La tutoria a l’educació superior a Iberoamèrica: Avenços i desafiaments

Main Article Content

Clemente Lobato Fraile
Nagore Guerra Bilbao
L’adopció d’un grau més elevat de qualitat en educació superior ha comportat la introducció de l’enfocament de formació centrada en l’estudiant com a subjecte actiu que aprèn autònomament competències personals i professionals. En el marc de les diferents polítiques universitàries, s’hi analitzen els diferents models de la tutoria que han anat sorgint i implementant-se a les universitats segons les cultures i les tradicions dels països iberoamericans. Una dècada de diversitat de pràctiques tutorials ha portat a la consideració de la tutoria com un indicador de qualitat educativa en comprovar millores en els resultats, satisfacció en els estudiants i reconeixement del seu valor per part dels agents implicats i les agències d’avaluació i acreditació. En aquest context, la tutoria cobra un relleu fonamental com la intervenció educativa personalitzada d’acompanyament, assessorament i suport en l’adquisició i maduració de competències i en la configuració del projecte personal i professional de l’estudiant. Les fortaleses trobades no oculten les deficiències, que han de donar lloc a millores pertinents en les diferents dimensions.
Paraules clau
educació superior, Iberoamèrica, tutoria universitària, professorat

Article Details

Com citar
Lobato Fraile, Clemente; and Guerra Bilbao, Nagore. “La tutoria a l’educació superior a Iberoamèrica: Avenços i desafiaments”. Educar, vol.VOL 52, no. 2, pp. 379-98, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/311814.
Biografies de l'autor/a

Clemente Lobato Fraile, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea

Profesor Titular

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación

Nagore Guerra Bilbao, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea

Profesora del Departamento de Teoría e Historia de la Educación Escuela Universitaria de Magisterio