Incidència de l’«aplicacionisme» en la integració de la modelització matemàtica en l'ensenyament universitari de les ciències experimentals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Berta Barquero Farràs
Universitat de Barcelona (UB)
Marianna Bosch Casabò
IQS - Facultat d'Economia. Universitat Ramon Llull (URL).
Josep Gascón Pérez
Universitat Autoònoma de Barcelona (UAB)
Investigacions recents sobre l'ensenyament i aprenentatge de la modelització matemàtica subratllen l'existència de fortes restriccions institucionals que afecten la seva integració generalitzada i a llarg termini en els nostres sistemes educatius. L'estudi d'aquestes restriccions i la forma com les noves propostes educatives intenten superar apareix com un pas inevitable per a la investigació en educació matemàtica. Des del marc de la Teoria antropològica del didàctic, es proposa una jerarquia de nivells de codeterminació didàctica com a eina per detectar i analitzar l'emergència d'aquestes restriccions, i amb l'objectiu de saber en quin nivell cal actuar per instaurar les condicions que requereixen perquè la modelització pugui existir com una activitat normalitzada. Anem a centrar-nos en el cas de l'ensenyament universitari de les matemàtiques per a les Ciències Experimentals, posant especial atenció en aquelles restriccions que prové de la « epistemologia dominant ».
Paraules clau
modelització matemàtica, nivells de codeterminació didàctica, dimensió ecològica, restriccions institucionals, recorreguts d'estudi i investigació
Article Details
Com citar
Barquero Farràs, Berta et al. “Incidència de l’«aplicacionisme» en la integració de la modelització matemàtica en l’ensenyament universitari de les ciències experimentals”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 1, pp. 83-100, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287509.
Biografies de l'autor/a
Berta Barquero Farràs, Universitat de Barcelona (UB)
Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y la Matemáticas. Facultat de Formació del Professorat. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron, 171, 08035. Barcelona, España.
Marianna Bosch Casabò, IQS - Facultat d'Economia. Universitat Ramon Llull (URL).
Departamento de Estadística Aplicada. IQS Universitat Ramon Llull. Via Augusta, 390, 08017. Barcelona, España.Josep Gascón Pérez, Universitat Autoònoma de Barcelona (UAB)
Departamento de Matemáticas. Universitat Autònoma de Barcelona. Edifici C, 08193, Bellatera, España.Articles més llegits del mateix autor/a
- Berta Barquero i Farràs, Marianna Bosch i Casabò, Josep Gascón Pérez, Los recorridos de estudio e investigación y la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las ciencias experimentales , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3