participatiu
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Pilar Folgueiras Bertomeu
Marta Sabariego Puig
Aquest article se centra en el disseny d’un diagnòstic participatiu dins d’una investigació-acció participativa (IAP). En la primera part es presenten els aspectes teòrics d’aquest enfocament d’investigació orientat al canvi i a la transformació social, i se’n destaquen les característiques bàsiques, els elements clau, el valor de l’equip motor i les fases estructurals per portar a terme una IAP. A la segona, i a tall d’exemple, s’exposa el disseny d’un diagnòstic participatiu en tres instituts d’educació secundària de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per contextualitzar el territori i identificar les vies i el grau de participació dels joves. Els aspectes teòrics presentats a la primera part, juntament amb l’exemple pràctic del disseny del diagnòstic participatiu a la segona, ens permeten reflexionar sobre la integració dels tres elements definitoris d’aquesta metodologia: la investigació, l’acció i la participació. Aquest enfocament implica un replantejament epistemològic i metodològic basat en una anàlisi crítica amb la participació activa de la comunitat per estimular la pràctica transformadora i el canvi social.
Paraules clau
Investigació-acció, Joves, Participació, Educació secundària, Diagnòstic
Article Details
Com citar
Folgueiras Bertomeu, Pilar; and Sabariego Puig, Marta. “Investigació-acció participativa. El disseny d’un diagnòstic participatiu”. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, vol.VOL 11, no. 1, pp. 16-25, https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/330811.
Drets
Drets d'autor
L’autor conserva els drets d’autoria, i concedeix a REIRE els drets de la primera publicació de l’article.
Tots els continguts inclosos a la Revista d'Innovació i Recerca en Educació estan subjectes a la llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet la reproducció, distribució i comunicació pública sempre que es reconegui l'autor i la revista.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Marta Sabariego Puig, Ruth Vilà Baños, Ma. Paz Sandín Esteban, El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2014: Vol.: 7 Núm.: 2
- Pilar Folgueiras Bertomeu, Chenda Ramirez, Elaboració de tècniques de recollida d’informació en dissenys mixtos. Un exemple d’estudi en aprenentatge servei , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2017: Vol.: 10 Núm.: 2
- Marta Sabariego Puig, Ressenya de Rodríguez, M.L. (2015). La pasión por aprender a aprender. Desarrollo de la competencia estratégica. Guía didáctica para la universidad y la empresa. Barcelona: Laertes S.A. de ediciones. , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2015: Vol.: 8 Núm.: 2