L’epidemiologia és una disciplina especialment atractiva per als mitjans de comunicació. És present en molts temes de salut però també en medi ambient i tecnologia, ja que té a veure amb tot tipus de riscos que amenacen la salut de la població. Tanmateix, el seu component estadístic i la seva terminologia tècnica planteja enormes dificultats per als periodistes i comunicadors.
La Fundació Dr. Antoni Esteve i la Asociación Española de Comunicación Científica editen el llibre Epidemiología para periodistas y comunicadores, una eina que pretén ajudar els professionals de la informació a tractar amb rigor una àrea tan espinosa i freqüentada per la premsa com l’epidemiologia.
El llibre, que coordinen el periodista científic i doctor en medicina Gonzalo Casino i el president de la Asociación Española de Epidemiología, Esteve Fernández, recull les presentacions i el debat que es van presentar durant la jornada que amb el mateix títol es va celebrar el juny del 2014 a la Asociación de la Prensa de Madrid. Epidemiòlegs, estadístics i periodistes especialitzats ofereixen en vuit capítols una introducció a l’epidemiologia amb explicacions abundants i referències d’utilitat per a la tasca quotidiana dels informadors.
Així, per exemple, Erik Cobo, del departament d’estadística i recerca operativa de la Universitat Politècnica de Catalunya, aclareix conceptes tan comuns en els estudis epidemiològics com prevalença, incidència ó odds ratio. Per la seva banda, el catedràtic de salut pública de la Universitat Autònoma de Barcelona Miquel Porta aborda en el seu capítol la causalitat, les confusions i els biaixos, mentre Carme Borrell, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, se centra en l’epidemiologia social.
La publicació recull a més una llista amb 44 missatges clau per als periodistes que s’hagin d’enfrontar a un estudi epidemiològic i un doble glossari, terminològic i de problemes de traducció, amb una vintena dels principals termes epidemiològics.