Analysis of open science and open access practices in an Argentinean university digital repository

Main Article Content

Carolina Ferrer
Ana Paula Alcaráz

This article aims to analyse the open science policies implemented by the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, linked to the open access digital institutional repository - RIDAA, and the impact of open access (OA) on the scientific periodicals harvested, particularly two journals belonging to the Faculty of Social Sciences of the same university. The methodology used is quali-quantitative and is based on the collection of information from the National System of Digital Repositories of Argentina - SNRD and RIDAA, and on the reconstruction of primary open data on ongoing research. The analysis on open science and open access practices shows the relevance of promoting policies to build data for the purpose of planning around the routines and practices of scientific production and editorial management in the framework of open science and open access.

Keywords
UNCPBA, Scientific publication, Digital repositori, Open access (OA), Open science

Article Details

How to Cite
Ferrer, Carolina; and Alcaráz, Ana Paula. “Analysis of open science and open access practices in an Argentinean university digital repository”. Hipertext.net, no. 28, pp. 21-31, doi:10.31009/hipertext.net.2024.i28.03.
Author Biographies

Carolina Ferrer, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

She has a degree in Social Communication with a focus on Media Studies from the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNCPBA) and is the editor of the magazine Intersecciones en Comunicación, published by the Faculty of Social Sciences of the same university. She currently works as coordinator of the Editorial Department of the Faculty of Social Sciences and as an advisor to the Comunica News Agency. She also works as Support Staff for Research and Technological Development of the Scientific Research Commission (CIC) of Argentina and is part of the group Studies of Communication and Culture in Olavarría, based at UNCPBA.

Ana Paula Alcaráz, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires - Escuela Superior Politécnica del Litoral.

PhD in Archaeology from the Faculty of Social Sciences, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (FACSO-UNCPBA). She is associate editor of the journal Intersecciones en Antropología published by the Faculty of Social Sciences of the same university. She currently works as an assistant in the Editorial Department and teaches at the same academic unit and in Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL).

References

Authier, C. N. (2023). Cobertura de los identificadores persistentes (PID) para artículos científicos en Latinoamérica. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.8007325

Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia abierta y acceso abierto en Iberoamérica. CLACSO. Fundación Carolina. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2020/12/Ciencia-Abierta-1.pdf

Beigel, F. y Gallardo, O. (2021). Productividad, bibliodiversidad y bilingüismo en un corpus completo de producciones científicas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad–cts,16(46), 41-71.

Beigel, F., Olivera, P. y Morales, J. (2022). Campo académico, ciencia abierta y revistas científicas en América Latina: entrevista a Fernanda Beigel. Temas Sociológicos, 30, 551-560. https://doi.org/10.29344/07196458.30.3301

Beigel, F. y Salatino, M. (2015). Circuitos segmentados de consagración académica: las revistas de Ciencias Sociales y Humanas en la Argentina. Información, cultura y sociedad, (32), 11-36. https://hdl.handle.net/11336/40270

Biblioteca Central UNICEN. (s./f.) La Biblioteca, desde su comienzo... https://www.biblio.unicen.edu.ar/?q=content1

Comité Asesor en Ciencia Abierta y Ciudadana (2022). Diagnóstico y lineamientos para una política de Ciencia Abierta en Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/150523

Díaz-Chieng, L. Y., Aviles-Peralta, Y. A., Artigas, W. y Bustamante Cabrera, G. (2023). WeEditors.org: hacia la visibilidad y sostenimiento de revistas en acceso abierto. Palabra Clave (La Plata), 12(2), e191. https://doi.org/10.24215/18539912e191

DOI Foundation. (2013). DOI (Digital Object Identifier): The Foundation. Disponible en http://www.doi.org/

Dspace.org (24 de mayo de 2023). DSpace Inicio - DSpace. https://dspace.lyrasis.org

European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, (2021). Monitoring the open access policy of Horizon 2020 : final report. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2777/268348

Ferrer, C. (2023). La paridad de género en los comités editoriales: Un estudio de caso en revistas científicas en Argentina. Del Prudente Saber Y El máximo Posible De Sabor, (17), e0009. https://doi.org/10.33255/26184141/1414e0009

Fushimi, M. (2018). Desarrollo de repositorios digitales institucionales en las universidades nacionales en Argentina, período 2004-2015 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Quilmes]. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1629/te.1629.pdf

Guédon, J. C. (2009). It´s a repository, it´s a depository, it´s an archive...: open access, digital collections and value. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185(737), 581- 595. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.i737.315

Intersecciones en Antropología (2023). https://interseccionesantro.soc.unicen.edu.ar/index.php/intersecciones

Intersecciones en Comunicación (2023). https://ojsintcom.unicen.edu.ar/index.php/ojs

Ley N° 26899 de 2013. Repositorios digitales institucionales de acceso abierto (2013). Argentina.gob.ar. Honorable Congreso de la Nación Argentina (2013/12/09). https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/220000-224999/223459/norma.htm

Martinovich, V. (2019). Revistas científicas argentinas de acceso abierto y circulación internacional: un análisis desde la teoría de los campos de Pierre Bourdieu. Información, cultura y sociedad, (40), 93-116. https://doi.org/10.34096/ics.i40.5540

Masquedós (2023). https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Nación (2023). Sistema Nacional de Repositorios Digitales, SNRD. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar y https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind

Resolución 150/11 (2011). Resolución Consejo Académico de la Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. https://www.soc.unicen.edu.ar/images/stories/publicaciones/editorial/ae.pdf

Resolución E 753/2016. Sistema Nacional de Repositorios Digitales. Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación Productiva. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/resolución-753-2016-267833

Resolución 8232/2022. Creación de Repositorio Institucional RIDAA UNICEN y aprobación de Políticas del repositorio institucional RIDAA UNICEN

Trayectoria (2023). https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria

Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (2023). https://www.unicen.edu.ar/

UNESCO (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. https://doi.org/10.54677/YDOG4702

Unzurrunzaga, C., Fushimi,M., Pené, M. y Sanllorenti, A. (2019). La vía verde del acceso abierto en Argentina: evolución y desarrollo de los repositorios en las universidades nacionales. IX Conferencia Internacional sobre Bibliotecas y Repositorios Digitales de América Latina, 30 de julio al 2 de agosto 2019, Sao Paulo, Brasil. https://www.memoria. fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13719/ev.13719.pdf