Cap a un enfocament de justícia social: la percepció del professorat sobre l’educació intercultural en contextos d’escassa presència d’alumnat estranger
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Concepción Maiztegui-Oñate
Universidad de Deusto
Lourdes Villardón-Gallego
Universidad de Deusto
Miguel Ángel Navarro Lashayas
ALBOAN
Rosa Santibáñez Gruber
Universidad de Deusto
Aquest article examina l’experiència d’un projecte d’educació intercultural en dos centres d’educació primària amb presència d’alumnat estranger molt poc significativa, numèricament parlant. L’objectiu de l’estudi és doble. En primer lloc, analitzar el procés de posada en marxa de les activitats proposades i en segon lloc contribuir al debat teòric reflexionant sobre la noció d’interculturalitat en l’àmbit educatiu des d’un plantejament d’educació intercultural ampli, relacionat amb la ciutadania global i l’educació per al desenvolupament. Per al treball de camp es va optar per un disseny metodològic qualitatiu de tipus exploratori a partir de grups de discussió (3 grups) i quaderns de registres del professorat (10), que ens va permetre analitzar qüestions teòriques d’actualitat sobre el paper de l’educació i constatar que, tot i que el plantejament intercultural s’adreça tant a l’alumnat autòcton com immigrat, en general, s’aprecia entre els docents consultats una visió reduïda d’aquest concepte, identificant interculturalitat amb població estrangera. S’hi distingeixen tres visions de la interculturalitat: a) tipus generalista; b) centrada en aspectes culturals, i c) enfocament de justícia social, que ofereix l’oportunitat d’aprofundir en altres projectes del centre com els relacionats amb l’educació en valors.
Paraules clau
educació intercultural, actituds del professorat, educació per al desenvolupament
Article Details
Com citar
Maiztegui-Oñate, Concepción et al. “Cap a un enfocament de justícia social: la percepció del professorat sobre l’educació intercultural en contextos d’escassa presència d’alumnat estranger”. Educar, vol.VOL 55, no. 1, pp. 119-40, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/348884.
Biografies de l'autor/a
Concepción Maiztegui-Oñate, Universidad de Deusto
Profesora titular del departamento de Pedagogía Social y Diversidad de la facultad de Psicología y Educación.
Miembro del equipo de investigación Retos Sociocultruales y Derechos humanso en un mundo en transformación (reconocido comom equipo A por el Gobierno Vasco)