L’impacte dels social media en la política i les administracions publiques

Main Article Content

Joan Ballcells Padullés
Albert Batlle
Albert Padró-Solanet

Els anomenats social media –les eines d’Internet que permeten crear i difondre informació en xarxes i comunitats virtuals, com p.e., Twitter, Facebook o Pinterest– han revolucionat les pautes d’accés i difusió de la informació. Aparentment, aquests mitjans tenen un potencial disruptiu o trencador respecte a la situació anterior, caracteritzada per l’oligopoli informatiu d’unes poques empreses propietàries dels mitjans de comunicació de masses. Avui, en canvi, qualsevol usuari d’Internet pot deixar de ser un simple receptor d’informació per convertir-se en un node actiu capaç de generar i compartir continguts dins la xarxa. L’expansió d’Internet en els darrers anys i la facilitat d’ús que ha significat l’entorn web 2.0 no han fet res més que accentuar aquest potencial. Això està suposant un procés de redistribució del poder entre diferents actors socials i polítics (governs, empreses, administracions, partits polítics, mitjans de comunicació, etc.), i la configuració d’un nou sistema comunicatiu, on regeixen nous codis i regles de joc. Les implicacions d’aquesta transformació en el camp de la política són múltiples. Aquests mitjans dibuixen un nou espai públic on es forma i es propaga l’opinió pública, es vehicula el debat i el conflicte polític, i s’articulen les dinàmiques d’acció col·lectiva. Només cal pensar, per exemple, el paper que han jugat les xarxes socials en l’emergència de mobilitzacions polítiques o en el sorgiment de nous partits polítics.

Article Details

Com citar
Ballcells Padullés, Joan et al. “L’impacte dels social media en la política i les administracions publiques”. IDP. Revista d’Internet, Dret i Política, no. 20, doi:10.7238/idp.v0i20.2664.