Three types of interfaces for political communication. The case of Argentinean president Mauricio Macri

Main Article Content

Damián Fernández Pedemonte
https://orcid.org/0000-0003-4109-7403

Based on the notion of interface, a case study is organized into three levels of analysis: (a) interfaces of the devices involved in the communication process to which the case refers; (b) interface between politics and the media at the stage of mediatization in which the case takes place; and (c) interface as a metaphor to describe the communication model implicit in the strategy evidenced by the case. The case study is the governmental communication of the former Argentinean president Mauricio Macri, strongly focused on the digital environment, based on a prototypical intervention, studied comparatively with other communicative interventions of Macri himself and references to the communication of the previous government, ideological antagonist. The analysis of terms of user interfaces, interface with mediatization and communication models, according to the metaphor of the interface between politics and society, can contribute to a better understanding of the evolution of media and audiences and the management of political communication in the complexity of platforms.

Keywords
Political Communication, Interfaces, Mediatization, Platforms, Communicacion models

Article Details

How to Cite
Fernández Pedemonte, Damián. “Three types of interfaces for political communication. The case of Argentinean president Mauricio Macri”. Hipertext.net, no. 25, pp. 87-99, doi:10.31009/hipertext.net.2022.i25.09.
Author Biography

Damián Fernández Pedemonte, Universidad Austral, Argentina

Damián Fernández Pedemonte. PhD in Literature and Language from Universidad Nacional de La Plata. Post-doctorate in communication at Universitá Cattolica di Milano and Ohio University. Researcher at CONICET (National Council for Scientific and Technical Research). Professor of Discourse Analysis in graduate courses in communication at Universidad Austral. Visiting professor of graduate courses in communication at universities in Spain, Italy and Latin America. Director of the Graduate School of Communication and former Dean of the School of Communication at Universidad Austral. Author of 60 publications, including eleven academic books on communication. The last one is: Grieta entre el relato y la comunicación. Comunicación política argentina, del 2001 a la pandemia (Editorial Biblos, 2022). His research program deals with the relationship between governments, companies and media in the digital environment. https:// damianfernandezpedemonte.com/

References

Amossy, R. (2014). Apologie de la polémique. Presses universitaires de France.

Arias, G. (2017). Gustar, ganar y gobernar: Cómo triunfar en el arte de convencer. Aguilar.

Astigueta, M. (2022). Propuesta para un recorrido por el universo de producciones académicas en torno al análisis del discurso presidencial kirchnerista (2003-2015). Austral Comunicación, 11(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1101.ast

Barba, J. D. (2017). La política en el siglo XXI: arte, mito o ciencia. Debate.

Barba, J. D. y Nieto, S. (2011). El arte de ganar: Cómo usar el ataque en campañas electorales exitosas. Debate.

Becker, H. (2019). Mozart, el asesinato y los límites del sentido común: cómo construir teoría a partir de casos. Siglo XXI Editores.

Becker, H. S. (2009). Trucos del oficio: cómo conducir su investigación en ciencias sociales. Siglo Veintiuno.

Bonnin, J. E. (13 de septiembre de 2019). Mauricio Macri, bots and dirty campaigning in Argentina. Diggitmagazine. https://www.diggitmagazine.com/column/Macri-bots

Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Gustavo Gili.

Calvo, E. (2017). Anatomía política de Twitter en Argentina: tuiteando #Nisman. Capital Intelectual.

Carlón, M. (2015). Público, privado e íntimo: el caso Chicas bondi y el conflicto entre derecho a la imagen y libertad de expresión en la circulación contemporánea. En A. Castro (ed.). Dicotomía público/privado: estamos no caminho certo?, (pp. 211-232). EDUFA.

Casa Rosada. Presidencia. (10 de agosto de 2016). Entrevista al presidente Mauricio Macri en Buzzfeed. https://www.casarosada.gob.ar/informacion/conferencias/40668-entrevista-al-presidente-mauricio-macri-en-buzzfeed

Chadwick, A. (2017). The Hybrid Media System: Politics and power. Oxford University Press.

Charaudeau, P. (2005). Le discours politique: les masques du pouvoir. Vuibert.

Crespo, I., Carletta, I., Garrido, A. y Riorda, M. (2021). Manual de comunicación política y estrategias de campaña: candidatos, medios y electores en una nueva era. Editorial Biblos.

