L’impacte dels social media en la política i les administracions publiques
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Els anomenats social media –les eines d’Internet que permeten crear i difondre informació en xarxes i comunitats virtuals, com p.e., Twitter, Facebook o Pinterest– han revolucionat les pautes d’accés i difusió de la informació. Aparentment, aquests mitjans tenen un potencial disruptiu o trencador respecte a la situació anterior, caracteritzada per l’oligopoli informatiu d’unes poques empreses propietàries dels mitjans de comunicació de masses. Avui, en canvi, qualsevol usuari d’Internet pot deixar de ser un simple receptor d’informació per convertir-se en un node actiu capaç de generar i compartir continguts dins la xarxa. L’expansió d’Internet en els darrers anys i la facilitat d’ús que ha significat l’entorn web 2.0 no han fet res més que accentuar aquest potencial. Això està suposant un procés de redistribució del poder entre diferents actors socials i polítics (governs, empreses, administracions, partits polítics, mitjans de comunicació, etc.), i la configuració d’un nou sistema comunicatiu, on regeixen nous codis i regles de joc. Les implicacions d’aquesta transformació en el camp de la política són múltiples. Aquests mitjans dibuixen un nou espai públic on es forma i es propaga l’opinió pública, es vehicula el debat i el conflicte polític, i s’articulen les dinàmiques d’acció col·lectiva. Només cal pensar, per exemple, el paper que han jugat les xarxes socials en l’emergència de mobilitzacions polítiques o en el sorgiment de nous partits polítics.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a IDP estan subjectes a una llicència de Reconeixement-Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, se'n permet la còpia, distribució i comunicació pública sempre que se citi l'autor del text, la revista i la institució que els publiquen (IDP. Revista d'Internet, Dret i Política i UOC), tal com consta en la citació recomanada inclosa a cada article. No se'n poden fer obres derivades.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
L'autor ha de declarar que és l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Albert Padró-Solanet, Ana Sofía Cardenal Izquierdo, Partits i política a Internet: una anàlisi dels llocs web dels partits polítics catalans , IDP. Revista d'Internet, Dret i Política: Núm. 6 (2008)
- Albert Batlle, Ana Sofía Cardenal Izquierdo, La utopia virtual: una crítica del ciberoptimisme des de la teoria de l’elecció racional , IDP. Revista d'Internet, Dret i Política: Núm. 3 (2006)
- Albert Padró-Solanet, Mitjans, eleccions, televisió i urnes 2004 , IDP. Revista d'Internet, Dret i Política: Núm. 8 (2009)
- Albert Padró-Solanet, Congrés Internet, Politics, Policy a Oxford , IDP. Revista d'Internet, Dret i Política: Núm. 11 (2010)