Hypertext in Scientific Disclosure: Analysis of its Use on the Twitter profile @materia-ciencia of el País as the Subject of Study

Main Article Content

Aida María De Vicente Domínguez
https://orcid.org/0000-0002-7733-9366
Nereida Cea Esteruelas
https://orcid.org/0000-0002-8085-5097

The use of hypertext to document or contextualize scientific events published on Twitter @materia-ciencia of El Pais is investigated. The objectives of the study are: to investigate the quality according to the average number of inserted links; to identify the typologies used; to describe the modality that forms each one of the typologies and to indicate the most used modalities in each typology. The methodology is based on analysing the information published during one term ( March-May 2019 ). The results indicate this documentary resource is of very quality using mainly two typologies: the chronological and the documentary. The conclusions provide the first conceptual classification of useful hypertexts to disclose science in the media made up of six modalities: curricular, scientific methodological, organizational, bibliographic, archived, terminological. In addition, a model of construction of multilineal discursive based on the connection of digitalized texts to disclose useful scientific-technological findings is proposed, for the professional academic sector, and a methodological base for future studies, being transversal to other disciplines.

Keywords
Scientific disclosure, Documentation, Semantic links, Hypertexts, Social networks, Media

Article Details

How to Cite
De Vicente Domínguez, Aida María; and Cea Esteruelas, Nereida. “Hypertext in Scientific Disclosure: Analysis of its Use on the Twitter profile @materia-ciencia of el País as the Subject of Study”. Hipertext.net, no. 19, pp. 85-92, doi:10.31009/hipertext.net.2019.i19.07.
Author Biographies

Aida María De Vicente Domínguez, University of Malaga

Doctora en comunicación por la Universidad de Granada. Especializada (master) en comunicación científica, comunicación internacional y dirección de comunicación. Es profesora en los grados de periodismo, comunicación audiovisual y publicidad de la Universidad de Málaga. Una de sus principales líneas de investigación es la divulgación científico- técnica, principalmente centrada en la historia de las revistas de divulgación científica en el entorno digital (National Geographic, Muy Interante y Quo), y la gestión de la información o del conocimiento científico-humanístico con el objeto de aportar recursos que permitan al profesional de la información acceder a fuentes fiables y documentar los hechos en el entorno digital.

Nereida Cea Esteruelas, Universidad de Málaga

Profesora de Periodismo en la Universidad de Málaga. Doctora en Ciencias de la Información (Periodismo) en la Universidad de Navarra. Máster en Periodismo Digital (Universidad del País Vasco) y Máster en Publicidad interactiva (Universidad Complutense). En el ámbito profesional ha trabajado en La Verdad (Grupo Vocento), La Economía (Grupo Intereconomía), El Mundo (Unidad Editorial). En el área de la comunicación política e institucional, responsable de comunicación de la Cámara de Comercio de Murcia y asesora en la Consejería de Presidencia de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.