L'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració i les seves escasses garanties

Main Article Content

Lorenzo Cotino Hueso

La nova Llei 39/2015 concep per defecte l'Administració com e-Administració i fa un pas més cap a l'obligació de relacionar-se amb l'Administració per mitjans electrònics. Amb la nova llei, l'Administració ha de ser electrònica per defecte i el consentiment de la ciutadania ja no és necessari per a la relació electrònica, encara que els ciutadans tenen dret a triar i canviar entre canal presencial i l'electrònic, però es pot presumir aquesta elecció. Hem passat del dret a l'obligació, gairebé per defecte, de comunicar-se electrònicament amb l'Administració. S'analitza la possibilitat d'imposar la relació electrònica mitjançant una norma reglamentària amb uns requisits i uns pressupostos materials determinats. No obstant això, com que ni la llei ni els tribunals són exigents ni garantistes, l'autor aposta per oferir garanties davant les discriminacions o indefensions que es puguin donar. Així mateix, s'analitza que alguns col·lectius estan obligats per la llei a relacionar-se electrònicament “en tots els casos” i, precisament, tots els obligats a la relació electrònica no tenen dret a ser assistits. Finalment, s'observen les conseqüències de l'incompliment del deure a relacionar-se electrònicament, que ha estat regulat per la Llei 30/2015 de manera molt millorable i poc garantista.

Paraules clau
administració electrònica, drets digitals, Dret administratiu, Dret constitucional

Article Details

Com citar
Cotino Hueso, Lorenzo. “L’obligació de relacionar-se electrònicament amb l’Administració i les seves escasses garanties”. IDP. Revista d’Internet, Dret i Política, no. 26, pp. 3-14, doi:10.7238/idp.v0i26.3112.
Biografia de l'autor/a

Lorenzo Cotino Hueso, Universitat de València

Catedràtic (acreditat) i Professor titular de Dret Constitucional de la Universitat de València (3 sexennis Aneca), Magistrat del TSJ de la Comunitat Valenciana des de 2000, vocal del Consell de Transparència de la Comunitat Valenciana. Doctor i llicenciat en Dret (Universitat de València), Màster en Drets Fonamentals (ESADE), llicenciat i diplomat en Estudis Avançats de Ciències polítiques (UNED). Ha rebut premis de recerca nacionals (INAP, Ministerio de Defensa, Ejército Extraordinario de Doctorado). Professor convidat a Konstanz (Alemanya) des de 2004 i a diverses universitats colombianes (Professor Honorari de la Universidad Nacional de Colombia). Estades de recerca a Utrech i a Virginia. Ha escrit o coordinat 16 llibres, és autor de 110 articles científics o capítols de llibre i de 205 ponències o comunicacions, bàsicament sobre seguretat i defensa, i drets educatius. Ha dirigit tres projectes de recerca nacionals sobre la llibertat a internet, e-Administració, transparència i participació, i Dret de les noves tecnologies. Coordina la Red de Especialistas en Derecho de las Tecnologías de la Información y Comunicación (www.derechotics.com). Res. ID H-3256-2015 / Orcid 0000-0003-2661-0010

Catedràtic (acreditat) i Professor titular de Dret Constitucional de la Universitat de València (3 sexennis Aneca), Magistrat del TSJ de la Comunitat Valenciana des de 2000, vocal del Consell de Transparència de la Comunitat Valenciana. Doctor i llicenciat en Dret (Universitat de València), Màster en Drets Fonamentals (ESADE), llicenciat i diplomat en Estudis Avançats de Ciències polítiques (UNED). Ha rebut premis de recerca nacionals (INAP, Ministerio de Defensa, Ejército Extraordinario de Doctorado). Professor convidat a Konstanz (Alemanya) des de 2004 i a diverses universitats colombianes (Professor Honorari de la Universidad Nacional de Colombia). Estades de recerca a Utrech i a Virginia. Ha escrit o coordinat 16 llibres, és autor de 110 articles científics o capítols de llibre i de 205 ponències o comunicacions, bàsicament sobre seguretat i defensa, i drets educatius. Ha dirigit tres projectes de recerca nacionals sobre la llibertat a internet, e-Administració, transparència i participació, i Dret de les noves tecnologies. Coordina la Red de Especialistas en Derecho de las Tecnologías de la Información y Comunicación (www.derechotics.com). Res. ID H-3256-2015 / Orcid 0000-0003-2661-0010