Crónica (17 de abril de 2019). Macri: ‘Las medidas son un alivio a corto plazo’. Cronica. https://www.cronica.com.ar/politica/EN-VIVO-Macri-anuncia-medidas-para-contener-la-inflacion-20190417-0013.html

Dayan, D. (2005). Mothers, widwives and abortionist: Genealogy, obstetricis, audiences and publics. En S. Livingstone (ed.), Audiences and Publics: When cultural engagement matters for the public sphere, /pp. 43-76). Intellect.

Diagonales (17 de abril de 2019). “El corto plazo está duro”: el insólito video con el que Macri pide paciencia a vecinos. Diagonales.com. https://www.diagonales.com/nacion/-el-corto-plazo-esta-duro---el-insolito-video-con-el-que-macri-pide-paciencia-a-vecinos_a6213aba1d196a84a1bc27899

Dubet, F. (2020). La época de las pasiones tristes. De cómo este mundo desigual lleva a la frustración y el resentimiento, y desalienta la lucha por una sociedad mejor. Siglo Veintiuno Editores.

Entman, R. M. (1993). “Framing: Towards clarification of a fractured paradigm”. En D. McQuail (ed.). McQuail’s Reader in Mass Communication Theory (pp. 390-387). Sage

Escudero-Chauvel, L. (2018): Consecuencias de la mediatización y transformación de la esfera política. Badebec, 7(14), 190-211. https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/view/165

Fernández, J. L. (2021). Vidas mediáticas: entro lo masivo y lo individual. La Crujía.

Fernández-Pedemonte, D. (2021). El caso posmediático: circulación de la información sobre la muerte del fiscal Nisman. Question/Cuestión, 3(70): 6-29. https://doi.org/10.24215/16696581e629

Fernández-Pedemonte, D. (2018). Cristina Kirchner: el populismo como relato. En C. Pizarro (dir.) Cuaderno XX: Populismo y Comunicaión, (pp. 59-70). Foro Valparaiso de altos estudios sociales.

Fernández-Pedemonte, D. (2016). Matices de un relato de pocos matices: comunicación gubernamental en la Argentina de los Kirchner. En M. Riorda y O. Rincón (eds.), Comunicación gubernamental en acción: narrativas presidenciales y mitos de gobierno, (pp. 93-110). Editorial Biblos.

Fernández-Pedemonte, D. (2011). La guerra por las representaciones: mediatización y disenso en el gobierno de Cristina Fernández de Kirchner. En D. Fernández-Pedemonte, L. Elizalde y M. Riorda (ed.), La gestión del disenso: la comunicación gubernamental en problemas, (pp. 105-150). La Crujía.

Fernández-Pedemonte, D. (2010a). Conmoción pública. Los casos mediáticos y sus públicos. La Crujía.

Fernández-Pedemonte, D. (2010b). La audiencia como público: hacia una gestión de los nuevos usos sociales de la información. Conexiones. Revista iberoamericana de comunicación, 2(1), 61-78.

Fernández-Pedemonte, D. (2001). La violencia del relato: discurso periodístico y casos policiales. La Crujía.

Fernández-Pedemonte, D., Baquerizo-Neira, G. y García, J.C. (2022). Framing the Cacerolazo: An Analysis of a Social Protest in Ecuador. Colombia Internacional, (110), 173-203. https://doi.org/10.7440/colombiaint110.2022.07

Frosh, P. (2018). The poetics of digital media. John Wiley & Sons.

Gardel, L. (22 de abril de 2019). Es falso que la vecina del video de Macri dijo que le prometieron un plan de $7000 mensuales Chequeado. https://chequeado.com/el-explicador/es-falso-que-la-vecina-del-video-de-macri-dijo-que-le-prometieron-un-plan-de-7000-mensuales

Gitelman, L. (2006). Always already new. Media, History, & the Data of Culture. MIT Press.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research. Aldine.

González, P. (2016). Jugada preparada. El Gato y la caja. https://elgatoylacaja.com/jugada-preparada

Hartley, J., Ibrus, I. y Ojamaa, M. (2020). On the digital semiosphere: Culture, media and science for the Anthropocene. Bloomsbury Publishing USA.

Hepp, A. (2013). Cultures of Mediatization. John Wiley & Sons.

Hepp, A. (2019). Deep mediatization. Routledge.

Huarpe (17 de abril de 2019). Macri: “Hemos tomado estas medidas para darle un alivio a la gente”. Huarpe. https://www.diariohuarpe.com/nota/macri-hemos-tomado-estas-medidas-para-darle-un-alivio-a-la-gente--201941712644

Kress, G. R. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Taylor & Francis.

