El geobloqueig en el mercat: conseqüències i prediccions

Main Article Content

Berta Esteve Beltran

El geobloqueig (bloqueig geogràfic o geoblocking) és la pràctica comercial, molt estesa en el sector del comerç electrònic, que permet a les empreses bloquejar els seus serveis o productes en funció de la localització geogràfica dels clients que els consumeixen. Està present sobretot en els continguts i productes digitals.
Amb les eines posades a disposició per mitjà del geobloqueig, les empreses han pogut explotar les diferències de preu entre un país i un altre, i obligar així el consumidor a comprar sempre al seu país d’origen, fins i tot si és més car o si aquest fet implica algun tipus de desavantatge o perjudici per al mateix consumidor. A més, per a les plataformes de difusió de continguts com Netflix, iTunes o Spotify, fer negocis amb territoris individuals els resulta més senzill que fer-ho de manera global. Compartimentalitzar el negoci acaba comportant un benefici que permet també estalviar esforços a l’hora d’aconseguir llicències per a usar els continguts que pretenen posar a disposició dels clients.
Hi ha un important corrent en alça a la Unió Europea manifestament contrari a la pràctica del geobloqueig que considera que les empreses que utilitzen aquest sistema incorren en una pràctica il·legal i contrària al dret de la competència europeu. Associacions de consumidors, experts i entitats diverses han titllat la pràctica del geobloqueig de discriminatòria i han advocat per suprimir-la, però tot i els notoris esforços de les institucions europees per a construir un marc legal que apropi els consumidors dels diferents països de la UE per a compartir un únic mercat digital, sembla que Europa gairebé no s’ha mogut del punt de partida.

Paraules clau
geobloqueig, geoblocking, drets digitals, dret europeu, comerç electrònic

Article Details

Com citar
Esteve Beltran, Berta. “El geobloqueig en el mercat: conseqüències i prediccions”. IDP. Revista d’Internet, Dret i Política, no. 28, doi:10.7238/idp.v0i28.3152.
Biografia de l'autor/a

Berta Esteve Beltran, Advocada especialitzada en dret d’entreteniment, noves tecnologies i protecció de dades. Doctorant ESADE – Universitat Ramon Llull

Graduada en Dret per la Universitat de Girona (UdG), ha cursat el màster d’Accés a la professió d’advocat a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i acaba de presentar-se a la Prova d’accés a la professió d’advocat. Després de graduar-se a la UdG va estudiar un màster d’especialització de Dret d’entreteniment i propietat intel·lectual a Los Angeles (Califòrnia) durant un any, i ha treballat en el Departament de Media, Telecomunicacions i Protecció de Dades d’un despatx de Barcelona els últims dos anys.

Actualment comença un programa de doctorat sobre dret d’internet i de les noves tecnologies.