Formació inicial de docents en alternança. Anàlisi des de les percepcions dels actors en una experiència d’integració d’aprenentatges
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Jordi Lluís Coiduras Rodríguez
Universitat de Lleida
Sofía Isus Barado
Universitat de Lleida
Isabel Del Arco Bravo
Universitat de Lleida
En els sistemes duals d’educació superior l’aprenent, en el seu doble rol d’estudiant i de treballador, sovint experimenta tensions derivades de la diferència d’experiències en escenaris amb diferents missions. Per a la Universitat, un dels majors reptes pedagògics consisteix a transformar aquestes tensions en aprenentatge, mitjançant estratègies que donin sentit formatiu a la relació d’activitats professional i universitària, com l’educació formal de concreció del pla d’estudis.
El curs 2012-2013 la Universitat de Lleida va iniciar el Grau d’Educació Primària en alternança amb un grup de 65 estudiants. Tot i que l’escàs recorregut d’aquesta implementació impedeix estudiar l’eficiència i la validesa de la innovació, és possible fer una aproximació avaluativa per conèixer el funcionament dels dispositius de relació d’aprenentatges. En aquest article es presenta l’experiència de la matèria d’Integració en el primer any de desenvolupament d’aquest pla des de l’opinió dels actors: els estudiants com a receptors, els docents de les escoles i universitaris com a implementadors i la coordinació institucional com a promotora de la formació.
Les opinions recollides pels diferents col·lectius coincideixen a valorar l’experiència com a beneficiosa per al desenvolupament professional docent inicial, així com en la seva contribució a l’activitat escolar amb l’alumnat d’educació primària. A la vegada emergeix, en la complexitat pedagògica de la proposta, la necessitat de fer ajustaments per a un millor aprofitament formatiu des de la mobilització de les competències docents a l’aula fins a l’anàlisi de l’activitat a l’aula universitària.
El curs 2012-2013 la Universitat de Lleida va iniciar el Grau d’Educació Primària en alternança amb un grup de 65 estudiants. Tot i que l’escàs recorregut d’aquesta implementació impedeix estudiar l’eficiència i la validesa de la innovació, és possible fer una aproximació avaluativa per conèixer el funcionament dels dispositius de relació d’aprenentatges. En aquest article es presenta l’experiència de la matèria d’Integració en el primer any de desenvolupament d’aquest pla des de l’opinió dels actors: els estudiants com a receptors, els docents de les escoles i universitaris com a implementadors i la coordinació institucional com a promotora de la formació.
Les opinions recollides pels diferents col·lectius coincideixen a valorar l’experiència com a beneficiosa per al desenvolupament professional docent inicial, així com en la seva contribució a l’activitat escolar amb l’alumnat d’educació primària. A la vegada emergeix, en la complexitat pedagògica de la proposta, la necessitat de fer ajustaments per a un millor aprofitament formatiu des de la mobilització de les competències docents a l’aula fins a l’anàlisi de l’activitat a l’aula universitària.
Paraules clau
formació en alternança, grau d’educació primària, integració d’aprenentatges
Article Details
Com citar
Coiduras Rodríguez, Jordi Lluís et al. “Formació inicial de docents en alternança. Anàlisi des de les percepcions dels actors en una experiència d’integració d’aprenentatges”. Educar, vol.VOL 51, no. 2, pp. 277-9, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/295236.
Biografies de l'autor/a
Jordi Lluís Coiduras Rodríguez, Universitat de Lleida
Isabel Del Arco Bravo, Universitat de Lleida
Dra en Psicopedagogía por la Universidad de Lleida, profesora titular en esta universidad en el área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía y Psicología de la Facultad de Ciencias de la Educación. Las líneas de investigación en las que desarrolla su actividad son: la Educación Intercultural, la figura del educador familiar, la intevención de los docentes de apoyo en el aula y la innovación en docencia universitaria.Ha sido Directora del ICE de la UdL entre los años 2003 y 2005, y Vicerectora de Docencia, entre 2005 y 2011, liderando el proceso de convergencia al Espacio Europeo de Educación Superior de la Universidad de Lleida.Articles més llegits del mateix autor/a
- José Tejada Fernández, Jordi Lluís Coiduras Rodríguez, Presentació , Educar: Vol. 51 Núm. 2 (2015): Formació en alternança a l’Educació Superior: Perspectives i experiències
- Òscar Flores i Alarcia, Ramon Camats i Guàrdia, Isabel Del Arco Bravo, Francesc Alaminos Fernández, Josep Blázquez Miret, Vers una cultura d'acollida a la Universitat , Educar: Vol. 49 Núm. 1 (2013)