Darwin, els camps d'extermini i el pensament pedagògic del neoliberalisme
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Albert Esteruelas i Teixidó
In this article we go further into the importance of extermination camps in our
society from a socio-political perspective. Firstly, we argue that neither the Shoah nor
the camps are a product of modernity, but rather due to the birth of postmodernity
and neoliberalism. Secondly, we present the Lager as a way of understanding our contemporaneity.
Thirdly, we analyse some similarities between the politics of the Lager
and nowadays. Fourthly, we discuss precariousness as a form of common government.
Fifthly, we confirm the paramount role of regulation based on inequality and neoliberal
deregulation as that which is found at the core of an animalization of the
human being. In sixth place, we reflect on the relationship between nature and culture,
common to neoliberalism and to the camps, which gives rise to the infra-man, an aspect which we deal with by way of conclusion.
society from a socio-political perspective. Firstly, we argue that neither the Shoah nor
the camps are a product of modernity, but rather due to the birth of postmodernity
and neoliberalism. Secondly, we present the Lager as a way of understanding our contemporaneity.
Thirdly, we analyse some similarities between the politics of the Lager
and nowadays. Fourthly, we discuss precariousness as a form of common government.
Fifthly, we confirm the paramount role of regulation based on inequality and neoliberal
deregulation as that which is found at the core of an animalization of the
human being. In sixth place, we reflect on the relationship between nature and culture,
common to neoliberalism and to the camps, which gives rise to the infra-man, an aspect which we deal with by way of conclusion.
Article Details
How to Cite
Esteruelas i Teixidó, Albert. “Darwin, els camps d’extermini i el pensament pedagògic del neoliberalisme”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 21, pp. 159-83, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/267830.
Most read articles by the same author(s)
- Albert Esteruelas i Teixidó, Jordi García i Farrero, Maig del 68 i la incidència en els discursos pedagògics pobres , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 33 (Gener-Juny 2019)
- Albert Esteruelas i Teixidó, Javier Ventura Blanco, La joventut en l'anarquisme (1868-1910) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 6: (2003)
- Xavier Laudo Castillo, Albert Esteruelas i Teixidó, Jordi García i Farrero, Idees pedagògiques del taoisme: elements per a una pedagogia líquida entre la naturalesa i la norma , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 23: (gener-juny 2014)
- Albert Esteruelas i Teixidó, Els Estats Units, un model a Catalunya , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 8: (2005)
- Ernst Robert Curtius, Albert Esteruelas i Teixidó, El Sentit de l'humanisme = The meaning of humanism / transcripció i presentació d'Albert Esteruelas i Teixidó , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 9-10: (2006-2007)