Luhmann, N. (1995). Poder. Anthropos.

Maingueneau, D. (2011). Les ‘petites phrases’: sur une petite phrase de Nicolas Sarkozy. Aphorisation et auctoralité. Communication et Langages, (188), 43-56.

McLuhan, M. y McLuhan, E. (1992). Laws of Media: The new science. University of Toronto Press.

Moffitt, B. (2022). Populismo: Guía para entender la palabra clave de la política contemporánea. Siglo XXI Editores.

Muraro, H. (1997). Políticos, periodistas y ciudadanos: de la videopolítica al periodismo de investigación. Fondo de Cultura Económica.

Papacharissi, Z. (2015). Affective publics and structures of storytelling: Sentiment, events and mediality. Information, Communication y Society, 19(3), 307-324. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1109697

Parlamentario.com. (24 de abril de 2016). Marcos Peña dio explicaciones de la comunicación de gobierno. Parlamentario.com. https://www.parlamentario.com/2016/04/24/marcos-pena-dio-explicaciones-de-la-comunicacion-del-gobierno

Przeworski, A. (2022). Las crisis de la democracia: ¿Adónde pueden llevarnos el desgaste institucional y la polarización? Siglo XXI Editores.

Reverso (11 de julio de 2019). La historia de Adriana, la vecina que apareció en un video con Macri y fue víctima de la desinformación. Infobae. https://www.infobae.com/politica/2019/06/11/la-historia-de-adriana-la-vecina-que-aparecio-en-un-video-con-macri-y-fue-victima-de-la-desinformacion

Riorda, M. y Rincón, O. (Eds.). (2016). Comunicación gubernamental en acción: Narrativas presidenciales y mitos de gobierno. Editorial Biblos.

Rosario Nuestro (17 de abril de 2019). Macri video: las medidas que tomó el presidente se dieron a conocer a través de una filmación casera. Rosario Nuestro. https://rosarionuestro.com/macri-video-las-medidas-que-tomo-el-presidente-se-dieron-a-conocer-a-traves-de-una-filmacion-casera

Scolari, C. (2010). Ecología de los medios: mapa de un nicho teórico. Cuaderns del CAC 34, 13(1), 17-25. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-04/Q34_Scolari_ES.pdf

Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz. Gedisa.

Slimovich, A. (2021). La mediatización política durante la pandemia por COVID-19: la argumentación en las redes sociales de Alberto Fernández y Mauricio Macri. Dixit, (34), 1-14. http://dx.doi.org/10.22235/d34.2273

Srnickek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.

Tiempo argentino (17 de abril de 2019). Macri comunicó el anuncio con un insólito video y caracterizó las medidas como un “alivio. Tiempo argentino. https://www.tiempoar.com.ar/politica/macri-comunico-el-anuncio-con-un-insolito-video-y-caracterizo-las-medidas-como-un-alivio/

Todo Jujuy (17 de abril de 2019). Macri: Tomamos medidas para darle un alivio a la gente, porque el corto plazo está duro. Todo Jujuy.com. https://www.todojujuy.com/pais/macri-tomamos-medidas-darle-un-alivio-la-gente-porque-el-corto-plazo-esta-duro-n119900

Valdettaro, S. (2015). Epistemología de la comunicación: una introducción crítica. UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Verón, E. (2013). La semiosis social, 2. Ideas, Momentos, Interpretantes. Paidós.

Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Grupo Editorial Norma.

Verón, E. (1994). Mediatización, comunicación política y mutaciones de la democracia. Semiosfera, (2), 5-36.

Verón, E. (1992). Interfaces: sobre la democracia audiovisual avanzada. En J. M. Ferry y D. Wolton, El nuevo espacio público, (pp. 124-139). Gedisa.

Verón, E. (1985). La palabra adversativa. En E. Veron, L. Arfuch, M.M. Chirico, E. Ipola, N. Goldman, M.I. González-Bombal, y O. Landi. El discurso político, lenguajes y acontecimientos, (pp. 10-26). Hachette.

Waisbord, S. (2014). Vox populista: Medios, periodismo, democracia.Gedisa.

Wolton, D (1992). Los medios, eslabón débil de la comunicación política. En J.L. Ferry y D. Wolton (ed.). El nuevo espacio público. Gedisa.

Yin, Robert K. (1994). Case Study Research: Design and methods. Sage.